
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,476 |
تعداد مقالات | 35,315 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,219,605 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,368,075 |
The Soul and Sensory Perception in Aristotle, Avicenna, and Mulla Sadra: Emphasizing Mulla Sadra's Theoretical Rupture | ||
Theosophia Islamica | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: Original Article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jti.2025.72119.1083 | ||
نویسنده | ||
محسن باقرزاده مشکی باف* | ||
استادیار گروه فلسفه دانشگاه کردستان | ||
تاریخ دریافت: 21 خرداد 1404، تاریخ بازنگری: 10 تیر 1404، تاریخ پذیرش: 09 تیر 1404 | ||
چکیده | ||
This article employs a descriptive-analytical method to articulate Mulla Sadra's epistemological rupture in the theory of the soul from the Peripatetic philosophers. We will begin by critically examining the theories of the soul and sensory perception as held by Aristotle and Avicenna (Ibn Sina), subsequently delving into Mulla Sadra's intellectual leap in this domain. We will demonstrate how a transformation in the theory of the soul simultaneously brings about a revolution in the theory of knowledge concerning the external world.In general, regarding discussions on perceptions and knowledge, Mulla Sadra (Sadr al-Muta'allihin) refutes all preceding theories, including: The critique of knowledge being quidditative and the correspondence theory of knowledge with the known. The critique of knowledge being a psychic quality. The critique of the theory of abstracting the form of the external object in the mind. The critique of knowledge being a mental form. The critique of knowledge being an accident or relation. One of the significant outcomes of Mulla Sadra's unique theory of the soul is the soul's power to actualize and originate mental forms. From his perspective, the soul is the agent and creator of sensory and imaginal forms. Therefore, it must be stated that, from this viewpoint, the relationship between forms and the soul is the relationship of an act to its agent, not the relationship of acceptance to a recipient. As Mulla Sadra would argue, just as God emanates His creations, we too emanate our knowledge in the form of mental images from within ourselves. | ||
کلیدواژهها | ||
Aristotle؛ Avicenna؛ Mulla Sadra: Soul؛ Sensory Perception؛ Immanent Subsistence؛ and Emanative Subsistence | ||
عنوان مقاله [English] | ||
بررسی نفس و ادراک حسی نزد ارسطو، ابن سینا و ملاصدرا با تأکید بر گسست نظری ملاصدرا | ||
نویسندگان [English] | ||
mohsen bagherzade meshkibaf | ||
Assistant Professor, Department of Philosophy, University of Kurdistan | ||
چکیده [English] | ||
در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی به دنبال بیان گسست معرفتی ملاصدرا در نظریه نفس از فیلسوفان مشایی هستیم. در آغاز نظریه نفس و ادراک حسی نزد ارسطو و ابن سینا با نگاه انتقادی بررسی می شود و سپس به جهش فکری ملاصدرا در این موضوع می پردازیم. نشان خواهیم داد که چگونه با تخول در این نظریه تحولی در نظریه علم به جهان خارج نیز صورت می گیرد. به طور کلی در خصوص بحث ادراکات و علم، صدرالمتألهین تمام نظریات پیشین را رد می کند که عبارت اند از: نقد ماهوی بودن علم و نظریه ی مطابقت علم با معلوم، کیف نفسانی بودن علم، نقد نظریه ی تجرید صورت عین خارجی در ذهن، صورت ذهنی بودن علم و اضافه بودن علم. یکی از نتایج صدرالمتألهین در نظریه ی منحصربه فرد خود درباره ی نفس، قدرت فعلیت و ابداع کنندگی صورت ذهنی است زیرا از منظر ایشان نفس فاعل و ایجاد کننده ی صور حسی و خیالی است، از این رو باید گفته شود که با این نگاه، نسبت میان صور به نفس نسبت فعل به فاعل است نه نسبت قبول به قابل. و چنانکه ملاصدرا خواهد گفت همانطور که خدا مخلوقات را صادر می کند ما هم علم خودمان را به صور ذهنی از درون صادر می کنیم. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ارسطو, ابن سینا, ملاصدرا, نفس, ادراک حسی, قیام حلولی, قیام صدوری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |