
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,464 |
تعداد مقالات | 35,199 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,016,400 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,260,580 |
هگل و نزاع با ساختار انتزاعی ایدهآلیسم آلمانی: در راستای از تحقیر در آوردن جهان واقع | ||
نقد و نظر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jpt.2025.71776.2231 | ||
نویسنده | ||
محسن باقرزاده مشکی باف* | ||
عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه کردستان | ||
تاریخ دریافت: 15 اردیبهشت 1404، تاریخ بازنگری: 09 خرداد 1404، تاریخ پذیرش: 10 خرداد 1404 | ||
چکیده | ||
در فلسفهی فیلسوفان ایدهآلیسم آلمانی( به جز هگل) توضیح واقعیت آنچنان که هست و دیدن حقیقت در آن و مبتنی کردن فلسفه به توضیح واقعیت موجود غایب است. به واقع در فضای نگاه سوبژکتیو کانت و فیشته، عقلانیت و توضیح منطق معرفتشناسانه و انتولوژیکال به واقعیت عینی تعلق نمی گیرد بلکه تنها سوژه دارای منطق مفهومی است که می تواند ایده را خلق کند( هرچند در کانت حس نقش تلنگر ایفا می کند اما صاحب منطق درونی نیست). بنابراین حوزه ابژکیتو همواره ذیل صورتهای عقلانی سوژه قرار می گیرد. در شلینگ، هویت طبیعت و به رسمیت شناسی آن در ساحت عقلانی پذیرفته می شود اما توضیح این معقولیت در واقعیت، باز هم توسط مفهوم ابژکتیو قابل بحث نیست بلکه به شهودعقلانی فیلسوف واگذار می شود. و مفهوم باز هم در عقلانیت سوژه رقم می خورد اما با هگل همه چیز متفاوت شده و واقعیت از تحقیر بیرون می آید و مفهوم به منطق نفس الامر باز می گردد. با تعریف جدیدی که هگل از مفهوم می دهد می تواند معنای ایده و مطلق را نیز از حالت انتزاعی خارج کند و حوزه ابژکتیو را بار دیگر به موضوع فلسفه تبدیل کند و فلسفه را از سوژه محوری نجات دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
سوبژکتیو؛ ابژکتیو؛ مفهوم؛ مطلق؛ ایده؛ واقعیت؛ تحقیر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Hegel and the Struggle with the Abstract Structure of German Idealism: Towards the De-Humiliation of the Real World | ||
نویسندگان [English] | ||
mohsen bagherzade meshkibaf | ||
Member of the Faculty of Philosophy Department of University of Kurdistan | ||
چکیده [English] | ||
In the philosophy of German idealist philosophers (except Hegel), explaining reality as it is, seeing the truth in it, and basing philosophy on explaining existing reality are absent. In fact, in the subjective perspective of Kant and Fichte, rationality and explanation of epistemological and ontological logic do not belong to objective reality, but only the subject has a conceptual logic that can create the idea (although in Kant, sense plays the role of a trigger, but does not have an internal logic). Therefore, the objective domain is always placed under the rational forms of the subject. In Schelling, the identity of nature and its recognition in the rational domain are accepted, but the explanation of this rationality in reality is again not debatable by the objective concept, but is left to the philosopher's rational intuition. And the concept is again determined by the rationality of the subject, but with Hegel everything is different, and reality emerges from contempt, and the concept returns to the logic of the matter itself. With Hegel's new definition of the concept, he can also remove the meaning of the idea and the absolute from the abstract state, | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Subjective, objective, concept, absolute, idea, reality, contempt | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6 |