
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,462 |
تعداد مقالات | 35,184 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,996,206 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,253,337 |
بررسی نظریه «وجود به مثابه فعل» و رابطه آن با «ماهیت» در فلسفه توماس آکوئیناس | ||
نقد و نظر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jpt.2025.71679.2228 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه کوه زارع* 1؛ سهراب حقیقت2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته فلسفه و کلام اسلامی از دانشگاه تبریز | ||
2گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 06 اردیبهشت 1404، تاریخ بازنگری: 31 اردیبهشت 1404، تاریخ پذیرش: 08 خرداد 1404 | ||
چکیده | ||
در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی دیدگاه توماس در باره وجود و رابطه آن با ماهیت، که به صورت پراکنده در آثار متعددش آمده است، در سه ساحت ترکیب، تمایز و عروض مطرح و بررسی میشود. در طول فلسفه قرون وسطی، مناقشات فراوانی در مورد نحوه ارتباط وجود با ماهیت مطرح شده است. در فلسفه آکوئیناس وجود(Esse) اهمیت خاصی دارد. نزد وی وجود فعلیت تمام فعلیت ها و کمال تمام کمالات است. از این رو وی اصطلاح فعل وجودی(actus essendi) را برای بیان جایگاه بنیادین وجود در نظام فلسفی خویش به کار برده است. بر این اساس آکوئیناس، البته تحت تاثیر اسلافی چون ابن سینا، معتقد است که تمام مخلوقات در کنار انواع ترکیب، از وجود و ماهیت نیز مرکب هستند و این ترکیب صرف امر ذهنی نبوده و بلکه ترکیب از دو مولفه ای است که ذاتی ساختار مابعدالطبیعی موجود بالفعل است. آکوئیناس علاوه بر ترکیب، براهین متعددی در اثبات تمایز مابعدالطبیعی وجود و ماهیت اقامه کرده است. اما در عین حال عروض وجود بر ماهیت را رد کرده است. تمییز بین سه ساحت ترکیب، تمایز و عروض و چگونگی پذیرش ترکیب و تمایز و رد عروض وجود بر ماهیت در فلسفه توماس آکوئیناس مساله این مقاله است. | ||
کلیدواژهها | ||
وجود؛ ماهیت؛ ترکیب؛ تمایز؛ عروض؛ توماس آکوئیناس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of the Theory of "Existence as Act" and Its Relationship with "Essence" in the Philosophy of Thomas Aquinas | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatimah Koohzareh1؛ Sohrab Haghighat2 | ||
1Master's degree in Islamic Philosophy and Theology from the University of Tabriz. | ||
2department of Islamic philosophy, faculty of theology, azarbaijan shahid madani university, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In this article, using a descriptive-analytical method, Thomas's view on existence and its relationship with essence, which is scattered in his numerous works, is presented and examined in three areas of composition, distinction, and occurrence. In Aquinas' philosophy, existence (Esse) is of particular importance. For him, existence is the actuality of all actualities and the perfection of all perfections. Hence, he has used the term act of existence (actus essendi) to express the fundamental position of existence in his philosophical system. Accordingly, Aquinas believes that all creatures are composed of existence and essence in addition to various types of composition, and that this composition is not merely subjective but is a composition of two components that are inherent in the metaphysical structure of actual existence. In addition to composition, Aquinas has provided numerous arguments to prove the metaphysical distinction between existence and essence. However, at the same time, he has rejected the occurrence of existence over essence. The distinction between the three aspects of composition, distinction, and occurrence, and how to accept composition and distinction and reject the occurrence of existence over essence in the philosophy of Thomas Aquinas, is the issue of this article. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Existence, Essence, Composition, Distinction, Occurrence, Thomas Aquinas | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6 |