
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,517 |
تعداد مقالات | 35,727 |
تعداد مشاهده مقاله | 15,000,496 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,765,568 |
ارزیابی الگوی سورهمحور در زمینۀ تدبّر قرآن | ||
پژوهش های قرآنی | ||
مقاله 2، دوره 30، شماره 115، تیر 1404، صفحه 33-58 اصل مقاله (2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqr.2024.69425.4046 | ||
نویسندگان | ||
حسین فرجی* 1؛ ابوالفضل خوشمنش2؛ سید عبدالرسول حسینیزاده3 | ||
1دانشجوی مقطع دکتری رشته تفسیر تطبیقی دانشگاه علوم ومعارف قران کریم | ||
2عضو هیات علمی مدعو دانشگاه علوم ومعارف قران کریم | ||
3عضو هیات علمی دانشگاه علوم ومعارف قران کریم | ||
تاریخ دریافت: 10 تیر 1403، تاریخ پذیرش: 21 تیر 1403 | ||
چکیده | ||
حدود یک دهه است که «تدبر در قرآن»، بهعنوان رویکردی آموزشی و سازوکاری برای بهرهمندی مستقیم و بیواسطۀ هر فرد از قرآن، موردتوجه اندیشمندان و صاحبنظران قرار گرفته و الگوهای مختلفی برای آن مطرح شده است. این مقاله، با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی و بسنده نکردن به مبانی نظری، با مراجعۀ میدانی به رویدادهای جریانهای تدبری، «الگوی سورهمحور» را بهعنوان یکی از الگوهای مطرح در زمینۀ آموزش تدبر قرآن در ایران معرفی میکند. این الگو با بهرهگیری از مبانی نظری خاص و نگرشی انتقادی نسبت به الگوهای آیهمحور، بهدنبال دریافت رهیافتهای آیات در توالی نظم خاص هر سوره و دستیابی به فهمی منسجم از آن سوره است که در نهایت به کشف جهت هدایتی سوره، منتهی میشود. «بهرهگیری از قواعد زبان عربی برای کشف غرض واحد هر سوره» و «ارائۀ راهکارهای عملی جهت تشخیص غرض اصلی سورهها» از جمله نقاط قوت این الگو است. از سوی دیگر، «خلط میان تدبر و تفسیر»، «خلط تدبر با تفسیر موضوعی»، «منحصر نمودن تدبر در قرآن به کشف جهت هدایتی سورهها»، «تغییر خاستگاه تدبر از قلب به ذهن» و «عدم استفاده از روایات معتبر تفسیری جهت فهم معنای مفردات، آیات و سورهها» از مهمترین موارد کاستی و نقاط ضعف این الگوست. | ||
کلیدواژهها | ||
تدبر قرآن؛ الگوی سورهمحور؛ الگوی آیهمحور؛ فهم منسجم؛ غرض سوره | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of the Surah-Oriented Model in the Field of Contemplation on the Qur'an | ||
نویسندگان [English] | ||
Husayn Faraji1؛ Abolfazl Khoshmanesh2؛ Sayyid Abdolrasoul Husaynizadeh3 | ||
1Ph.D. Student in Comparative Interpretation, University of Sciences and Knowledge of the Holy Qur’an | ||
2Visiting Faculty Member, University of Sciences and Knowledge of the Holy Qur’an | ||
3Faculty Member, University of Sciences and Knowledge of the Holy Qur’an | ||
چکیده [English] | ||
For about a decade, “Contemplation on the Qur'an” has been of interest to the scholars and experts as an educational approach and mechanism for each individual to directly and immediately benefit from the Qur'an, and various models have been proposed for it. This article, using a descriptive and analytical method and not being limited to theoretical foundations, introduces the “Surah-Oriented Model” as one of the models proposed in the field of teaching Qur'anic contemplation in Iran by referring to the contemplation course of events in the field. This model, by utilizing specific theoretical foundations and a critical attitude towards verse-oriented patterns, seeks to perceive the approaches of the verses in the specific order of each surah and to achieve a coherent understanding of that surah, which ultimately leads to uncovering the guiding direction of the surah. “Using the rules of the Arabic language to discover the single purpose of each surah” and “providing practical solutions to identify the main purpose of the surahs” are among the strengths of this model. On the other hand, “confusing contemplation and interpretation”, “confusing contemplation with thematic interpretation”, “limiting contemplation in the Qur'an to uncovering the guiding direction of the surahs”, “changing the origin of contemplation from the heart to the mind” and “not using authentic interpretive narrations to understand the meaning of the terms, verses and surahs” are among the most important shortcomings and weaknesses of this model. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Qur'anic contemplation, surah-oriented pattern, verse-oriented pattern, coherent understanding, surah's purpose | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 138 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 11 |