
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,520 |
تعداد مقالات | 35,763 |
تعداد مشاهده مقاله | 15,129,599 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,845,988 |
نقد و بررسی نظریه علامه طیاطبایی در نمادین دانستن برخی قصص قرآنی | ||
نقد و نظر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jpt.2025.70707.2196 | ||
نویسنده | ||
علی غضنفری* | ||
گروه آموزشی علوم قرآن دانشگاه علوم و معارف قرآن | ||
تاریخ دریافت: 14 دی 1403، تاریخ بازنگری: 29 شهریور 1404، تاریخ پذیرش: 06 مهر 1404 | ||
چکیده | ||
تلقی نمادین از زبان وحی، نزد اندیشمندان مسلمان و مسیحی، به ویژه عرفای آنان یکی ازتفاسیر مهم نظریة غیر شناختی با سابقة طولانی است. بر اساس این نظریه، قصههای قرآنی حکایت ازواقعیتی با زبان مخاطب نموده است و لذا ضروری نیست که آنچه نقل شده داری واقعیتی عینی در خارج بوده باشد. علامه طباطبایی از اندیشمندانی است که برخی آیات را چون آیات آفرینش آدم، تخاطب، الست ورجم شیاطین را نمادین دانسته است. پژوهش حاضر به نحو تحلیل وتوصیف یافتههای کتابخانه ای برآن است این مهم را مورد واکاوی قرار داده و نگاه علامه را بر اساس آیات قرآن و روایات تحلیل نماید و به این نتیجه برسد نمادین دانستن این آیات الزاماتی منافی روح قرآن دارد و قرآن را از شاخصه اصلی آن که ایجاد اطمینان برای مخاطب با بیان احسن الحدیث واحسن القصص است تنزل میدهد. به نظر میرسد باید پذیرفت که وقتی قرآن از حقیقتی غیر محسوس وغیر قابل فهم نزد مخاطب سخن میگوید لاجرم به شکلی بیان میکند که فهمی ولو اجمالی برای مخاطب حاصل گردد واین نشان دهنده نمادین بودن بیان آن بخش از قرآن و غیر واقعی بودن حکایت نقل شده نیست؛ بلکه تنها به جهت ناممکن بود تبیین آن واقعه برای مخاطب است. | ||
کلیدواژهها | ||
نمادین؛ سمبلیک؛ قصص قرآنی؛ المیزان؛ طباطبایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Criticism and Study of Allamah Tayyaba'i's Theory on Considering Some Quranic Stories as Symbolic | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Qazanfari | ||
Department of Quranic Sciences, University of Quranic Sciences and Education | ||
چکیده [English] | ||
The symbolic perception of the language of revelation among Muslim and Christian thinkers, especially their mystics, is one of the important interpretations of the non-cognitive theory with a long history. According to this theory, Quranic stories tell of a reality addressed to the audience through language, and therefore it is not necessary that what is narrated has an objective reality outside. Allamah Tabataba'i is one of the thinkers who has considered some verses, such as the verses of the creation of Adam, the speech, the stoning of the devils, to be symbolic. The present study aims to analyze this issue by analyzing and describing library findings and analyze Allamah's view based on Quranic verses and narrations, and to conclude that considering these verses as symbolic has requirements that are contrary to the spirit of the Quran and degrades the Quran from its main characteristic, which is to create confidence for the audience by expressing the best hadith and the best stories. It seems that we must accept that when the Quran speaks of an intangible and incomprehensible truth to the audience, it necessarily expresses it in a way that the audience can understand, even if only briefly. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Symbolic, Quranic Stories, Al-Mizan, Tabatabaei | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |