
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,485 |
تعداد مقالات | 35,380 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,451,677 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,490,116 |
نقش اعتماد اجتماعی در دعوت پیامبر(ص)در دوران مکی باتاکیدبرنظریه گیدنز | ||
تاریخ اسلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/hiq.2025.69168.2391 | ||
نویسندگان | ||
فریناز هوشیار* 1؛ ناصر جدیدی1؛ مرضیه صادقی کلیشادی2 | ||
1گروه تاریخ، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران | ||
2گروه تاریخ،واحد نجف آباد،دانشگاه آزاداسلامی،نجف آباد،ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 مرداد 1403، تاریخ بازنگری: 22 اردیبهشت 1404، تاریخ پذیرش: 05 مرداد 1404 | ||
چکیده | ||
چکیده تفصیلی : اعتماد اجتماعی ازمفاهیم مهم علوم اجتماعی است و از آنجا که عامل مهمی درکنش اجتماعی روابط بین فردی و تعاملات افراد به شمار میرود، لذا زمینه را برای مشارکت و همکاری میان اعضای جامعه را فراهم می کند و افراد را در دستیابی به اهداف اجتماعیشان کمک می کند. از آنجا که اعتماد اجتماعی موجب کنش جمعی موفق و گسترش سرمایه اجتماعی می شود، همواره مورد توجه جامعه شناسان و اهل سیاست قرار داشته است. اعتماد اجتماعی حاصل باورمندی مندی جامعه به فرد یا افرادی است که با خصائل اخلاقی، ویژگیهای شخصیتی از دیگران متمایز می شوند و توانسته اند با عملکرد خود توجه و اعتماد جامعه را جلب کنند، نقش شخصیت پیامبر (ص)، خصائل اخلاقی و ویژگی های رفتاری ایشان نقش مهمی در اعتماد مردم به دعوت اسلام و عامل تعیین کننده ای در پیشرفت سریع اعراب وگسترش اسلام در جامعه سنتی و قبیله ای عربستان داشته است . گیدنز از جمله جامعه شناسانی است که اعتماد اجتماعی را درجوامع سنتی مورد توجه قرار داده است و (خویشاوندی – نظامات محلی- دین ومناسک ) چهار زمینه مهم را در ایجاد اعتماد اجتماعی در جوامع پیشا مدرن موثر می داند. در این پژوهش کوشش شده است تا با توجه به نظریات گیدنز به این پرسش که اعتماد اجتماعی چه نقشی در دعوت پیامبر (ص) در دوران مکی داشت ؟ پاسخ داده شود. نتایج پژوهش حاضرکه اطلاعات آن به روش کتابخانه ای گرد آوری شده و با روش تاریخی وبه شیوه توصیفی – تحلیلی انجام شده است، نشان میدهد که چهار زمینه اعتماد اجتماعی مورد تاکید گیدنز در مکه فراهم، واعتماد جامعه به پیامبرازنوع اعتماد بنیادین وبین شخصی بود. درمرحله آغازین دعوت ،اعتماد به پیامبر اعتماد در سطح خرد بود همین اعتماد میان ایشان واهالی مکه پایه و اساس اعتماد فرا قبیله ای شد و موجب ارتقا اعتماد از سطح خرد به سطح کلان، افزایش حوزه تعاملات وگسترش ارتباطات شد. هم چنین نظریه گیدنز مبنی براین که اعتماد بنیادین یا امنیت وجودی پایهای برای دیگر انواع اعتماد است و بر اعتمادپذیری در برابر پیامدهای محتمل دلالت میکند؛ در کنشهای نخستین یاران پیامبر(ص) مانند همراهی با ایشان در شعب ابیطالب ،هجرت به حبشه و مدینه مشاهده میشود. نظامات محلی جزیره العرب مبتنی بر نظام خویشاوندی و قبیله ای بود، سنت های شکل گرفته در جزیرة العرب (حمی،جوار،احلاف پیمان هاو...) که خود زاییده شرایط جغرافیایی و اقلیمی و زندگی در قالب نظام قبیلگی بود نیز عاملی دیگر در جهت تامین اعتماد اجتماعی بود ، مولفه هایی چون روابط خویشاوندی، ساختار قبیله ای، حمایت قبیله ای و قوانین وآداب ورسوم و سنت هایی که در جامعه مکه وجود داشت در پیشبرد اهداف حضرت رسول و اعتماد به ایشان در سال های آغازین دعوت نقش مهمی داشت اعتقادات و مناسک دینی از دیگر عوامل مورد توجه گیدنزدر ایجاد اعتماد در جوامع سنتی است .حج و مراسم مربوط به آن ، ماههای حرام که قبل و بعد از اسلام مورد احترام و اعتماد اعراب قرار داشت که پیامبر با اتکا به آن در ایام حج، دعوت خویش را علنی کردند و پس از هجرت به مدینه حرکت خود را به مکه در ایام حج ترتیب دادند. کلیدواژه ها : پیامبر(ص)، دوره مکی، اعتماد اجتماعی، آنتونی گیدنز، اسلام | ||
کلیدواژهها | ||
پیامبر(ص)؛ دوره مکی؛ اعتماد اجتماعی؛ آنتونی گیدنز؛ اسلام | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Social Trust in the Prophet Muhammad’s (PBUH) Call to Islam during the Makki Era with an emphasis on Giddens’ theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Farinaz Hooshyar1؛ Naser Jadidi1؛ Marziye sadeghi klishadi2 | ||
1Department of History, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran | ||
2Department of History ,Najafabad Branch, IslamicAzad University, Najafabad,Iran | ||
چکیده [English] | ||
Detailed Abstract: Social trust is one of the key concepts in social sciences. As an essential factor in social action, interpersonal relationships, and human interactions, it paves the way for participation and cooperation among members of society and assists individuals in achieving their social goals. Since social trust leads to successful collective action and the expansion of social capital, it has always been of interest to sociologists and political thinkers. Social trust is the result of the community’s belief in an individual or individuals distinguished from others by their moral traits and personal characteristics, who have succeeded in gaining the attention and trust of society through their conduct. The personality of the Prophet Muhammad (PBUH), his moral attributes, and behavioral characteristics played a significant role in gaining people's trust in the Islamic call and were a determining factor in the rapid advancement of the Arabs and the spread of Islam in the traditional and tribal society of Arabia. Anthony Giddens is among the sociologists who focused on social trust in traditional societies. He identified four key areas that contribute to building social trust in pre-modern communities: kinship, local systems, religion, and rituals. This study aims to answer the question: What role did social trust play in the Prophet's (PBUH) mission during the Meccan period? The findings of this research—based on library sources and conducted using a historical and descriptive-analytical method—show that the four areas of social trust emphasized by Giddens were present in Mecca. The society’s trust in the Prophet was of a fundamental and interpersonal nature. In the early stage of the prophetic mission, this trust was on a micro level but laid the foundation for intertribal trust. This development helped elevate trust from the micro to the macro level, expanded the scope of social interactions, and broadened communication networks. Giddens' theory that basic trust or ontological security serves as the foundation for other types of trust—and implies a willingness to accept possible outcomes—can be seen in the early actions of the Prophet’s companions, such as accompanying him in the hardships of the Shi'b Abi Talib, and in the migrations to Abyssinia and Medina. The local systems of the Arabian Peninsula were based on kinship and tribal structures. Traditions formed in the region (like ḥimā, jiwār, alliances, and treaties), which emerged from geographical and climatic conditions and tribal life, also played a significant role in fostering social trust. Elements such as kinship relations, tribal structure, tribal support, laws, customs, and traditions in Meccan society were crucial in advancing the Prophet’s goals and gaining trust during the early years of his mission. Religious beliefs and rituals are other factors Giddens considers important in establishing trust in traditional societies. Hajj and its associated ceremonies, along with the sacred months, were respected and trusted by Arabs before and after Islam. The Prophet relied on these occasions to make his call public during Hajj and later planned his journey to Mecca during the Hajj season after migrating to Medina. Keywords: Prophet Muhammad (PBUH), Meccan Period, Social Trust, Anthony Giddens, Islam | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Prophet (pbuh), Maki era, social trust, Anthony Giddens, Islam | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |