
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,471 |
تعداد مقالات | 35,284 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,116,424 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,315,470 |
اثربخشی آموزش هوش معنوی بر انعطافپذیری شناختی و گرایش به رفتارهای پرخطر در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول | ||
دو فصلنامه معنویت پژوهی اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، خرداد 1403، صفحه 64-102 اصل مقاله (3.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jsr.2025.71177.1136 | ||
نویسندگان | ||
هادی وکیلی* 1؛ آمنه سادات کاظمی2 | ||
1دانشیار، گروه فلسفه اسلامی و حکمت معاصر،پژوهشکده فلسفه، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران (نویسنده مسئول). | ||
2استادیار، گروه روانشناسی،دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 02 اسفند 1403، تاریخ بازنگری: 08 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 18 اسفند 1403 | ||
چکیده | ||
این تحقیق با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی بر انعطافپذیری شناختی و گرایش به رفتارهای پرخطر دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول انجام شد. طرح پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با روش پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول مدارس سماء شهر تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ بود. با روش نمونهگیری خوشهای یک دبیرستان انتخاب و از جمعیت ۲۴۰ نفری دانشآموزان مقطع متوسطه اول، ۴۰ نفر که در مقیاس انعطافپذیری شناختی دنیس و وندر وال، یک نمره پایینتر از میانگین و در مقیاس رفتارهای پرخطر محمدخانی، یک نمره بالاتر از میانگین کسب کردند، انتخاب و پس از همتاسازی تصادفی در دو گروه ۲۰ نفری آزمایش و کنترل عضو شدند. آموزش هوش معنوی برای گروه آزمایش در ۱۲ جلسه ۹۰ دقیقهای برگزار گردید. پس از اجرای جلسات آموزشی، میزان انعطافپذیری شناختی و گرایش به رفتارهای پرخطر هر دو گروه مجدد سنجیده شد. نتایج آزمونهای t گروههای مستقل و t جفتی و نیز تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش هوش معنوی بر افزایش انعطافپذیری شناختی و کاهش گرایش به رفتارهای پرخطر در دانشآموزان بهطور معناداری اثربخش است (001/0 > P). این یافته نشانگر آن است که با ارتقای هوش معنوی از طریق آموزش، انعطافپذیری شناختی دانشآموزان افزایش و گرایش آنها به رفتارهای پرخطر کاهش مییابد | ||
کلیدواژهها | ||
هوش معنوی؛ انعطافپذیری شناختی؛ گرایش به رفتارهای پرخطر؛ دانشآموزان مقطع متوسطه اول | ||
عنوان مقاله [English] | ||
اثربخشی آموزش هوش معنوی بر انعطافپذیری شناختی و گرایش به رفتارهای پرخطر در دانشآموزان پسر مقطع متوسط اول | ||
نویسندگان [English] | ||
Hadi Vakili1؛ Ameneh Sadat Kazemi2 | ||
1Assistant Professor, Department of Islamic Philosophy and Contemporary Wisdom, Philosophy Research Institute, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran (Corresponding Author). | ||
2Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Medicine, Islamic Azad University of Medical Sciences, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
این تحقیق با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی بر انعطافپذیری شناختی و گرایش به رفتارهای پرخطر دانشآموزان پسر مقطع متوسط اول انجام شد. طرح پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با روش پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسط اول مدارس سماء شهر تهران در سال تحصیلی 1400 بود. با روش نمونهگیری خوشهای یک دبیرستان انتخاب و از جمعیت 240 نفری دانشآموزان مقطع متوسط اول، 40 نفر که در مقیاس انعطافپذیری شناختی دنیس و وندر وال، یک نمره پایینتر از میانگین و در مقیاس رفتارهای پرخطر محمدخانی، یک نمره بالاتر از میانگین کسب کردند، انتخاب و پس از همتاسازی تصادفی در دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل گمارده شدند. آموزش هوش معنوی برای گروه آزمایش در 12 جلسه 90 دقیقهای برگزار گردید. پس از اجرای جلسات آموزشی، میزان انعطافپذیری شناختی و گرایش به رفتارهای پرخطر هر دو گروه مجدد سنجیده شد. نتایج آزمونهای t گروههای مستقل و t جفتی و نیز تحلیل کوواریانس نشان دادند که آموزش هوش معنوی بر افزایش انعطافپذیری شناختی و کاهش گرایش به رفتارهای پرخطر در دانشآموزان بهطور معناداری اثربخش است (001/0 > P). این یافته نشانگر آن است که با ارتقای هوش معنوی از طریق آموزش، انعطافپذیری شناختی دانشآموزان افزایش و گرایش آنها به رفتارهای پرخطر کاهش مییابد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
هوش معنوی, انعطافپذیری شناختی, گرایش به رفتارهای پرخطر, دانشآموزان مقطع متوسط اول | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3 |