
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,477 |
تعداد مقالات | 35,329 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,277,724 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,393,549 |
The views of some great Islamic philosophers and theologians on the truth of the propositions of practical reason | ||
Theosophia Islamica | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: Original Article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jti.2025.72162.1096 | ||
نویسنده | ||
Rahman Ehterami* | ||
Invited professor of Qom University | ||
تاریخ دریافت: 26 خرداد 1404، تاریخ بازنگری: 10 تیر 1404، تاریخ پذیرش: 16 تیر 1404 | ||
چکیده | ||
Philosophical thinking in practical matters, like theories, has been the subject of analysis by Islamic thinkers. The views of Muslim scholars on the nature of practical reason and propositions based on practical reason have been different; some of them, such as Ibn Sina, Khwaja Nasir al-Din Tusi, and Allama Tabataba'i, consider the propositions of practical reason to be of the type of popular and accepted among human beings and do not believe in any truth beyond it Therefore, they consider practical rational perceptions to be inapplicable in demonstrative reasoning, and others, such as Molla Hadi Sabzevari, Lahiji, and Mohammad Baqir Sadr, emphasize the certainty and reality of those propositions and believe that the propositions of practical reason can be used in proof.This article uses a descriptive-analytical method to review the views of some scholars and theologians in order to take a step forward in analyzing the philosophy of ethics among Islamic thinkers. | ||
کلیدواژهها | ||
practical intellect؛ good and evil؛ fictions؛ conventional propositions | ||
عنوان مقاله [English] | ||
دیدگاه برخی فیلسوفان و متکلمان بزرگ اسلامی در مورد حقیقت گزاره های عقل عملی | ||
نویسندگان [English] | ||
رحمان احترامی | ||
استاد مدعو دانشگاه قم | ||
چکیده [English] | ||
تفکر فلسفی در امور عملی همانند نظریات ، مورد واکاوی متفکران اسلامی بوده است.دیدگاه های حکمای مسلمان در مورد ماهیت عقل عملی و گزاره های مبتنی بر عقل عملی ، مختلف بوده است؛ برخی از آنها مانند ابن سینا، خواجه نصیر الدین طوسی و علامه طباطبائی گزاره های عقل عملی را از سنخ مشهورات و اعتباریات بین نوع انسانی می دانند و حقیتقی ورای آن برای آن قائل نیستند و لذا دریافت های عقلی عملی را در استدلال برهانی غیر قابل کاربرد می دانند و برخی دیگر مانند ملاهادی سبزواری و لاهیجی و محمد باقر صدر بر یقینی بودن و واقعی بودن آن گزاره ها تاکید دارند و معتقدند که گزاره های عقل عملی می توانند در برهان مورد استفاده قرار بگیرند. این مقاله با روش توصیفی – تحلیلی دیدگاه های برخی از حکما و متکلمان را بازخوانی میکند تا بتواند در تحلیل فلسفه اخلاق در نزد متفکران اسلامی قدمی برداشته باشد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
عقل عملی, حسن و قبح عقلی, اعتباریات, مشهورات, اخلاق | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |