
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,477 |
تعداد مقالات | 35,328 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,254,173 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,386,265 |
بررسی انتقادی مبانی فلسفی قانون جذب از دیدگاه حکمت متعالیه با تاکید بر آراء ملاصدرا | ||
دو فصلنامه معنویت پژوهی اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، خرداد 1403، صفحه 140-169 اصل مقاله (2.77 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jsr.2025.70530.1116 | ||
نویسندگان | ||
مهرچره دهقانی* 1؛ محمد مهدی گرجیان عربی2 | ||
1طلبه سطح چهار حکمت متعالیه، موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه، قم، ایران، (نویسنده مسئول). | ||
2استاد، گروه فلسفه و کلام، دانشکده فلسفه و اخلاق، دانشگاه باقر العلوم(ع)، قم، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 28 آذر 1403، تاریخ بازنگری: 01 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 18 اسفند 1403 | ||
چکیده | ||
قانون جذب به معنای جذب هر آن چیزی است که انسان میخواهد و به آن میاندیشد. مهمترین ادعای مروجان قانون جذب تاکید بر تاثیر ذهن انسان بر خارج و خلق واقعیت از طریق تجسم و تمرکز و همسو کردن احساسات با خواست خویش است. قانون جذب مانند هر تفکر دیگری دارای مبانی فلسفی است که باید توسط فیلسوفان مورد بررسی قرار گیرد. این بررسی موجب میشود که مخاطبان این تفکر با زیر ساختهای آن آشنا شده و به نحو صحیح آن را ارزیابی نمایند و در انتخاب راه موفقیت و کمال به بیراهه نروند. هدف از این مقاله استیفای مبانی فلسفی قانون جذب و نقد آن از دیدگاه حکمت متعالیه است. ایدئالیسم، اومانیسم، پانتئیسم و انیمیسم ازجمله مبانی فلسفی هستند که خواسته یا ناخواسته مبنای فکری مدعیات قانون جذب است. این مبانی از دیدگاه فلسفه صدرایی و با روش تحلیلی انتقادی مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه آن تبیین درست خلاقیت ذهن انسان در پرتو واقع گرایی، وابستگی انسان به خدا در عین ظرفیت نامتناهی او در کسب کمال، تبیین صحیح ارتباط انسان با خدا با طرح وحدت وجود و تفسیر شعورمندی کائنات بدون گرفتارشدن به مبانی ذکرشده، است. | ||
کلیدواژهها | ||
قانون جذب؛ حکمت متعالیه؛ انرژی؛ ملاصدرا؛ مبانی فلسفی قانون جذب | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Critical Examination of the Philosophical Foundations of the Law of Attraction from the Perspective of Transcendent Wisdom, with an Emphasis on Mulla Sadra’s Views | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehrchehre Dehghani1؛ Mohammad Mahdi Gorjian Arabi2 | ||
1Level four student of Transcendental Wisdom, Masoumiyeh Seminary Institute of Higher Education, Qom, Iran (Corresponding Author). | ||
2Professor, Department of Philosophy and Theology, Faculty of Philosophy and Ethics, Baqir Al-Olum University, Qom, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The Law of Attraction refers to the idea that a person attracts whatever they desire and think about. The primary claim of its proponents is the power of the human mind to influence external reality, creating outcomes through visualization, focus, and aligning emotions with desires. Like any other ideology, the Law of Attraction is based on philosophical foundations that must be examined critically by philosophers. Understanding these foundations enables audiences to assess this concept properly and avoid misguided approaches to success and perfection. This study aims to identify and critique the philosophical foundations of the Law of Attraction from the perspective of Transcendent Wisdom (Hikmat Muta‘aliya). Key philosophical underpinnings of the Law of Attraction include idealism, humanism, pantheism, and animism, whether explicitly acknowledged or not. Using an analytical-critique method, this article evaluates these foundations in light of Sadrian philosophy and presents alternative interpretations. The findings highlight a realistic approach to mental creativity, human dependence on God despite infinite potential for perfection, a proper understanding of the unity of existence (wahdat wujud) in human-divine relations, and an explanation of cosmic consciousness without falling into the aforementioned philosophical pitfalls. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Law of Attraction, Transcendent Wisdom, Energy, Mulla Sadra, Philosophical Foundations of the Law of Attraction | ||
مراجع | ||
آریانپور، منوچهر. (۱۳۷۸). فرهنگ یکجلدی پیشرو آریانپور. تهران: جهان رایانه.
ادواردز، پل. (۱۴۰۲). دانشنامه فلسفه دین (مترجم: انشاءالله رحمتی) (ج۴). تهران: صوفیا.
ال ریس، ویلیام. (۱۴۰۰). فرهنگ فلسفه (مترجمان: شاپور اعتماد، غلامرضا اعوانی، شهین اعوانی، شهرام پازوکی، بهاءالدّین خرمشاهی، کامران ساسانی، بهزاد سالکی و ضیاء موحد). تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
بابایی، پرویز. (۱۳۹۰). فرهنگ اصطلاحات فلسفه. تهران: انتشارات نگاه.
