
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,477 |
تعداد مقالات | 35,328 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,227,871 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,373,748 |
ارزیابی الگوی سورهمحور در زمینۀ تدبّر قرآن | ||
پژوهش های قرآنی | ||
مقاله 2، دوره 30، شماره 115، تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqr.2024.69425.4046 | ||
نویسنده | ||
حسین فرجی* | ||
کارشناس دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی | ||
تاریخ دریافت: 10 تیر 1403، تاریخ پذیرش: 21 تیر 1403 | ||
چکیده | ||
حدود یک دهه است که «تدبر در قرآن»، بهعنوان رویکردی آموزشی و سازوکاری برای بهرهمندی مستقیم و بیواسطۀ هر فرد از قرآن، موردتوجه اندیشمندان و صاحبنظران قرار گرفته و الگوهای مختلفی برای آن مطرح شده است. این مقاله، با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی و بسنده نکردن به مبانی نظری، با مراجعۀ میدانی به رویدادهای جریانهای تدبری، «الگوی سورهمحور» را بهعنوان یکی از الگوهای مطرح در زمینۀ آموزش تدبر قرآن در ایران معرفی میکند. این الگو با بهرهگیری از مبانی نظری خاص و نگرشی انتقادی نسبت به الگوهای آیهمحور، بهدنبال دریافت رهیافتهای آیات در توالی نظم خاص هر سوره و دستیابی به فهمی منسجم از آن سوره است که در نهایت به کشف جهت هدایتی سوره، منتهی میشود. «بهرهگیری از قواعد زبان عربی برای کشف غرض واحد هر سوره» و «ارائۀ راهکارهای عملی جهت تشخیص غرض اصلی سورهها» از جمله نقاط قوت این الگو است. از سوی دیگر، «خلط میان تدبر و تفسیر»، «خلط تدبر با تفسیر موضوعی»، «منحصر نمودن تدبر در قرآن به کشف جهت هدایتی سورهها»، «تغییر خاستگاه تدبر از قلب به ذهن» و «عدم استفاده از روایات معتبر تفسیری جهت فهم معنای مفردات، آیات و سورهها» از مهمترین موارد کاستی و نقاط ضعف این الگوست. | ||
کلیدواژهها | ||
تدبر قرآن؛ الگوی سورهمحور؛ الگوی آیهمحور؛ فهم منسجم؛ غرض سوره | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of the surah-oriented model in contemplation in the Qur'an | ||
نویسندگان [English] | ||
hossein faraji | ||
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی | ||
چکیده [English] | ||
It has been about a decade that "Reflection on the Qur'an" as an educational approach and mechanism for the direct and indirect benefit of every person from the Qur'an has attracted the attention of thinkers and experts and various models have been proposed for it. . This article, with a descriptive and analytical method and not being limited to theoretical foundations with a field reference to the events of deliberation processes, aims to introduce the "Sura-centered model" as one of the prominent models in the field of Quran meditation education in Iran, which Specific theoretical foundations and a critical attitude towards verse-oriented patterns are aimed at understanding the approaches of the verses in the sequence of the specific order of each surah and achieving a coherent understanding of that surah, which will ultimately lead to the discovery of the guiding direction of the surah. In this way, "using the rules of the Arabic language to discover the single purpose of each surah" and "providing practical solutions to identify the main purpose of the surahs" are among the cases and strengths of this model, as well as "confusion between deliberation and interpretation". Confusion of deliberation with thematic interpretation", "Limiting deliberation | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Quran meditation, surah-oriented pattern, verse-oriented pattern, coherent understanding, purpose of surah | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9 |