
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,497 |
تعداد مقالات | 35,555 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,592,050 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,560,560 |
بازنمایی روحانیت در اینستاگرام و نسبت آن با طلبه تراز انقلاب اسلامی | ||
مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه | ||
دوره 9، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 226-201 اصل مقاله (2.34 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scs.2025.68440.1305 | ||
نویسندگان | ||
سید محمد موسویان* 1؛ محسن قنبری نیک2؛ روح الله عباس زاده3 | ||
1کارشناسی ارشد، توسعه و تبلیغ فرهنگ دینی، دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران | ||
2استادیار،گروه ارتباطات و تبلیغ فرهنگی، دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران | ||
3استادیار، دانشگاه شهید محلاتی، قم، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 08 بهمن 1402، تاریخ بازنگری: 24 آبان 1403، تاریخ پذیرش: 27 مرداد 1404 | ||
چکیده | ||
اینستاگرام ازجمله شبکههای اجتماعی محبوب در میان ایرانیها است. فراوانی حضور کاربران از اقشار مختلف مردم و گسترش این شبکه اجتماعی موجب شده تا طلاب و روحانیون نیز در آن فعالیت نمایند. جایگاه رفیع روحانیت نزد مردم سبب شده تا گروههای معاند با نظام جمهوری اسلامی، در اینستاگرام نیز درصدد عیبجویی و انتقاد به حضور طلاب و روحانیون برآیند. بنابراین، ضروری است نحوۀ بازنمایی روحانیت مورد پژوهش قرار گیرد. پژوهش حاضر با روش تحقیق کیفی مبتنی بر نشانهشناسی، به بررسی صفحات 20 نفر از کاربران فعال در اینستاگرام پرداخته است که از درون و یا بیرون از صنف روحانیت، این قشر را مورد بازنمایی قرار دادهاند. شش شاخص بهرهبرداری شده در این پژوهش برای طلبه تراز انقلاب اسلامی شامل پایبندی به مبانی و ارزشهای اساسی انقلاب اسلامی، همت بلند برای رسیدن به آرمانها و منصرف نشدن از هدفهای بزرگ، پایبندی به استقلال همهجانبه کشور، حساسیت در برابر دشمن، تقوای دینی- سیاسی و نیز حفظ روحیه انقلابی است. نتایج یافتههای تحقیق گویای آن است که با وجود قرابت بازنمایی روحانیت در اینستاگرام به شاخصهای طلبه تراز انقلاب اسلامی، اما هنوز این بازنمایی در تطابق کامل با آن شاخصها نیست. روحانیت اینستاگرامی فعال در زمینههای فرهنگی و اجتماعی بهتر از روحانیون فعال در زمینههای سیاسی به ارائه محتوا میپردازند. | ||
کلیدواژهها | ||
روحانیت؛ اینستاگرام؛ شبکههای اجتماعی؛ حوزه علمیه؛ فضای مجازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Representation of the Clergy on Instagram and its Relationship with the Standard-Bearer Seminarian of the Islamic Revolution | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Mohammad Moosaviyan1؛ Mohsen Ghanbarinik2؛ Ruhollah Abbaszadeh3 | ||
1Master's Degree, Development and Propagation of Religious Culture, Islamic Maaref University, Qom, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Communication and Cultural Promotion, Islamic Maaref University, Qom, Iran | ||
3Assistant Professor, Shahid Mahallati University, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Instagram is among the popular social networks amongst Iranians. The high frequency of users from various segments of the population and the expansion of this social network have led to seminarians (ṭullāb) and clerics (ruhāniyūn) also being active on it. The lofty status of the clergy (ruhāniyyat) among the people has caused groups opposed to the Islamic Republic system to seek, even on Instagram, to find fault and criticize the presence of seminarians and clerics. Therefore, it is essential to investigate the manner of the representation of the clergy. The present research, employing a qualitative research method based on semiotics, examined the pages of 20 active Instagram users who have represented this stratum, whether from within or outside the clerical profession. The six indicators utilized in this research for the standard-bearer seminarian (ṭālib-e tarāz) of the Islamic Revolution include: adherence to the foundations and core values of the Islamic Revolution; high resolve for achieving ideals and not deviating from major objectives; commitment to the comprehensive independence of the country; vigilance against the enemy; religious-political piety; and maintaining a revolutionary spirit. The results of the research findings indicate that, despite the proximity of the representation of the clergy on Instagram to the indicators of the standard-bearer seminarian of the Islamic Revolution, this representation is still not in complete alignment with those indicators. Instagram-active clergy engaged in cultural and social fields produce content better than clerics active in political fields. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Clergy (Ruhāniyyat), Instagram, Social Networks, Seminary (Ḥawzah ʿIlmiyyah), Virtual Space | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
بارت، رولان (1386). اسطوره، امروز. ترجمه شیرین دخت دقیقیان. تهران: نشر مرکز.
بارت، رولان (1399). مبانی نشانهشناسی. ترجمه صادق رشیدی و فرزانه دوستی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
بیرنه، آنه او؛ سیلورمن، هیو جی؛ هابلند، درو ای؛ کلی، آلینا؛ وردیکیو، ماسیمو؛ آیلسورث، گریای؛ برگو، بتینا (1398). و آنگاه معنا زاده شد؛ بازنمایی، شبیهسازی، سوژه. ترجمه امیر رضائیپناه، سمیه شوکتی مقرب، عارف مسعودی، محمدرضا تاجیک. تهران: انتشارات تمدن علمی.
خامنهای، سید علی (14/03/1395). بیانات به مناسبت بیست و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی. قابل دسترس در: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=33258
خمینی، سید روحالله (1389). صحیفه امام. تهران: عروج، ج 1، 9، 18 و 21.
دانسی، مارسل (1396). فهم نشانهشناسی رسانهها. ترجمه گودرز میرانی و بهزاد دوران. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
ساروخانی، باقر (1401). جامعهشناسی ارتباطات. تهران: اطلاعات.
کاظمی قهفرخی، سید محمد (1400). گونهشناسی طلاب کنشگر در شبکه اجتماعی اینستاگرام. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
کاظمی، سید محمد؛ مولایی آرانی، مهدی؛ قلیپو بهرامآبادی، زهرا (1398). گونهشناسی بازنمایی خودهای روحانیت در شبکه اجتماعی اینستاگرام؛ ظرفیتها و چالشها. دین و سیاست فرهنگی، 6(2)، ص127-159.
گیویان، عبدالله؛ سرویزرگر، محمد (1388). بازنمایی ایران در سینمای هالیوود. تحقیقات فرهنگی، 2(8)، ص147-177.
محمدپور، احمد (1400). ضد روش: زمینههای فلسفی و رویههای عملی در روششناسی کیفی. تهران: لوگوس.
مطهری، مرتضی (1380). خاتمیت. تهران: نشر صدرا.
مهدیزاده، سید محمد (1387). رسانهها و بازنمایی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر مطالعات توسعه و رسانهها.
مؤمنی، علی؛ بیچرانلو، عبدالله (1402). شهره بر مناره؛ مطالعۀ انتقادی فعالیت روحانیون خرده سلبریتی در اینستاگرام. تهران: پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی.
هلالیان، سعید (1397). طلبه انقلابی. قم: شهید کاظمی.
یعقوبی، عبدالرسول (1391). معناشناسی واژه روحانیت. معرفت فرهنگی اجتماعی، 3(4)، ص5-20.
Boyd, D. & Ellison, N. (2007). Social Network Sites: Definition, History and Scholarship. Journal of Computer Mediated Communication,13(1), p. 210-230.
Denzin, N. & Lincoln, Y. (1998). Collecting and Interpreting Qualitative Material. London: Sage Publications Ltd. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8 |