
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,477 |
تعداد مقالات | 35,333 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,282,933 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,395,794 |
معیار علم دینی در اندیشه امام خمینی(ره) | ||
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/pwq.2025.71070.1224 | ||
نویسندگان | ||
حسن پناهی آزاد1؛ اباذر نبویان2؛ سحر فرهادی* 3 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی قم | ||
2هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی قم | ||
3دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران | ||
تاریخ دریافت: 21 فروردین 1404، تاریخ بازنگری: 03 تیر 1404، تاریخ پذیرش: 17 تیر 1404 | ||
چکیده | ||
مشخص شدن هویت علمدینی و تمایزات آن تاحد زیادی درگرو تبیین معیارهای علم دینی است. برخی نظریهپردازان این حوزه به اجمال یا تفصیل در این مقوله ورود کرده و عمدتا به سه معیار موضوع، غایت و روش قائل شدهاند. مسئله این پژوهش کشف معیارهای علمدینی ازنظر امامخمینی(ره) و سپس ارائه تعاریفی از علمدینی متناظر با این معیارهاست. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل و تطبیق و با استفاده از دادههای کتابخانهای به بررسی و تحلیل آثار امامخمینی(ره) در این موضوع پرداخته است. علمدینی در کلام امام خمینی(ره) شامل یک معیار کلی برای علوم حقیقی یعنی الهی بودن موضوع علم و سه دسته معیارهای هستیشناسانه، معرفتشناسانه و انسانشناسانه است که مهمترین آنها عبارتند از: «ظلیت علوم امکانی نسبت به علم الهی، منبعیت عالم غیب نسبت به عالم شهود» به عنوان معیار هستیشناختی، «انطباق با فطرت الهی انسان، آیهای و نافع بودن» به عنوان معیار معرفتشناختی، «طهارت نفس عالم، دوری از انواع طاغوت، تدین و تعهد» به عنوان معیار انسانشناختی. هریک از معیارهای مذکور بهنوعی تسهیلگر معرفی علمدینی مدنظر امام بوده و ارائه سه سنخ تعریف هستیشناسانه، معرفتشناسانه و انسانشناسانه از علمدینی از ثمرات این مقاله است. | ||
کلیدواژهها | ||
امام خمینی؛ علم دینی؛ معیار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Criterion of Religious Science, In the Thought of Imam Khomeini | ||
نویسندگان [English] | ||
hasan panahi1؛ abazar nabavian2؛ sahar farhadi3 | ||
1Faculty of Ma'ar F Islamic University of Qom | ||
2Faculty of Ma'ar F Islamic University of Qom | ||
3tehran university | ||
چکیده [English] | ||
Determining the identity of religious science and its distinctions depends greatly on explaining the criteria of religious science. Some theoreticians in this field have dealt with this matter briefly or in detail, and they have mainly considered three criteria: the subject, the final goal, and the method. This research has tried to discovert he criteria of religious science according to Imam Khomeini, and then, according to these criteria, provide definitions of religious science. This research, using analytical and comparative research, and based on library data, has investigated and analyzed the works of Imam Khomeini on this subject. According to Imam Khomeini, religious science has a general criterion for true sciences, i.e. the divinity of the subject of science, and three categories of ontological, epistemological, and anthropological criteria, the most important of which are: "The submissiveness of possible knowledge, compared to divine knowledge, the originality of the invisible world, compared to the world of intuition" as an ontological criterion, "compliance with the divine nature of man, being a sign and benefit", as an epistemological criterion, "Purification of the world's soul, avoiding all kinds of Taghut, religiosity and commitment", as an anthropological criterion. Each of the mentioned criteria has somehow facilitated the definition of religious science intended by Imam Khomeini, and the presentation of three types of ontological, epistemological, and anthropological definitions of religious science is the result of this article. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Imam Khomeini, Religious Science, Criterion | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |