
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,470 |
تعداد مقالات | 35,278 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,108,314 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,309,127 |
جایگاه دنیاپردازی مؤمنانه در تمدن اسلامی؛ تبیینی زیباییشناسانه از رابطۀ ایمان و دنیا بر اساس نظریۀ تناسب وجودی | ||
نقد و نظر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jpt.2025.63562.2229 | ||
نویسنده | ||
محمد علی مبینی* | ||
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | ||
تاریخ دریافت: 10 اردیبهشت 1404، تاریخ بازنگری: 21 خرداد 1404، تاریخ پذیرش: 22 خرداد 1404 | ||
چکیده | ||
برای دستیابی به ویژگیهای شاخص تمدن اسلامی، بررسی رویکرد ایمانی صحیح به دنیا امری لازم است. دربارۀ رابطۀ ایمان و دنیا، بهطور عمده دو رویکرد ممتاز طرحپذیر است: : 1. رویکرد غیر ارزشی و ابزاری صرف که بر اساس آن، دنیا هیچ ارزش و اصالتی در ذات خود ندارد و صرفاً ابزاری برای کسب سعادت اخروی است؛ دنیاگریزی در بطن این رویکرد نهفته است. 2. رویکرد ارزشی اصیل که بر اساس آن جلوههای مختلف دنیا بخشی اساسی از زیباییهای آفرینش هستند و فرد مؤمن وظیفه دارد ضمن هماهنگی کامل با جهان آخرت، استعدادها و ظرفیتهای خدادادی خود را برای تحقق بخشیدن به زیباییهای دنیا به کار گیرد؛ این رویکرد دنیاگریزی را نفی و دنیاپردازی مؤمنانه را تأیید میکند. نظریۀ تناسب وجودی مبنای نظری این رویکرد ارزشی را فراهم میکند. در این مقاله، از نظریۀ تناسب وجودی برای تبیین این رویکرد و از آموزههای دینی برای تأیید آن استفاده میشود و این نتیجه به دست میآید که در تمدن اسلامی نه دنیاگرایی آخرتگریز جایگاهی دارد و نه آخرتگرایی دنیاگریز؛ شاخصۀ مهم جامعۀ متمدن اسلامی پرداختن به دنیا با جهتگیری ایمانی و آخرتی است. | ||
کلیدواژهها | ||
ایمان؛ تمدن؛ دنیاپردازی؛ دنیاگریزی؛ دنیاگرایی؛ نظریۀ تناسب وجودی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Status of Faithful World-Building in Islamic Civilization: An Aesthetic Explanation of the Relationship Between Faith and the World Based on the Theory of Existential Proportion | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Ali Mobini | ||
Islamic Sciences and Culture Academy | ||
چکیده [English] | ||
To identify the essential characteristics ofIslamic civilization, it is necessary to examine the proper faith approach to the world. Regarding the relationship between faith and the world, two major approaches can be distinguished: (1) the purely instrumental and non-value-based approach according to which the world has no intrinsic value or authenticity and serves merely as a tool for attaining otherworldly salvation; world- avoidance is inherent in this view. (2) The intrinsically value approach which considers the various manifestations of the world as fundamental aspects of the beauty of creation and holds that a believer in full harmony with the afterlife has a duty to employ his God-given talents and capacities to realize the beauties of this world; this approach rejects world-avoidance and affirms faithful world-building. The theory of existential proportion provides the theoretical foundation for this axiological perspective. In this article, the theory of existential proportion is employed to explain this approach, and religious teachings are used to support it. The conclusion is that, in Islamic civilization, neither worldliness detached from the hereafter nor otherworldliness detached from theworld has any place; rather, a key feature of a civilized Islamic society is engaging with theworld through a faith-based and eschatological orientation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Faith, civilization, world-Building, world-avoidance, worldliness, the theory of existential proportion | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |