
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,497 |
تعداد مقالات | 35,555 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,592,069 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,560,566 |
از واگرایی تا همگرایی دین و فرهنگ: تحلیلی بر کتاب «جهل مقدس» اثر الیویه روی | ||
مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه | ||
دوره 9، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 122-103 اصل مقاله (2.47 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scs.2025.69783.1346 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه سادات حسینی* 1؛ حفیظ الله فولادی2؛ حسن روشن3 | ||
1دکتری، گروه جامعهشناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران | ||
2استادیار، گروه جامعهشناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران | ||
3دکتری، گروه مدیریت دولتی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 شهریور 1403، تاریخ بازنگری: 19 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 27 مرداد 1404 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تحلیلی بر کتاب «جهل مقدس: زمان دین بدون فرهنگ» نوشته الیویه روی، و بیان نقاط قوت و ضعف آن است. این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی- اسنادی، ساختار و محتوای این اثر را از منظر ارتباط دین و فرهنگ و واگرایی یا همگرایی این دو جریان مهم مورد واکاوی و نقد قرار داده است. ایده کلیدی این اثر، تاکید بر نقش جهانی شدن و سکولاریزاسیون به عنوان عوامل جدایی دین از فرهنگ است. خروجی همگرایی دین و فرهنگ، تقویت جنبههای عام فرهنگی دین است و خروجی واگرایی میان نشانههای فرهنگی و نشانههای دینی، ظهور جهل مقدس و افزایش نوکیشی و اشکال متعددی از جنبشهای دینی است. نویسنده این اثر، علیرغم ذکر شواهد متعدد و تلاش برای توجیه آنها، در تشخیص و تبیین رابطه دین و فرهنگ و مصادیق آن، به خطا رفته و پیشنهاد همگرایی دین و فرهنگ را مطرح نموده که با شواهد و مستندات تاریخی از گذشته تاکنون، حداقل در مورد دین اسلام، در تناقض است. همچنین تفسیر نویسنده از بنیادگرایی اسلامی، تصویری مبهم و نارسا و متضمّن توجیهی نادرست از هویت سیاسی اسلام در دوران معاصر است. | ||
کلیدواژهها | ||
دین؛ فرهنگ؛ کتاب «جهل مقدس»؛ الیویه روی؛ سکولاریزاسیون؛ جهانی شدن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
From Divergence to Convergence of Religion and Culture: An Analysis of Olivier Roy’s Holy Ignorance | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Sadat Hosseini1؛ Hafizullah Fooladi2؛ Hasan Roshan3 | ||
1PhD., Department of Sociology, Institute of Seminary and University Research, Qom, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Sociology, Institute of Seminary and University Research, Qom, Iran | ||
3PhD., Department of Public Administration, Institute of Seminary and University Research, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study presents a critical analysis of Olivier Roy’s Holy Ignorance: When Religion and Culture Part Ways, examining its strengths and weaknesses. Employing an analytical-documentary method, the research scrutinizes the book’s structure and content regarding the relationship between religion and culture, with particular focus on their divergence or convergence. The book’s central thesis emphasizes globalization and secularization as key drivers of religion’s separation from culture. Roy posits that the convergence of religion and culture strengthens religion’s universal cultural dimensions, while their divergence—manifested in the separation of cultural symbols from religious ones—leads to “holy ignorance” (jahl-e moqaddas), increased religious conversion, and the proliferation of diverse religious movements. Despite presenting numerous case studies and attempting to justify them, the author errs in diagnosing and explaining the religion-culture relationship and its manifestations. His proposal for religion-culture convergence contradicts historical evidence, particularly in the case of Islam. Furthermore, Roy’s interpretation of Islamic fundamentalism presents an ambiguous, inadequate, and politically reductionist justification of contemporary Islam’s political identity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Religion, Culture, Holy Ignorance (Jahl-e Moqaddas), Olivier Roy, Secularization, Globalization | ||
مراجع | ||
برگر، پیتر (1396). سایبان مقدس: عناصر نظریه جامعهشناختی دین. ترجمه ابوالفضل مرشدی. تهران: نشر ثالث.
حمیدیه، بهزاد (1386). معنویتگراییهای نوین از سه دیدگاه جهانی شدن، شرقی شدن، سکولاریزاسیون. کتاب نقد، شماره 45، ص17-56.
داعینژاد، سید محمد (1382). دینپژوهى (سکولاریسم). صباح، شماره 7-8.
روآ (روی)، الیویه (1398). جهل مقدس: زمان دین بدون فرهنگ. ترجمه عبدالله ناصریطاهری و سمیه سادات طباطبایی. تهران: نشر مروارید.
صالحی نجفآبادی، عباس؛ رضایی، علیرضا (1388). مبانی جنبشهای اسلامگرایانه: نظریات و دیدگاهها. مطالعات سیاسی، 2(5).
فاضلی، مهسا (1384). مواجهه قرآن با فرهنگهاى عصر نزول. پژوهشهای قرآنی، شماره 42-43.
قطب، سید (1378). نشانههای راه. ترجمه محمود محمودی. تهران: نشر احسان.
گیدنز، آنتونی (1382). فراسوی چپ و راست. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
لطفی پور ساعدی، کاظم (1371). درآمدی به سخنکاوی. زبانشناسی، 9(1)، ص9-39.
مطهری، مرتضی (1371). نظام حقوق زن در اسلام. تهران: نشر صدرا.
موحد، مجید (1392). رویکردی جامعهشناختی به فرآیند سکولاریزاسیون در عصر جهانی شدن. در: جهانی شدن و دین: جستارهای پژوهشگران ایرانی در کنگره دینپژوهان کشور. محمدجواد صاحبی. قم: بوستان کتاب.
نوروزی، محمدجواد (1388). نشانوارههای سکولاریزاسیون (عرفی شدن). حکومت اسلامی، شماره 1، ص99-131.
ویلسون، برایان (1377). دین اینجا و آنجا. ترجمه مجید محمدى. تهران: نشر قطره.
Amir-Moazami, S. & Salvatore, A. (2003). Gender, Generation, and the Reform of Tradition: From Muslim Majority Societies to Western Europe. In: Muslim Networks: Transnational Communities in and across Europe, edited by S. Allievi & J.S. Nielsen. Leiden: Brill, p. 52-77. Campbell, H. (2010). When Religion Meets New Media. New York: Routledge.
Casanova, J. (1994). Public Religions in the Modern World. Chicago: University of Chicago Press.
Doyle, D.M. (2012). The Concept of Inculturation in Roman Catholicism: A Theological Consideration, U.S. Catholic Historian. The Catholic University of America Press, 30(1), p. 1-13. Featherstone, M. & et al. (1995). Global modernities. London: Sage.
Freedman, L.P. (1996). The Challenge of Fundamentalisms. Reproductive Health Matters 4(8), p. 55–69.
Friedman, T. (1994). Cultural identity and global Process. London: SAGE.
Hoover, S.M. (2002). Religion in the Media Age. Expository Times, 113(9), p. 300-305.
Mandaville, P. & Karim, H. (2003). Communication and Diasporic Islam: A Virtual Ummah? In: Communication and Diasporic Islam, edited by P. Mandaville & K. Karim. London: Routledge, p. 135-147.
Missio, R. (1990). On the Permanent Validity of the Church’s Missionary Mandate. Vatican: Libreria Editrice Vaticana.
URL= http://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_07121990_redemptoris-missio.html (accessed on 2 December 2019).
Razaghi, M., Chavoshian, H., Ebadollahi Chanzanagh, H. & Rabiei, K. (2020). Religious fundamentalism, individuality, and collective identity: A case study of two student organizations in Iran. Critical Research on Religion, 8(1), p. 3-24.
Salzano, M. (2003). Globalization of the Italian School of Public Finance. University of Salemo. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |