
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,462 |
تعداد مقالات | 35,184 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,996,336 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,253,374 |
ظرفیت های تمدنی انتظار سیاسی | ||
علوم سیاسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/psq.2025.71708.2991 | ||
نویسنده | ||
مصطفی رضایی* | ||
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | ||
تاریخ دریافت: 08 اردیبهشت 1404، تاریخ بازنگری: 09 اردیبهشت 1404، تاریخ پذیرش: 03 خرداد 1404 | ||
چکیده | ||
انتظار به جامعه توان کنشگری فعال و ظرفیت آیندهسازی اعطا خواهد کرد و آن را از وضعیت رکود، رضایت به وضع فعلی و روزمرگی دور میکند. جامعه منتظر، جامعهای نیست که در وضعیت عزلتنشینی و جدا از معادلات اجتماعی و جهانی قرار داشته باشد بلکه منتظر با توجه پیوسته به غایت و آرمان دستیافتنی خود، رسالتهایی در مقیاس تمدنی بر دوشش میبیند. پس از شکلگیری انقلاب اسلامی، سطح ادراک از انتظار امام عصر دچار دگرگونیهایی شد؛ چراکه امام راحل و پس از ایشان، مقام معظم رهبری به تبیین ارتباط دوسویه انقلاب و مقدمهسازی عصر ظهور در عرصههای تئوریک و عملیاتی پرداختند. جامعه ما پس از انقلاب در سطح اجتماعی به سمت زوایایی از انتظار غیرفردی حرکت کرد و این تلاش، هرچند در مقیاسی فراتر و غیرقابل قیاس با گذشته است اما نسبت به حد ایدهآل فاصله قابل توجهی دارد. از جمله نظامات همسو با انتظار و تأثیرگذار بر قرب و بعد ظهور، نظام سیاسی در تراز حکومت دینی است. انتظار امری انتزاعی نیست بلکه دارای حقیقتی فعال بوده که منتظر را در فرآیندی هدفمند به سمت مطلوب مورد انتظار سوق خواهد داد. انقلاب اسلامی در ذات خود از این نوع انتظار بهره میبرد تا بتواند به نقطه مطلوب خود دست یابد. اما طبیعی است حرکت انقلاب به سمت آرمانهای کلان خود، بسته به میزان بهرهگیری آن از این نوع انتظار است؛ چراکه انتظار منفعلانه و غیردرگیر در ساحتهای مختلف نظامات اجتماعی، کارکردهای این حقیقت متعالی را به پایینترین سطح ممکن تنزل خواهد داد. امروزه مهدویت در وضعیتی حداقلی با قرائتی غیرحاکم بر بسترهای گوناگون اجتماعی قرار دارد. طبیعی است در چنین حالتی انقلاب به مقصد هدفگذاری ظهور تنها در سطح یک شعار باقی خواهد ماند. این اثر با روشی توصیفی ـ تحلیلی به تبیین ظرفیتهای تمدنی انتظار سیاسی پرداخته شده و در نهایت بدین نتیجه رسیده است که انتظار سیاسی دارای حقیقتی تمدنی است که میتواند انقلاب اسلامی را به آرمانهای جهانی خود برساند. ظرفیتهای تمدنی انتظار سیاسی را میتوان در سه مرحله طولی طراحی تمدنی، فراگیرسازی و مقاومسازی ارزیابی نمود تا انقلاب اسلامی بتواند در مراحل تئوریک، عملیاتی و بازدارندگی به سمت اهداف خود گام بردارد. | ||
کلیدواژهها | ||
انتظار؛ سیاست؛ تمدن؛ انتظار سیاسی؛ انقلاب اسلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Civilizational capacities of political expectation | ||
نویسندگان [English] | ||
mostafa rezaei | ||
..... | ||
چکیده [English] | ||
Waiting will give society the ability to be active and the capacity to build a future, and will move it away from stagnation, satisfaction with the current situation and everyday life. A waiting society is not a society that is in a state of isolation and separate from social and global equations, but rather a waiting society that constantly pays attention to its achievable goal and ideal, and sees missions on its shoulders on a civilizational scale. After the formation of the Islamic Revolution, the level of perception of the waiting of the Imam of the Age underwent changes; because the late Imam and after him, the Supreme Leader began to explain the two-way relationship between the revolution and the introduction of the era of revelation in theoretical and operational fields. After the revolution, our society moved towards angles of non-individual waiting at the social level, and this effort, although on a scale beyond and incomparable with the past, is still a significant distance from the ideal. Among the systems that are in line with waiting and affect the nearness and after the revelation, the political system is at the level of the religious government. Expectation is not an abstract thing, but rather it has an active truth that will lead the expectant in a purposeful process towards the desired desired. The Islamic Revolution in its essence benefits from this type of expectation in order to achieve its desired point. However, it is natural that the revolution’s movement towards its grand ideals depends on the extent to which it benefits from this type of expectation; because passive and uninvolved expectation in various areas of social systems will reduce the functions of this transcendent truth to the lowest possible level. Today, Mahdism is in a minimal state with a non-dominant reading on various social contexts. It is natural that in such a case, the revolution, with the aim of setting the goal of emergence, will remain only at the level of a slogan. This work, using a descriptive-analytical method, has been devoted to explaining the civilizational capacities of political expectation and has finally concluded that political expectation has a civilizational truth that can lead the Islamic Revolution to its global ideals. The civilizational capacities of political expectation can be evaluated in three longitudinal stages of civilizational design, inclusiveness, and resilience so that the Islamic Revolution can take steps towards its goals in the theoretical, operational, and deterrence stages. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Expectation, politics, civilization, political expectation, Islamic Revolution | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 |