
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,516 |
تعداد مقالات | 35,723 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,992,212 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,760,750 |
تأملاتی در روش تفسیر روایی | ||
پژوهش های قرآنی | ||
دوره 30، شماره 116، مهر 1404، صفحه 73-88 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqr.2025.70049.4104 | ||
نویسنده | ||
محمدحسن احمدی* | ||
دانشیار دانشکده الهیات- دانشگاه تهران | ||
تاریخ دریافت: 16 مهر 1403، تاریخ بازنگری: 02 فروردین 1404، تاریخ پذیرش: 31 فروردین 1404 | ||
چکیده | ||
در مورد اصطلاح رایج در مطالعات تفسیری یعنی روش تفسیر روایی میتوان تأملاتی را مطرح کرد. ازآنجاکه از این روش معمولاً در مقابل روش اجتهادی یاد میشود؛ تبیین نادرست رابطۀ عقلونقل -در کنار خلط سنت واقعه و محکیه- تقریری غیرقابلدفاع از این روش را سامان داده است. در مقالۀ پیشرو، اصطلاحِ روش تفسیر روایی، در سه محور بهطور اساسی نقد شده است. قائلان به این روش، هیچ توجیه قابلقبولی برای این سه محور ندارند. در نهایت نویسنده به این نتیجه دست یافت که بخش قابلتوجهی از تلاشهای معهود تفسیری در روش موسوم به روش تفسیر اجتهادی، ناظر به واکاوی قراین ضعیفشده به دلیل دوری تدریجی از دوران صدور نص است. ازاینرو نه صحیح است که روش مفسران دوران متقدم را به دوری از اجتهاد توصیف کنیم و نه اینکه هر روایتی را -به صرف ارتباط با آیهای از آیات قرآن- ذیل عنوان کلی تفسیر، جای دهیم؛ چنانکه بیان صِرف روایات ذیل آیات، نمیتواند روشی به نام روش تفسیر روایی پدید آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
تفسیر روایی؛ روایت تفسیری؛ روش تفسیری؛ خبر واحد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Reflections on the Narrative Interpretation Method | ||
نویسندگان [English] | ||
Muhammad Hasan Ahmadi | ||
Associate Professor, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Some reflections can be made about the common term in exegetical studies, namely the Narrative Interpretation Method. Since this method is usually mentioned in contrast to the discretionary (ijtihadī) method, the incorrect enunciation of the relationship between reason and narration, along with the confusion of the wāqi‘a (a hadith directly heard from the Infallible) and maḥkīyya (a hadith received through chain of transmitters) tradition has established an untenable version of this method. In the present article, the term narrative interpretation method has been fundamentally criticized on three axes. The proponents of this method have no acceptable justification for these three axes. Finally, the author reached the conclusion that a significant part of the conventional interpretive efforts in the method known as the ijtihadī interpretation method are concerned with analyzing the weakened evidence due to the gradual distance from the time of the issuance of the text. Therefore, it is neither correct to describe the method of the interpreters of the earlier period as being far from ijtihad, nor to place every narration under the general heading of interpretation simply because of its connection with a verse of the Qur'an; as merely expressing narrations under the verses cannot create a method called the narrative interpretation method. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
narrative interpretation, interpretive narration, interpretive method, isolated tradition (khabar al-wāḥid) | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8 |