
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,495 |
تعداد مقالات | 35,528 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,491,385 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,518,819 |
تحلیل نقادانه کتاب درسنامه مهارتهای پژوهشی | ||
آینه پژوهش | ||
دوره 36، شماره 212، خرداد و تیر 1404، صفحه 527-548 اصل مقاله (633.42 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jap.2025.78021 | ||
نویسنده | ||
جواد آسه* | ||
تاریخ دریافت: 14 مرداد 1404، تاریخ پذیرش: 14 مرداد 1404 | ||
چکیده | ||
درس «مهارتهای پژوهشی» یکی از دروس سطح یک حوزه است. چند سالی است که معاونت پژوهش حوزه برای تدریس این درس، معاونت پژوهشی را در همه مدارس کشور راهاندازی کرده است و در این سالها این درس، بدون متن آموزشی رسمی و مشخص در این مدارس تدریس شده است. پس از سالها انتظار، معاونت پژوهش حوزه با همکاری مرکز تدوین متون و منابع درسی حوزههای علمیه، متن آموزشی این درس با عنوان «درسنامۀ مهارتهای پژوهشی» را تولید کرده است. این متن برای طلبههای مقطع دیپلم در ترم دوم پایه دوم و برای سیکلیها در ترم اول پایۀ پنجم تدریس خواهد شد. در این مقاله این درسنامه بر اساس شاخصهای محتوایی، ساختاری، شکلی، زبانی و روشی، تحلیل نقادانه شده است. برخی از نتایج این تحلیل عبارتاند از: 1. استفاده از کلمه «مهارتها» به شکل جمع در عنوانِ درسنامه صحیح نیست. 2. درسهای این درسنامه باید کارگاهی ارائه شود. 3. درسنامه به ویرایش محتوایی، ادبی و فنی نیاز دارد. 4. در انتخاب محتوای درسنامه به نیازها و رغبتهای یادگیرندگان توجه لازم نشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
شاخصهای نقد کتاب؛ مهارت پژوهشی؛ برنامهریزی درسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Critical Analysis of the Textbook Darsnāmih-yi Mahārat-hā-yi Pajūhishī (Research Skills Textbook) | ||
نویسندگان [English] | ||
Javad Aseh | ||
چکیده [English] | ||
The course “Research Skills” (Mahārat-hā-yi Pajūhishī) is one of the Level 1 seminary courses. For several years, the Seminary’s Research Department has established local research offices in all schools across the country to teach this subject. During this time, the course was taught without any official or standardized textbook. After years of anticipation, the Research Department, in collaboration with the Center for Compilation of Seminary Textbooks and Resources, has produced an instructional text entitled Darsnāmih-yi Mahārat-hā-yi Pajūhishī (Research Skills Textbook). This textbook is designated for seminary students at the diploma level in the second semester of the second year, and for those with lower secondary education in the first semester of the fifth year. In this article, the textbook is critically analyzed based on content, structural, formal, linguistic, and methodological criteria. Some of the findings of this analysis include: (1) the use of the plural form “skills” (mahārat-hā) in the textbook’s title is incorrect; (2) the lessons should be delivered in a workshop format; (3) the textbook requires content, literary, and technical editing; and (4) the selection of content does not sufficiently consider the needs and interests of the learners. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
criteria for book evaluation, research skill, curriculum planning | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1 |