
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,474 |
تعداد مقالات | 35,294 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,187,318 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,362,699 |
شرایط رهبر اسلامی از دیدگاه دو فیلسوف مسلمان | ||
فقه و سیاست | ||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، تیر 1401، صفحه 70-100 اصل مقاله (2.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/ijp.2025.71215.1061 | ||
نویسندگان | ||
حمید کریمی* 1؛ اصغر هادی* 2 | ||
1ایران | ||
2ستادیار، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. اصفهان. ایران. | ||
تاریخ دریافت: 07 اسفند 1403، تاریخ بازنگری: 17 فروردین 1404، تاریخ پذیرش: 21 خرداد 1404 | ||
چکیده | ||
حاکم اولاً و بالذات خداوند است و ثانیاً و بالعرض دراختیار پیامبر اکرم| و امامان معصوم^ قرار گرفته است و همانطور که انسان صاحب اختیار مطلق تمام اعضایش است، خداوند متعال هم هیئت حاکمه را در حریم عمومی صاحباختیار مطلق تمام افراد گردانیده است. حاکم اسلامی، انسان استثنایى است که با عوالم بالا در ارتباط است و به مرتبه عقل بالفعل و معقول بالفعل رسیده است. قوه متخیلهاش بالطبع به نهایت کمال خود نائل آمده در همه حالات خویش آمادگى دریافت فیوضات وحیانى را از طریق عقل فعال دارد و اینکه حکومت الهی با زعامت انسان کامل با هدف تأمین سعادت دنیا و آخرت بشرییت حکومت مطلوب است و در زمان غیبت امام معصوم# این مهم به عهده ولی فقیه جامعالشرایط و متخصص دین گذاشته شده است. با تشخیص صفات و شرایط حاکم، لزوم پیروی و الگو بودن آنها به میان میآید. اشتراکات زیادی بین نظریات فارابی و ملاصدرا وجود دارد از جمله اینکه هر دو برای حاکم اسلامی شرایطی را در نظر گرفتهاند و از تمایزاتی که میتوان قائل شد این است که فارابی شروع بحث حاکم اسلامی را از جامعه و مدنیّت گرفته ولی ملاصدرا بحث نقص انسان نیازمند به حاکم اسلامی برای رشد را مطرح میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
فارابی؛ ملاصدرا؛ شرایط حاکم اسلامی؛ اشتراکات و افتراقات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Conditions of an Islamic Leader from the Perspective of Two Muslim Philosophers | ||
نویسندگان [English] | ||
hamid karimi1؛ Asghar Hadi2 | ||
1خیر | ||
2Assistant Professor, Islamic Sciences and Culture Academy, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Primarily and essentially, the ruler is God, and secondarily and derivatively, this authority has been entrusted to the Prophet Muhammad and the infallible Imams. Just as a human has complete authority over all parts of their body, God has granted full authority over the public domain to the governing body. The Islamic ruler is an exceptional human being who is connected to higher realms and has reached the level of actual intellect and actual intelligibles. His imaginative faculty has naturally achieved its highest perfection and is always prepared to receive divine inspirations through the Active Intellect. A divine government led by the Perfect Human, aimed at securing both worldly and eternal salvation for humanity, is the ideal form of governance. In the absence of an infallible Imam, this responsibility falls to the qualified faqih (Islamic jurist) who is both fully competent and knowledgeable in religion. Once the traits and conditions of the ruler are identified, the necessity of following them and viewing them as role models arises. There are many commonalities between the views of Farabi and Mulla Sadra—for instance, both consider specific conditions necessary for the Islamic ruler. One distinction is that Farabi begins his discussion of the Islamic ruler from the perspective of society and civilization, while Mulla Sadra focuses on the deficiency of the human being and the need for an Islamic ruler for spiritual growth. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Farabi, Mulla Sadra, conditions of the Islamic ruler, similarities and differences | ||
مراجع | ||
آرانی، مریم. (1385). مقاله امامت و ولایت از دیدگاه ملاصدرا، ماهنامه معرفت (ویژه نامه علوم سیاسی)، شماره 105.
اکبریان، رضا. (بیتا). مقاله مقایسه میان نظر ملاصدرا و فارابی درباره (رئیس اول مدینه). B2n.ir/gd1499
اکبریان، رضا. (1379). فصلنامه علمی پژوهشی خردنامه ملاصدرا، شماره20.
فارابی، محمد بن محمد. (1993م). السیاسه (محقق: فوزی متری). بیروت: دارالمشرق.
فارابی، محمد بن محمد. (1986م). المله. بیروت: دارالمشرق.
فارابی، محمد بن محمد. (1361). اندیشههای اهل مدینه فاضله (مترجم: سیدجعفر سجادى). تهران: انتشارات طهوری.
فارابی، محمد بن محمد. (2002م). آراء اهل المدینه الفاضله. بیروت: طبعه ثامنه.
فارابی، محمد بن محمد. (1403ق). تحصیل السعاده (محقق: جعفر آل یاسین). بیروت: دارالاندلس.
فارابی، محمد بن محمد. (1405ق). فصول المتنزعه (محقق: فوزی متری). تهران: دارالمشرق.
فارابی، محمد بن محمد. (۱۳۸۹). إحصاء العلوم (مترجم: حسین خدیو جم). تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
لکزایی، نجف. (1381). اندیشه سیاسی صدر المتألهین. قم: بوستان کتاب.
لک زائی، نجف. (1387). مقاله جایگاه دولت هادی در طبقهبندی نظامهای سیاسی، فصلنامه علوم سیاسی، 11(43)، صص 53-83.
ملاصدرا، (صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی). (1394). اسرارالایات و انوارالبنیات (مترجم: محمد خواجو). تهران: انتشارات مولی.
ملاصدرا، (صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی). (۱۳۷۱). کسر اصنام الجاهلیه (مترجم: محسن بیدارفر). قم: انتشارات الزهرا.
ملاصدرا، (صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی). (1981م). الحکمة المتعالیة فی الأسفار الأربعة العقلیة (چاپ سوم). قم: دارلاحیاء التراث العربی.
ملاصدرا، (صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی). (1360). الشواهدالربوبیه فى المناهج السلوکیّه (تعلیقه سیدجلالالدین آشتیانى، چاپ دوم). تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
ملاصدرا، (صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی). (1362). المبدأ و المعاد (مترجم: احمد بن محمّد حسینى اردکانى). تهران: انتشارات مجمع دانشگاهی ادبیات.
ملاصدرا، (صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی). (1378). المظاهر الالهیة فی اسرار العلوم الکمالیة (تصحیح: سیدمحمد خامنهای). تهران: بنیاد حکمت صدرا.
ملاصدرا، (صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی). (1376). شرح اصول کافى (مترجم: محمد خواجوی). تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
ملاصدرا، (صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی). (۱۳۶۳). مفاتیح الغیب (تعلیقه ملاعلی نوری، تصحیح محمد خواجوی). تهران: موسسه مطالعات وتحقیقات فرهنگی.
مهاجرنیا، محسن. (1380). اندیشه سیاسی فارابی. قم: بوستان کتاب.
موسوی، سیدمهدی، حکمت سیاسی ملاصدرا. برگرفته از سایت:
http://www tebyan.net/124699.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4 |