باربور، ایان. (1362). علم و دین، (مترجم: بهاالدین خرمشاهی، تهران:مرکز نشر دانشگاهی.
برن، راندا. (۱۳۹۹). هستی عاطفی. قم: عصر جوان.
پانتم، هیلاری وجمعی از محققان (۱۳۹۳). رئالیسم (مترجمان: حمید طالب، ابوالحسن حسنی). تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
پلانک، ماکس. (1364). تصویر جهان در فیزیک معاصر (مترجم: مرتضی صابر). تهران: سپهر.
راسل، رابرت ؛ شتوگر، ویلیام؛ کوین، جورج. (1384). فیزیک، فلسفه و اللهیات (مترجم: همایون همتی). تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
تالبوت، مایکل. (۱۳۹۴). عرفان و فیزیک جدید (مترجم: مجتبی عبدللهنژاد). تهران: هرمس.
جولایی، محمود. (۱۳۹۹). قانون جذب و فیزیک کوانتوم، https://razemovafaghiat.com
سامعی، حسین، حق شناس، علی محمدو انتخابی، نرگس. (1391). فرهنگ معاصر هزاره. تهران: فرهنگ معاصر.
حییم، سلیمان. (۱۳۷۴). فرهنگ معاصر انگلیسی. تهران: فرهنگ معاصر.
خسروپناه، عیدالحسین؛ پناهیآزاد، حسن. (۱۳۸۸). نظام معرفتشناسی صدرایی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم. (۱۳۸۲). تعلیقه و شرح الهیات شفا (مصحح و محقق: نجفقلی حبیبی). تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم. (۱۳۹۰). رساله سه اصل (مصحح و مقدمهنویس: حسین نصر). تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم. (۱۳82). الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة. قم: بوستان کتاب.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم. (۱۴۲۰ق). مجموعه رسائل فلسفی. تهران: حکمت.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم. (۱۴۲۳). الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة العقلیه. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
طباطبایی، محمدحسین. (1386). نهایة الحکمه (مصحح و معلق: غلامرضا فیاضی). قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی&.
عبودیت، عبدالرسول. (۱۳۸۵). درآمدی بر نظام حکمت صدرایی (ج3). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها و مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی&.
قنبری، آیت. (۱۳۸۳). نقدی بر اومانیسم و لیبرالیسم. قم: فراز اندیشه.
کنفیلد، جک. (۱۳۹۵). شاهکلید (مترجم: صدیقه جوکار). تهران: نسل نواندیش.
گپ، اندرو. (۱۴۰۰). آخرین کتاب قانون جذب که باید حتماً آن را بخوانید (مترجمان: یاسین قاسمی بجد و طلعت اصغری درمیان). تهران: پل.
گلشنی، مهدی. (۱۳۸۰). تحلیلی از دیدگاههای فیزیکدانان معاصر. تهران: نشر و پژوهش فرزانروز.
گلشنی، مهدی. (۱۳۹۵). خداباوری و دانشمندان معاصر غربی. تهران: کانون اندیشه جوان.
گواهی، عبدالرحیم. (۱۳۸۹). فرهنگ توصیفی ادیان. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
لاوس، جنی. (۱۴۰۱). راز قدرت کائنات (مترجم: علی شهریار). تهران: جاجرمی.
لوسیر، مایکل. (۱۴۰۰). قانون جذب (مترجم: مریم امیری). تهران: نشر زرین آرا.
مداحی، جواد،حسین زاده، سید علی، داودی ،محمد و فتحعلی خانی،محمد (1396). سطوح خلاقیت بر اساس حکمت متعالیه. دوفصلنامه مطالعات اسلام و روانشناسی، (20)
مصاحب، غلامحسین. (1387). دائره المعارف فارسی (ج2). تهران: امیرکبیر
مظاهری سیف، حمیدرضا. (1398). نگاهی متفاوت به قانون جذب. قم: انتشارات معنویتپژوهی.
مظفریان، کیمیا. (۱۴۰۰). عظمت خدای درون، راز خوشبختی و قدرت. تهران: انتشارات آرنا.
ناس، جان بایر. (1381). تاریخ جامع ادیان (مترجم: علی اصغر حکمت). تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
وبستر. (۱۹۴۷). فرهنگ لغت انگلیسی به انگلیسی. نیویورک: انتشارات کانگورو.
ویتالی، جو. (۱۴۰۱). راز گمشده جذب خواستهها (مترجم: فریده همتی). تهران: انتشارات لیوسا.
هاوکینگ، استفان. (۱۴۰۱). تاریخچه زمان از انفجار بزرگ تا سیاهچالهها. تهران: شرکت سهامی انتشار.
هیکز، استر و جری. (1398). قانون جذب رفاه و سلامتی (مترجم: ارغوان جولایی). تهران: جویا.
یونگ، کارل. (1390) روانشناسی ضمیر ناخوداگاه (مترجم: محمد علی امیری). تهران: انتشارات علمی فرهنگی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 31 |