
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,497 |
تعداد مقالات | 35,555 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,592,069 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,560,566 |
فرهنگ اسلامی مراکز علمی نیروهای مسلّح در منظومۀ فکری مقام معظم رهبری | ||
مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه | ||
دوره 9، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 266-245 اصل مقاله (2.32 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/scs.2024.68482.1306 | ||
نویسندگان | ||
مهدی مزینانی* 1؛ حسن علی اکبری2؛ محمد اکرمی نیا3؛ محمدباقر حبی4 | ||
1گروه مدیریت راهبردی فرهنگی، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، تهران، ایران | ||
2دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران. | ||
3استادیار، دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران | ||
4دانشیار، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 12 بهمن 1402، تاریخ بازنگری: 25 آبان 1403، تاریخ پذیرش: 20 تیر 1403 | ||
چکیده | ||
هدف تحقیق حاضر شناسایی و صورتبندی نظری فرهنگ علمی تراز مراکز علمی نیروهای مسلّح بوده است. فرهنگ وقتی با مرکز علمی و نهاد علم در ساحتهای تولید، توزیع و مصرف آن پیوند برقرار میکند، اقتضائاتی مییابد. بازشناسی و توجه به همین اقتضائات، میتواند تلاشهای فرهنگی را پربار و اثربخش نماید. فرهنگ، در پیوند با مراکز علمی نیروهای مسلّح نیز از چنین اقتضائاتی برخوردار است. این اقتضائات در آثار مقام معظم رهبری به دلیل شخصیت حقیقی و حقوقی ایشان، بیش از دیگران، پردازش و باغبانی شده است. در این تحقیق، جهت شناسایی و صورتبندی نظری «فرهنگ اسلامی مراکز علمی نیروهای مسلح» در آثار مقام معظم رهبری با روش تحلیل مضمون 393 اثر منتشرشده از ایشان در قالب بیانات، پیامها، یادداشت و احکام انتصاب مرتبط با نیروهای مسلّح جمهوری اسلامی ایران، شناسایی، فهرستبندی و در چند نوبت مطالعه شد. کدگذاری در سه نوبت انجام و 309 کد در قالب 11 مضمون سازماندهنده (شامل نیّتهای علمی، سیاستگذاری فرهنگی، چشماندازها و افقهای علمی، پیشرانهای علمی، سرمشق بودن دین و ایمان، بازمهندسی نظام آموزشی و...) دستهبندی و در مضمونی فراگیر با عنوان «فرهنگ اسلامی مراکز علمی نیروهای مسلّح» صورتبندی نهایی شدند. بررسی مفاهیم و مضامین تحقیق نشان میدهد که فرهنگ اسلامی تراز نیروهای مسلّح در آثار مقام معظم رهبری منظومهای هدفمند و چندوجهی را تشکیل میدهد که میتواند جهتبخش برنامهها و فعالیتهای فرهنگی در سطح نیروهای مسلّح باشد. همچنین این فرهنگ با توجه به تجربه عملکردی موفقی که در نیروهای مسلّح داشته، میتواند الگویی برای دیگر مراکز علمی کشور فراهم نماید، تا با بهرهگیری از آن، رشد علمی خود را بهبود بخشند. | ||
کلیدواژهها | ||
مقام معظم رهبری؛ فرهنگ علمی؛ سیاستگذاری فرهنگی؛ نیروهای مسلّح؛ آموزش نظامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Islamic Culture of Armed Forces Scientific Centers in the Intellectual Constellation of His Eminence the Supreme Leader | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahdi Mazinani1؛ Hassan AliAkbary2؛ Mohammad Akraminia3؛ Mohammadbagher Hobbi4 | ||
1Department of Cultural Strategic Management, National Defense University, Tehran, Iran | ||
2Imam Hussein (AS) University, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor, AJA University of Command and Staff, Tehran, Iran | ||
4Associate Professor, Imam Hossein (AS) University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The objective of the present research was to identify and theoretically formulate the exemplary scientific culture of the Armed Forces scientific centers. When culture establishes a connection with a scientific center and the institution of science within the spheres of its production, distribution, and consumption, it entails specific requirements. Recognizing and attending to these very requirements can render cultural efforts fruitful and effective. The culture associated with the scientific centers of the Armed Forces is also characterized by such requirements. These requirements have been more extensively processed and cultivated in the works of His Eminence the Supreme Leader due to His real and legal personality. In this research, to identify and theoretically formulate the "Islamic Culture of Armed Forces Scientific Centers" in the works of His Eminence the Supreme Leader, 393 published works by Him, in the form of statements, messages, notes, and appointment decrees (ahkām-e entesāb) related to the Armed Forces of the Islamic Republic of Iran, were identified, catalogued, and studied in several rounds using the thematic analysis method. Coding was performed in three rounds, resulting in 309 codes categorized into 11 organizing themes (including scientific intentions, cultural policymaking, scientific visions and horizons, scientific drivers, the exemplarity of religion and faith, the re-engineering of the educational system, etc.), and were finally formulated within an overarching theme titled "Islamic Culture of Armed Forces Scientific Centers." An examination of the research concepts and themes indicates that the exemplary Islamic culture of the Armed Forces, as presented in the works of His Eminence the Supreme Leader, constitutes a purposeful and multi-dimensional intellectual constellation that can guide cultural programs and activities within the Armed Forces. Furthermore, given its successful operational experience within the Armed Forces, this culture can provide a model for other scientific centers in the country, enabling them to improve their scientific growth by utilizing it. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
His Eminence the Supreme Leader, Scientific Culture, Cultural Policymaking, Armed Forces, Military Education | ||
مراجع | ||
ابنجماعه، بدرالدین (1388). آموزشنامه: فرهنگ فرادهی و فراگیری در اسلام. تدوین محمدحسین ساکت. تهران: نشر نی.
افروغ، عماد (1395). ارزیابی انتقادی نهاد علم در ایران. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
اکبریان، رضا (1381). سازگاری و ناسازگاری علم دین. تهران: موسسه توسعه و پژوهش ایران.
باقرزاده، اصغر (1397). تبیین مبانی و اصول مدیریت راهبردی دانش مبتنی بر آموزههای دین مبین اسلام. رساله دکتری. تهران: دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی.
برزگر، پیام (1398). معماری علم، فناوری و نوآوری جمهوری اسلامی ایران بهمنظور دستیابی به مرجعیت علمی در افق 1440. تهران: دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی.
پیروزمند، علیرضا (1386). نقش دین در مهندسی فرهنگی کشور. در: مجموعه مقالات اولین همایش مهندسی فرهنگی کشور. تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ج1، ص108-90.
خسروپناه، عبدالحسین (1395). راهحلهای تعارض علم و دین. خبر آنلاین. قابل دسترس در:
https://www.khabaronline.ir/news/572984/
داوری اردکانی، رضا (1397). شرایط اخلاقی و تاریخی پیشرفت علم. نامه فرهنگستان علوم. قابل دسترس در:
https://www.khabaronline.ir/news/1277025
سازمان عقیدتی سیاسی آجا (معاونت ط ب ب). (1401). راهبردهای فرهنگی ارتش جمهوری اسلامی ایران. تهران: انتشارات سازمان عقیدتی سیاسی ارتش.
شافریتز، جی.ام.؛ کریستوفرپی، بریک (1390). سیاستگذاری عمومی در ایالات متحده آمریکا. تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن؛ شیخزاده، محمد (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی، شماره2(10)، ص151-198.
عاملی(شهید ثانی)، زینالدین بن علی (1379). منیه المرید فی آداب المفید و الستفید. ترجمه سید محمدباقر حجتی. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلام.
عباسی تقی دیزج، رسول (1398). تحلیل تطبیقی- کیفی عوامل موثر بر تولید علم در سطح کلان. جامعهشناسی کاربردی، شماره 73، ص122-105.
عیوضی، محمد (1383). نقش دین در فرهنگسازی توسعه علمی. قبسات، شماره 34، ص47-19.
غروی نائینی، نهله؛ مصطفویفرد، حامد؛ مصطفویفرد، زهرا (1391). ارتقای فرهنگ علمورزی در دانشگاه اسلامی؛ راهکارها، افتها و موانع. فرهنگ در دانشگاه اسلامی،(2)2، ص278-257.
فضلالهی، سیفاله؛ ملکی توانا، منصوره (1390). راهکارهاى برونرفت از موانع فرهنگى تولید علم در دانشگاهها. معرفت20(171)، ص124-111.
قانعیراد، محمدامین؛ ملکی، امیر؛ محمدی، زهرا (1392). تحول فرهنگی در علم: از علم دانشگاهی تا علم پسادانشگاهی. تحقیقات فرهنگی ایران، 6(24)، ص59-31.
کمالی، یحیی (1397). روششناسی تحلیل مضمون و کاربرد آن در مطالعات سیاستگذاری عمومی. سیاستگذاری عمومی، 4(2)، ص189-208.
موحد، مجید؛ حمیدیزاده، احسان (1388). علم و دین در آرای علوم اجتماعی: از تعارض تا تعامل. اندیشه دینی، (11)32، ص74-43.
موسیپور، نعمتالله (1392). سبک زندگی آموزشگران علوم انسانی در محیطهای دانشگاهی ایران: از آرمانهای دینی تا واقعیتهای سازمانی. مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، 5(20)، ص1-32.
نقشه مهندسی فرهنگی کشور (1392). تهران: روزنامه رسمی.
هراتی، خلیل (1376). پیشرفت علمی و فرهنگ علمی. رهیافت، شماره 15، ص91-86.
Scheler, M. (2012). Problems of a Sociology of Knowledge. Trans.M. Frings. Routledge.
Smith, K. (2002). What is the ‘Knowledge Economy’? Knowledge Intensity and Distributed Knowledge Bases. United Nations University, Institute for New Technologies. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1 |