
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,516 |
تعداد مقالات | 35,723 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,991,921 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,760,365 |
روششناسی تفسیر آیتالله معرفت در مقایسه با هرمنوتیک | ||
پژوهش های قرآنی | ||
دوره 30، شماره 116، مهر 1404، صفحه 53-72 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqr.2025.69820.4078 | ||
نویسنده | ||
سیدمحسن خلیلینژاد* | ||
دکتری تفسیر تطبیقی، دانشگاه قم | ||
تاریخ دریافت: 12 شهریور 1403، تاریخ بازنگری: 03 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 28 فروردین 1404 | ||
چکیده | ||
این مقاله به دنبال کشف نقاط اشتراک، افتراق دو مقولۀ روششناسانه و رسیدن به فهمی بینالأذهانی از آنهاست. منظور نویسنده از هرمنوتیک، هرمنوتیک عام و روشمند است. در این مقاله ابتدا نظرات هرش و بتی بررسی میشود و سپس معانی «تفسیر» و «تأویل» از دیدگاه آیتالله معرفت مورد بررسی قرار میگیرد. اهمیت ساخت زبانی قرآن در ایجاد فرهنگ جدید زبانی و تأثیر فضای ذهنی مخاطب در تفسیر نیز از دیگر موضوعاتی است که بررسی خواهد شد. در نهایت نویسنده پس از بررسی تطبیقی این مسائل به این نتایج دست یافته است: 1. وجود روش عام در هر دو مقولهی مورد مطالعه وجود دارد؛ 2. هرمنوتیک هرش از این جهت که دربردارندۀ دو مرحلۀ عبور از معنای لفظی برای رسیدن به معناداری است، انطباقی قابلملاحظه با معنای «تأویل» از دیدگاه آیتالله معرفت دارد که به انتزاع مفاهیم عام از آیه قائل است، اما برای متن، معنای واحدی را درنظر میگیرد که روش دستیابی به آن را ارائه نمیکند؛ 3. هرمنوتیک نامتقارن با وجود قید ذهنیّت، به تفسیر و ترجمۀ آزاد قرآن برای فهم و استفاده همگان قائل است، بنابراین با وجود شباهتی که در نتیجۀ آن با روش آقای معرفت وجود دارد، در عمل به شیوهای متفاوت عمل میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
تفسیر متن؛ عمومیت در تفسیر؛ هرمنوتیک نامتقارن؛ فضای ذهنی مخاطب | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Methodology of Ayatollah Ma'refat’s Interpretation (Comparative Study with Hermeneutics) | ||
نویسندگان [English] | ||
Sayyid Mohsen Khalilinejad | ||
Ph.D. in Comparative Interpretation, Qum University | ||
چکیده [English] | ||
This article seeks to discover the commonalities and differences between two methodological categories and to reach an intersubjective understanding of them. By hermeneutics, the author means general and methodological hermeneutics. In this article, the views of Hirsch and Betty are first examined, and then the meanings of “interpretation” and “esoteric exegesis” (ta’wīl) from the perspective of Ayatollah Ma'refat are examined. The importance of the linguistic structure of the Qur'an in creating a new linguistic culture and the impact of the audience’s mental space on interpretation are also other topics that will be examined. Finally, after a comparative study of these issues, the author has reached the following conclusions: 1. The existence of a general method exists in both categories under study; 2. Since Hirsch's hermeneutics includes two stages of going beyond the literal meaning to reach meaningfulness, it has a remarkable correspondence with the meaning of ta’wīl from the perspective of Ayatollah Ma'refat, who believes in abstracting general concepts from the verse, but considers a single meaning for the text that does not provide a method for achieving it; 3. Despite the constraint of subjectivity, asymmetric hermeneutics believes in the free interpretation and translation of the Qur'an for the understanding and use of everyone, so despite the similarity that exists in its result with Ayatollah Ma'refat's method, it operates in a different way in practice. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
interpretation of the text, generality in interpretation, asymmetric hermeneutics, the addressee's mindset | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10 |