
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,471 |
تعداد مقالات | 35,284 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,116,352 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,315,016 |
بررسی انتقادی مبانی فلسفی قانون جذب از دیدگاه حکمت متعالیه با تاکید بر آراء ملاصدرا | ||
دو فصلنامه معنویت پژوهی اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، خرداد 1403، صفحه 140-169 اصل مقاله (2.77 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jsr.2025.70530.1116 | ||
نویسندگان | ||
مهرچره دهقانی* 1؛ محمد مهدی گرجیان عربی2 | ||
1طلبه سطح چهار حکمت متعالیه، موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه، قم، ایران، (نویسنده مسئول). | ||
2استاد، گروه فلسفه و کلام، دانشکده فلسفه و اخلاق، دانشگاه باقر العلوم(ع)، قم، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 28 آذر 1403، تاریخ بازنگری: 01 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 18 اسفند 1403 | ||
چکیده | ||
قانون جذب به معنای جذب هر آن چیزی است که انسان میخواهد و به آن میاندیشد. مهمترین ادعای مروجان قانون جذب تاکید بر تاثیر ذهن انسان بر خارج و خلق واقعیت از طریق تجسم و تمرکز و همسو کردن احساسات با خواست خویش است. قانون جذب مانند هر تفکر دیگری دارای مبانی فلسفی است که باید توسط فیلسوفان مورد بررسی قرار گیرد. این بررسی موجب میشود که مخاطبان این تفکر با زیر ساختهای آن آشنا شده و به نحو صحیح آن را ارزیابی نمایند و در انتخاب راه موفقیت و کمال به بیراهه نروند. هدف از این مقاله استیفای مبانی فلسفی قانون جذب و نقد آن از دیدگاه حکمت متعالیه است. ایدئالیسم، اومانیسم، پانتئیسم و انیمیسم ازجمله مبانی فلسفی هستند که خواسته یا ناخواسته مبنای فکری مدعیات قانون جذب است. این مبانی از دیدگاه فلسفه صدرایی و با روش تحلیلی انتقادی مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه آن تبیین درست خلاقیت ذهن انسان در پرتو واقع گرایی، وابستگی انسان به خدا در عین ظرفیت نامتناهی او در کسب کمال، تبیین صحیح ارتباط انسان با خدا با طرح وحدت وجود و تفسیر شعورمندی کائنات بدون گرفتارشدن به مبانی ذکرشده، است. | ||
کلیدواژهها | ||
قانون جذب؛ حکمت متعالیه؛ انرژی؛ ملاصدرا؛ مبانی فلسفی قانون جذب | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Critical Examination of the Philosophical Foundations of the Law of Attraction with Emphasis on the Views of Mulla Sadra | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehrchehre Dehghani1؛ Mohammad Mahdi Gorjian Arabi2 | ||
1Level four student of Transcendental Wisdom, Masoumiyeh Seminary Institute of Higher Education, Qom, Iran (Corresponding Author). | ||
2Professor, Department of Philosophy and Theology, Faculty of Philosophy and Ethics, Baqir Al-Olum University, Qom, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The Law of Attraction refers to attracting anything that a person desires and thinks about. The most significant claim made by proponents of the Law of Attraction emphasizes the impact of the human mind on the external world and the creation of reality through visualization, focus, and aligning emotions with one’s desires. Like any other ideology, the Law of Attraction has philosophical foundations that should be examined by philosophers. This examination allows the audience of this ideology to become familiar with its underlying structures and evaluate it correctly, preventing them from going astray in their pursuit of success and perfection. The aim of this article is to clarify the philosophical foundations of the Law of Attraction and critique it from the perspective of Transcendent Wisdom (Hikmat Muta’aliyah). Idealism, humanism, pantheism, and animism are among the philosophical foundations that, whether intentionally or unintentionally, underlie the claims of the Law of Attraction. These foundations are analyzed critically from the perspective of Sadrian philosophy, and the result is a proper explanation of human creativity in light of realism, the dependence of humans on God while recognizing their infinite capacity for attaining perfection, a correct interpretation of the relationship between humans and God through the concept of the unity of existence, and an interpretation of the consciousness of the universe without being trapped in the aforementioned foundations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Law of Attraction, Hikmat Muta’aliyah, Energy, Mulla Sadra, Philosophical Foundations of the Law of Attraction | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1 |