
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,489 |
تعداد مقالات | 35,432 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,482,530 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,508,902 |
بررسی و ارزیابی نقاشی قهوهخانهای به مثابه هنر دینی | ||
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/pwq.2025.71907.1237 | ||
نویسندگان | ||
عباسعلی فاضل* 1؛ سید محمد مهدی نبویان2 | ||
1دانشآموخته کارشناسی ارشد فلسفه هنر – موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی | ||
2استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم، قم، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 28 اردیبهشت 1404، تاریخ بازنگری: 12 مرداد 1404، تاریخ پذیرش: 12 مرداد 1404 | ||
چکیده | ||
نقاشی قهوهخانهای جلوهای اصیل و صادقانه از هنر مردمی و بینامونشان ایران است که با اتکا بر ارزشهای فرهنگی، مذهبی و سنتی، در بستر اجتماعی دوره قاجار شکل گرفت. پیدایش این گونه هنری به اواخر دوران زندیه و آغاز عصر قاجار بازمیگردد و ریشه در بسترهای اجتماعی، ادبیات مذهبی و ملی و سنت نقاشی ایرانی دارد. این سبک با ویژگیهای منحصربهفرد خود، عمدتاً به بازنمایی مضامین حماسی و دینی میپردازد و حضور دین در محتوای آن نقشی پررنگ و مؤثر دارد. برجستگی مضامین دینی در این نوع هنر، آن را به زمینهای مناسب برای تأملات نظری درباره نسبت میان هنر و دین تبدیل کرده است. از اینرو، تحلیل معیارهای دینی بودن آثار هنری از جمله نقاشی قهوهخانهای، جایگاهی قابل تأمل مییابد؛ چراکه متفکران سنتگرا و عرفا در این زمینه دیدگاههای گوناگونی ارائه دادهاند و هر یک ملاکهایی متفاوت برای دینی تلقی شدن یک اثر هنری مطرح ساختهاند. همپوشانی این معیارها و فقدان شاخصی فراگیر برای ارزیابی، ضرورت واکاوی این مسئله را دوچندان میسازد. این پژوهش با تبیین مفاهیم کلیدی هنر، دین و نقاشی قهوهخانهای آغاز میشود و سپس با رویکرد توصیفی-تحلیلی به بررسی ساختار و محتوای این هنر میپردازد. در نهایت، با مرور و تحلیل آرا و نظرات عرفا و سنتگرایان، امکان و چگونگی دینی بودن نقاشی قهوهخانهای مورد بررسی قرار میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
نقاشی؛ نقاشی قهوهخانهای؛ هنر دینی؛ سنتگرایان؛ عرفان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The study and evaluation of teahouse painting as religious art | ||
نویسندگان [English] | ||
abbasali fazel1؛ Seyyed mohammad Mahdi Nabavian2 | ||
1Center for the Management oM.A. Graduate in Philosophy of Art – University of Religions and Denominations, Qom, Iranf Islamic Seminaries | ||
2Department of Islamic Philosophy and Theology, University of Qom, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Coffeehouse painting represents an authentic and sincere manifestation of Iran’s anonymous popular art, shaped by cultural, religious, and traditional values within the socio-political context of the Qajar era. The emergence of this artistic genre dates back to the late Zand period and the early Qajar dynasty, drawing upon social foundations, religious and national literature, and the long-standing tradition of Persian painting. Characterized by its distinctive features, this style predominantly portrays epic and religious themes, with a strong and influential presence of religion in its content. The prominence of religious motifs in this art form has made it a fertile ground for theoretical reflections on the relationship between art and religion. Consequently, the analysis of criteria for identifying the religious nature of artworks—such as coffeehouse painting—has gained significance, particularly given the diverse perspectives of traditionalist thinkers and mystics, each of whom has proposed different standards for defining religious art. The overlap of these criteria and the absence of a comprehensive evaluative framework highlight the necessity of further inquiry into this matter. This study begins by defining key concepts including art, religion, and coffeehouse painting, and then adopts a descriptive-analytical approach to examine the structure and content of this artistic form. Ultimately, by reviewing and analyzing the views of mystics and traditionalists, the research explores both the possibility and the nature of religious identity in coffeehouse painting. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Painting, Coffeehouse Painting, Religious Art, Traditionalists, Mysticism | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 |