
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,485 |
تعداد مقالات | 35,371 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,430,865 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,478,673 |
تأثیر داستانهای فلسفی بر درک کودکان از مفهوم عین الربطی معلول به علت | ||
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/pwq.2025.70276.1199 | ||
نویسندگان | ||
فائزه حاتمی طبری* 1؛ علیرضا آلبویه2 | ||
1طلبه سطح سه فلسفه اسلامی، گروه فلسفه و حکمت، جامعۀ الزهرا(س)، قم، ایران. | ||
2پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 23 آبان 1403، تاریخ بازنگری: 01 مرداد 1404، تاریخ پذیرش: 31 تیر 1404 | ||
چکیده | ||
نحوه پرورش تفکر منطقی در کودکان امروزه به دغدغه مشترک جهانی بدل شده و در جهان رویکردها و اصول متفاوتی در این امر وجود دارد. در رویکردی که مبنای مقاله حاضر است، همراه با رشد مهارت تفکر در کودکان، آموزش مفاهیم فلسفی خصوصاً مفاهیم حکمت متعالیه مهم تلقی میگردد؛ چراکه رشد تفکر برمبنای صحیح، بهتراز رشد تفکرِ بدون پایه است. از میان مبانی این حکمت، اعتقاد به نحوۀ رابطۀ موجودات با خداوند بهعنوان علت هستیبخش، از مهمترین مسائلی است که میتواند بر ارتقای درک توحیدی و ایجاد بنیانهای اعتقادی قوی در کودکان مؤثرباشد. همچنین اثبات امکان آموزش این مفهومِ دشوار در مقیاسی کوچک، راه را برای آموزش مفاهیم دیگر در مقیاسهای گستردهتر هموار میکند. مقالۀ حاضر با روش کتابخانهای و میدانی، ضمن بررسی این مسئله از دیدگاه فلاسفه اسلامی، به بررسی تأثیر دو طرحِداستانی در القای مبنای صحیح دراینزمینه میپردازد. هدف این تحقیق تعیین تأثیر داستانهای مذکور بر درک کودکان از رابطۀ عینالربطی معلول به علت است. در این بررسی نیمهتجربی، یک گروه پانزده نفره از کودکان سیزده تا شانزده سال بهصورت تصادفی در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون مورد ارزیابی قرارگرفتند. حاصل این پژوهش ازطریق آزمون tوابسته نشان میدهد مطالعه داستانها بر درک کودکان از این مفهوم مؤثر بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
"؛ کودک"؛ داستان"؛ معلول"؛ علت"؛ ، "؛ عینالربط" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of philosophical stories on children's understanding of the concept of the relation between effect and cause | ||
نویسندگان [English] | ||
Faeze Hatami Tabari1؛ Alireza Alboyeh2 | ||
1Third-level student of Islamic philosophy, Department of Philosophy and Wisdom, Al-Zahra University, Qom, Iran. | ||
2Research Institute of Islamic Sciences and Culture, Qom, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
How to foster logical thinking in children has become a common global concern, with various approaches and principles emerging worldwide. The approach underlying this article emphasizes the importance of teaching philosophical concepts, particularly those of Transcendent Wisdom (Hikmat-e-Mutaaliyah), alongside the development of thinking skills in children. This is based on the belief that fostering thought on a solid foundation is preferable to developing ungrounded thinking. Among the principles of this philosophy, belief in the nature of the relationship between beings and God as the cause of existence is one of the most crucial issues that can enhance monotheistic understanding and build strong belief foundations in children. Demonstrating the feasibility of teaching this complex concept on a small scale also paves the way for teaching other concepts on a larger scale.This article, using both library and field methods, examines this issue from the perspective of Islamic philosophers and investigates the impact of two story-based approaches on conveying the correct foundation in this context. The objective of this research is to determine the impact of these stories on children’s understanding of the existential dependency of the effect on its cause. In this semi-experimental study, a group of fifteen children aged thirteen to sixteen were randomly evaluated through pre- and post-tests. The results of this research, using a dependent t-test, indicate that studying the stories had a positive effect on children’s understanding of this concept. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
", Child", story", effect ", cause", , ", EYNE RABT" | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |