
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,507 |
تعداد مقالات | 35,613 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,859,991 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,690,833 |
Examining Mulla Sadra's Approach in Reducing Aristotelian Moderation to Unity | ||
Theosophia Islamica | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 8، مهر 2024، صفحه 33-62 اصل مقاله (238.82 K) | ||
نوع مقاله: Original Article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jti.2025.72181.1099 | ||
نویسندگان | ||
Rahim Raouf Moghaddam* 1؛ Ali Allah Bedashti* 2 | ||
1. PhD Candidate, Department of Ethics, Faculty of Theology, University of Qom, Qom, Iran. | ||
2Professor, Department of Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Theology and Islamic Studies, University of Qom, Qom, Iran. | ||
تاریخ دریافت: 01 تیر 1404، تاریخ بازنگری: 28 مرداد 1404، تاریخ پذیرش: 18 تیر 1404 | ||
چکیده | ||
Aristotle and Mulla Sadra have similar approaches to acquiring moral virtues. The three main ethical approaches are virtue ethics, deontology, and consequentialism. Mulla Sadra, while accepting Aristotelian virtue-centeredness and moderation as the manifestation of true virtue, completes it and reveals the nature of true virtue. True virtue is of the genus of knowledge and belongs to the highest part of human identity, namely, the theoretical intellect. Moderation in practical reason provides the necessary ground for attaining the true virtue of theoretical wisdom. The final flourishing of the theoretical intellect is achieved by knowing the highest stage of unity. Both thinkers emphasize the acquisition of all moral virtues and the completion of all dimensions of human identity. Mulla Sadra considers all virtues, even moderation, to be preliminary, viewing true virtue as the theoretical intellect's knowledge of the high stage of unity. The teacher of philosophers (Aristotle), however, while also focusing on theoretical wisdom, considers all virtues related to human perfections as true virtues and does not accept the deprivation of any of them. In this paper, the author aims to integrate Aristotle's holistic approach with Mulla Sadra's monism using an analytical method and to explain this process in order to provide a more complete depiction of ethical virtue-centeredness. The data collection method for this paper is library-based, and the research method is descriptive-analytical, which are methods of qualitative research. | ||
کلیدواژهها | ||
Aristotle؛ Mulla Sadra؛ Moderation؛ Unity؛ Virtue | ||
عنوان مقاله [English] | ||
«بررسی رویکرد ملاصدرا در ارجاع اعتدال ارسطوئی به وحدت» | ||
نویسندگان [English] | ||
رحیم رئوف مقدم1؛ علی اله بداشتی2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه فلسفه اخلاق، دانشکده الهیات، دانشگاه قم، قم، ایران. | ||
2استاد، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایران. | ||
چکیده [English] | ||
ارسطو و ملاصدرا در تحصیلِ فضائلِ اخلاقی روشهای متقاربی دارند. سه گرایشِ اصلیِ اخلاق، فضیلتگرائی و وظیفهگرائی و نتیجهگرائی است. ملاصدرا با پذیرش فضیلتمحوری و اعتدالِ ارسطوئی به عنوانِ ظهورِ فضیلتِ حقیقی، آنرا تکمیل مینماید و به رونمائی از فضیلتِ حقیقی میپردازد. فضیلتِ حقیقی از جنسِ علم است و برای عالیترین بخشِ هویتِ انسان یعنی عقلِ نظری است. اعتدال در عقلِ عملی بستر لازم را برای نیل به فضیلتِ حقیقی حکمتِ نظری فراهم میآورد. شکوفائی نهائیِ عقلِ نظری با شناختِ مرتبة اعلایِ وحدت بدست میآید. هر دو اندیشمند تاکید بر کسبِ جمیعِ فضائلِ اخلاقی و تکمیلِ تمامِ ابعاد هویتی انسان دارند. ملاصدرا همة فضائل، حتی اعتدال را مقدماتی و فضیلتِ حقیقی را شناختِ مرتبة عالیِ وحدت، توسط عقل نظری میداند. اما معلم فلاسفه با اهتمام به حکمتِ نظری، تمامِ فضائلی که مربوط به جمیعِ کمالاتِ انسانی است را فضیلت حقیقی و به محرومیتِ از هیچکدام رضایت نمیدهد. در این نوشتار نگارنده میخواهد، رهیافتِ تمامیتخواهانة ارسطوئی را با روشی تحلیلی با وحدتگرائی ملاصدرا ضمیمه نماید و فرایندِ آنرا بیان نماید تا به ترسیمِ کاملتری از فضیلتگرائیِ اخلاقی برسد. روش گردآوری اطلاعات در این نوشتار کتابخانهای و روش کار نیز به صورتِ توصیفی-تحلیلی است که از روشهای پژوهش کیفی است. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ارسطو, ملاصدرا, اعتدال, وحدت, فضیلت | ||
مراجع | ||
Aristotle. )2000). Nicomachean Ethics, )A. Pourhosseini, Trans., 1st ed.). vol. 1 & 2, Tehran: University of Tehran Press. [In Persian] Aristotle. (1999). Nicomachean Ethics, (M. Lotfi, Trans., 1st ed). Tehran: Tarh-e No Publications. [In Persian] Aristotle. (2007). Nicomachean Ethics, (S.Saljouqi, Trans., 1st ed). Tehran: Erfan Publications. [In Persian] Ibn Miskawayh, A. (2005). Tahdhib al-Akhlaq wa Tatheer al-A'raq, Qom: Tolu'e Nour Publications. [In Arabic] Amiri, A. (1996). Rasa'il, (Tedayyon, Trans., 1st ed). Tehran: University Publishing Center. [In Persian] Farabi, M,(1992) Al-Tanbih 'ala al-Sa'adah, Lebanon: Beirut Publications. [in Arabic] Farabi, M. (1985). Fusul Muntaza'ah, Tehran: Maktabat al-Zahra Publications. [In Arabic] Mulla Sadra. Iksir al-'Arifin, Tehran: Iranian Institute of Philosophy, n.d. [In Arabic] Mulla Sadra. (1987). Tafsir al-Qur'an al-Karim (M. Khajavi, Ed., vols. 1, 3, 5, 6, & 9). Qom: Bidar Publications. [In Arabic] Mulla Sadra. (1989). Al-Hikma al-Muta'aliyah fi al-Asfar al-'Aqliyyah al-Arba'ah, (vol. 2, 4, 5, 7, 8, 9). Qom: Mostafavi Publications. [In Arabic] Mulla Sadra. (1990). Sharh Usul al-Kafi (M. Khajavi, Ed., vol. 1). Tehran: Institute for Cultural Studies and Research. [In Arabic] Mulla Sadra. (1981). Shawāhid al-Rubūbiyyah fī al-Manāhij al-Sulūkiyyah, Tehran: University Publishing Center. [In Arabic] Mulla Sadra. )2022). Kasr al-Asnām al-Jāhiliyyah, Tehran: Sadra Islamic Wisdom Foundation. [In Arabic] Mulla Sadra. (2001 .( Al-Mabda' wa al-Ma'ad, Qom: Islamic Propagation Organization, 2001 [2001]. [In Arabic] Mulla Sadra. (1984). Mafatih al-Ghayb (M. Khajavi, Ed). Tehran: Institute for Cultural Studies and Research.[In Arabic] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 47 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 22 |