
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,486 |
تعداد مقالات | 35,381 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,474,985 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,504,576 |
بررسی نظریۀ «وجود بهمثابۀ فعل» و رابطۀ آن با «ماهیت» در فلسفۀ توماس آکوئیناس | ||
نقد و نظر | ||
دوره 30، شماره 118، تیر 1404، صفحه 200-225 اصل مقاله (1.36 M) | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jpt.2025.71679.2228 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه کوه زارع* 1؛ سهراب حقیقت2 | ||
1کارشناسی ارشد، رشته فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
2دانشیار، گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 06 اردیبهشت 1404، تاریخ بازنگری: 31 اردیبهشت 1404، تاریخ پذیرش: 08 خرداد 1404 | ||
چکیده | ||
در این مقاله، دیدگاه توماس با روش توصیفی - تحلیلی، دربارۀ وجود و رابطۀ آن با ماهیت که بهصورت پراکنده در آثار پرشمارش آمده است، در سه ساحت ترکیب، تمایز و عروض بررسی میشود. در طول فلسفۀ قرون وسطی، مناقشات فراوانی دربارۀ نحوۀ ارتباط وجود با ماهیت مطرح شده است. در فلسفۀ آکوئیناس، وجود[3] اهمیت ویژهای دارد. نزد وی وجود فعلیت تمام فعلیتها و کمال تمام کمالات است؛ ازاینرو وی اصطلاح فعل وجودی[4] را برای بیان جایگاه بنیادین وجود، در نظام فلسفی خویش به کار برده است. بر این اساس، آکوئیناس تحت تأثیر اسلافی چون ابنسینا معتقد است که همۀ مخلوقات کنار انواع ترکیب، از وجود و ماهیت نیز مرکب هستند و این ترکیب تنها امر ذهنی نیست، بلکه ترکیب از دو مؤلفهای است که ذاتی ساختار مابعدالطبیعی موجود بالفعل است. آکوئیناس افزون بر ترکیب، برهانهای پرشماری در اثبات تمایز مابعدالطبیعی وجود و ماهیت اقامه کرده است؛ اما در عین حال، عروض وجود بر ماهیت را رد کرده است. تمییز میان سه ساحت ترکیب، تمایز و عروض، و چگونگی پذیرش ترکیب، تمایز و رد عروض وجود بر ماهیت در فلسفۀ توماس آکوئیناس، مسئلۀ این مقاله است. | ||
کلیدواژهها | ||
وجود؛ ماهیت؛ ترکیب؛ تمایز؛ عروض؛ توماس آکوئیناس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining Thomas Aquinas's Theory of "Existence as Act" and its Relationship with "Essence" | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatimah Kooh Zareh1؛ Sohrab Haghighat2 | ||
1M.A. in Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Theology, University of Tabriz, Tabriz, Iran (Corresponding Author). | ||
2. Associate Professor, Department of Islamic Philosophy and Wisdom, Faculty of Theology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This article uses a descriptive-analytical approach to explore Thomas Aquinas's scattered writings on existence and its relationship with essence. We'll examine this relationship across three key aspects: composition, distinction, and superaddition. Throughout medieval philosophy, there were many debates about how existence relates to essence. For Aquinas, existence holds a special significance. He saw existence as the actuality of all actualities and the perfection of all perfections. This is why he used the term "existential act" (actus essendi) to highlight the fundamental role of existence in his philosophical system. Influenced by predecessors like Avicenna, Aquinas believed that all created beings are composites of essence and existence, in addition to other types of compositions. This isn't merely a mental construct; it's a composition of two components that are integral to the metaphysical structure of an actual being. Beyond composition, Aquinas offered numerous arguments to prove the metaphysical distinction between existence and essence. However, he simultaneously rejected the idea that existence is merely superadded to essence. The central question of this article is to differentiate between these three aspects—composition, distinction, and superaddition—and to understand how Aquinas affirmed the composition and distinction of existence and essence while rejecting the superaddition of existence to essence in his philosophy | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Existence, Essence, Composition, Distinction, Superaddition, Thomas Aquinas. | ||
مراجع | ||
حقی، علی. (1379). وجود و ماهیت در فلسفه توماس آکوئیناس. نامه مفید، (22)، صص 149‑162. ژیلسون، اتین. (1379). روح فلسفه قرون وسطی (مترجم: علیمراد داوودی). تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
یزدانی، زهرا؛ ملکی، سمیه. (1392). مقایسه وجود و ماهیت در تفکر توماس آکوئیناس و ملاصدرا. کرمانشاه: مؤلف.
Aquinas, Thomas. (1947). Summa Theologica (Fathers of the English Dominican Province, Trans.). London: Burns Oates and Washbourne. Aquinas, Thomas. (1961). Suma Contra Gentils (Anton C. Pegis: Book One: God and James F. Anderson: Book two: Creation and Vernon J. Bourke: Book Tree: Providence and Charles J. O’Neil: Book Four: Salvation, Trans.). New York: Hanover House. Aquinas, Thomas. (1995). Commentary on Aristotle's Metaphysics (John P. Rowan, Trans.). Indiana: Dumb Ox Books. Aquinas, Thomas. (1970). on The Veritate (Roberto Busa, Trans.). Aquinas, Thomas. (1983). On Being and Essence (Armand Maurer, Trans.). Toronto: Pontifical Institute of Mediaeval Studies. Aquinas, Thomas. (1970). on Being and Essence (Joseph Bobik, Trans.). Indiana: university of Notre Dame Press. Aquinas, Thomas. (1956). Quaestiones de quolibet. Textum Taurini editum ac automato translatum a Roberto Busa SJ in taenias magneticas denuo recognovit Enrique Alarcón atque instruxit. Aristotle. (1993). Posteriori Analytics ( Jonathan Barnes, Trans.). Oxford: Oxford. Burrell, D. (1995). Aquinas and Islamic and Jewish thinkers, In the Cambridge companion to Aquinas (Norman Kretzmann & Eleonore Stump Eds.). Cambridge: Cambridge University Press. Copleston, F. (1963). Aquinas. Maryland: Penguin Books. Copleston, F. (1950). A History of Philosophy, Augustin to Scotus (Vol. II). London: Newman press. Doig, James. C. (1972). Aquinas on Metaphysics: A Historico-Doctrinal Study of The Commentary on the Metaphysics. Hague: Martinus Nijhoff. Gilson, Etienne. (1994). The Christian Philosophy of ST. Thomas Aquinas (L. K. Shook, Trans.). Indiana: University of Notre Dame Press. Gilson, Etienne. (1952). Being and Some Philosophers. Toronto: Pontifical Institute of Mediaeval Studies. Gilson, Etienne. (1955). History of Christian Philosophy in the Middle Ages. London: Sheed and Ward. Gilson, Etienne. (1960). Elements of Christian Philosophy. New York: Doubleday. Haghighat, Sohrab. (2022). The Metaphysical Distinction between Existence and Essence: A Foundation for the Non-Greek Philosophical System. Theosophia Islamica, 2(1), pp. 7-35. 10.22081/jti.2023.66493.1034 Kenny, Anthony. (2002). Aquinas on Being. Oxford: Clarendon Press. Owens, Joseph. (1995). Aristotle and Aquinas. In the Cambridge companion to Aquinas (Norman Kretzmann & Eleonore Stump Eds.). Cambridge: Cambridge University Press. Taylore, J. C. (1967). Essence and Existence. In New Catholic Encyclopedia (Vol. 5, pp. 548‑552). Washington: Catholic University of America. Taylore, J. C. (1967). Act and Potency. In New Catholic Encyclopedia (Vol. 11, pp. 635‑637). Washington: Catholic University of America. Weidemann, Hermann. (1986). The Logic of Being in Thomas Aquinas. In The Logic of Being: Historical Studies (Simo Knuuttila & Jaakko Hintikka Eds.). Holland: Dordrecht, D. Reidel Publishing Company. Wippel, John. (1982). The Relationship Between Essence and Existence in Late Thirteenth-century Thought: Giles of Rome, Henry of Ghent, Godfrey of Fontaines and James of Viterbo. In Philosophies of Existence: Ancient and Medieval (parviz Morewedge, Ed.). New York: Fordham University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 64 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 37 |