محسنی مری, قاسم, امینی, جبار, مریدی, بهزاد. (1404). بررسی رویکردها دربارۀ انواع مواجهه با قرآن کریم در سدۀ نخست اسلام. اسلام و مطالعات اجتماعی, 30(115), 5-32. doi: 10.22081/jqr.2024.69366.4040
قاسم محسنی مری; جبار امینی; بهزاد مریدی. "بررسی رویکردها دربارۀ انواع مواجهه با قرآن کریم در سدۀ نخست اسلام". اسلام و مطالعات اجتماعی, 30, 115, 1404, 5-32. doi: 10.22081/jqr.2024.69366.4040
محسنی مری, قاسم, امینی, جبار, مریدی, بهزاد. (1404). 'بررسی رویکردها دربارۀ انواع مواجهه با قرآن کریم در سدۀ نخست اسلام', اسلام و مطالعات اجتماعی, 30(115), pp. 5-32. doi: 10.22081/jqr.2024.69366.4040
محسنی مری, قاسم, امینی, جبار, مریدی, بهزاد. بررسی رویکردها دربارۀ انواع مواجهه با قرآن کریم در سدۀ نخست اسلام. اسلام و مطالعات اجتماعی, 1404; 30(115): 5-32. doi: 10.22081/jqr.2024.69366.4040
1دانش آموخته پسادکتری، الهیات، علوم قرآن و حدیث، استاد مدعودانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران.
2استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3استادیار گروه زبان شناسی و زبان های خارجی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
تاریخ دریافت: 29 خرداد 1403،
تاریخ بازنگری: 18 تیر 1403،
تاریخ پذیرش: 01 مهر 1403
چکیده
چگونگی و کیفیت روی آوردن به متن وحیانی با شرایط بافتی، نیازها، دغدغهها و دیگر مؤلفههای عصری همبسته است. زمینههای تحول جغرافیایی، اجتماعی، سیاسی پسارحلت پیامبر(ص) و همچنین عوامل فلسفی وجودگرایی در گونۀ ناهمسان رویآوری به متن از جهت فهمپذیری یا فهمپرهیزی بوده است. بازشناخت علل تحولات برونانسانی و نیز نقش فهمندگان در این دگرگونیها بهعنوان عوامل درونانسانی و اثرپذیری آنان از قواعد گفتمانی ویژه، گونة فهم فهمندگان، رویآوری، گستردگی و یا رها کردن تفسیر از سوی آنان را تعیین میکند. در سویۀ دیگر، تکون روایتهای تفسیری همانند روایتهای تاریخی در پیوند با نشانههای بافتی و عناصر فرازبانی قرار دارد. براین اساس، جستار پیش رو میکوشد با شیوۀ توصیفی- تحلیلی، با تکیه بر اسناد کتابخانهای و بهرهمندی از شیوۀ گفتمانی و فلسفۀ وجودگرایی، ناهمسانی رویآوریها به متن وحیانی از جهت تفسیری، نوع و رها نمودن تفسیر در دورۀ آغازین اسلام را بازخوانی نماید. به نظر میرسد عوامل وجودگرایی به همراه قرار گرفتن در بافتار فرازبانی، در شیوۀ رویآوری خوانشگران آغازین به متن وحیانی مؤثر بوده است.
1Postdoctoral Graduate, Theology, Qur'an and Hadith Sciences, Visiting Professor, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran.
2Assistant Professor, Department of Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3Assistant Professor, Department of Linguistics and Foreign Languages, Payam Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The manner and quality of approaching the revealed text is correlated with contextual conditions, needs, concerns, and other contemporary components. The geographical, social, and political contexts following the Prophet's (S.A.W.) death as well as the philosophical factors of existentialism have led to a heterogeneous approach to the text in terms of understanding or avoidance of understanding. Recognizing the causes of extra-human developments and the role of the perceivers in these transformations as intra-human factors and their impressibility from specific discourse rules determines the type of understanding of the perceivers, their approach, expansion, or abandonment of interpretation. On the other hand, the movement of interpretive narratives, like historical narratives, is linked to contextual signs and meta-linguistic elements. Accordingly, using a descriptive-analytical approach, the present study attempts to reappraise the heterogeneity of approaches to the revealed text in terms of interpretation, type, and abandonment of interpretation in the early period of Islam with reliance on library documents and benefiting from the discourse method and existentialist philosophy. It seems that existentialist factors, along with being placed in a meta-linguistic context, were effective in the way early readers approached the revealed text.