| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,567 |
| تعداد مقالات | 36,408 |
| تعداد مشاهده مقاله | 16,706,609 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,592,252 |
تحلیل مؤلفههای فرهنگی- تربیتی پاپکرهای با نظر به گروه بی.تی.اس. | ||
| مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه | ||
| دوره 9، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 304-285 اصل مقاله (3.16 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scs.2025.69412.1334 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد عوضپور1؛ ابوالفضل حیدری مهر* 2 | ||
| 1استاد، حوزه علمیه قم، قم، ایران | ||
| 2طلبه سطح 2، حوزه علمیه امام خمینی، بوشهر، ایران | ||
| تاریخ دریافت: 07 تیر 1403، تاریخ بازنگری: 13 مهر 1404، تاریخ پذیرش: 13 مهر 1404 | ||
| چکیده | ||
| گروه پاپکرهای بیتیاس، پیشرفت و موفقیتی جهانی داشته و با تولید محصولات فرهنگی هنری با کیفیت، اثرات فرهنگی تربیتی بسیاری بر جامعه جهانی، خصوصاً نوجوانان و جوانان داشته است. در پژوهش حاضر با رویکرد تحلیل اسنادی و براساس مطالعات کتابخانهای و میدانی هواداران گروه بیتیاس، مولفههای قدرت و مقومهای هویتی فرهنگی بیتیاس که رویکرد و آثار تربیتی نیز داشته، تحلیل شدهاند که شامل رویههای انتقال محتوا، مولفههای محتوایی، مولفههای اجرایی و تکنیکهای هنری شده است. همچنین دلایل و ریشههای استفاده از این مولفهها نیز بررسی شده که در پاپکرهای از رویههای ستایشگری، تعامل و تبادل عاطفی، پیامآوری و هویتیابی، و اجتماعسازی که حالتها و سطوحی از روند کلی فرهنگ دوطرفه ستارهسازی، طرفداری و هواخواهی هستند، استفاده شده تا محتواهایی ادراکی یا انگیزشی، مثل امید به زندگی و تلاشگری، در بستر مضامین آهنگها و محصولات، و نمادسازی از ستارهها، با اهداف تربیتی به هواخواهان و مخاطبان منتقل شود. بخش زیادی از موفقیت فرهنگی و تربیتی پاپکرهای ناشی از برنامههای اجرایی مثل گروهی و شبه خانواده بودن فعالیتها، ارتباط دائم و کامل، و نظام استعدادیابی و تربیتی گسترده و توجه ویژه به تکنیکهای هنری و رسانهای تنوع، تصویر داشتن، جذابیت و تحرک موجود در رقص است. به طور کلی در پاپکرهای و گروه بیتیاس از رویکردهای تربیتی برای اهداف فرهنگی و تربیتی بسیار استفاده میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| پاپکرهای؛ گروه بیتیاس؛ هویت؛ هنر؛ کره جنوبی. رسانه؛ فیلم؛ موسیقی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| An Analysis of the Cultural-Educational Components of K-pop with Reference to BTS | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Mohammad Avazpoor1؛ Abolfazl Heidari Mehr2 | ||
| 1Professor, Qom Seminary, Qom, Iran. | ||
| 2Level 2 Student, Imam Khomeini Seminary, Bushehr, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| The K-pop group BTS has achieved remarkable global progress and success, producing high-quality cultural and artistic products that have exerted significant cultural and educational influence on the global community, particularly on adolescents and young adults. In the present study, using a document analysis approach and based on library research as well as field studies of BTS fans, the components of BTS’s cultural identity power and its identity-reinforcing elements—also possessing educational orientations and effects—were analyzed. These include content transmission practices, content-related components, performance components, and artistic techniques. The study also examined the reasons and underlying causes for the use of these components, noting that in K-pop such strategies draw upon practices of idolization, emotional interaction and exchange, message delivery, identity formation, and community building-forms and levels of the broader two-way culture of star-making, fandom, and fan devotion. Through these, cognitive or motivational messages, such as hope for life and perseverance, are conveyed within the themes of songs and products, alongside the symbolic representation of stars, for educational purposes directed at fans and audiences. A significant portion of the cultural and educational success of K-pop is attributed to performance programs such as group-based and quasi-family activities, constant and comprehensive interaction, an extensive talent identification and training system, and a particular focus on artistic and media techniques—namely variety, visual imagery, attractiveness, and the dynamic energy present in dance. Overall, K-pop in general, and BTS in particular, extensively employ educational approaches in pursuit of cultural and educational objectives. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| K-pop, BTS, Identity, Art, South Korea, Media, Film, Music | ||
| مراجع | ||
|
بادینفکر، محمدجواد (1401). درآمدی بر الهیات هواخواهی، با تأکید بر هواخواهان ایرانی گروه موسیقی کرهای اکسو. پژوهشنامه فلسفه دین، 20(1).
بادینفکر، محمدجواد؛ خیامی، عبدالکریم (1401). برهمکنش سبک زندگی و هویت در ساخت خردهفرهنگهای دیجیتالی جوانان (مورد مطالعه هواخواهان ایرانی گروه موسیقی کرهای اکسو). رسانه، 33(2).
بیچرانلو، عبدالله؛ اقبالی، ریحانه (1399). بررسی دلایل اقبال نوجوانان و جوانان ایرانی به موسیقی پاپ کرهای. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
ذکایی، محمدحسین؛ عزیزی همدانی، متین (1394). موج کرهای در ایران: انگیزهها و آثار اقبال به فرهنگ عامهپسند کرهای در ایران. مطالعات رسانههای نوین، 1(3).
رحیمیپور، مریم (30 /11/1401). تحلیل خرده فرهنگهای هواخواهی موسیقی کرهای، مطالعه موردی طرفداران گروه موسیقی بیتیاس. دانشگاه تهران.
عبداللهیان، مهسیما (1401). دولت کره جنوبی و موج کرهای. اندیشکده حکمروایی فرهنگ و صنایع خلاق. قابل دسترس در: https://spri.sharif.ir/sources/the-south-korean-government-and-the-korean-wave
قنبری، محمد (۱۴۰۱). آسیبشناسی فرهنگی: بررسی موردی تأثیرات فرهنگی گروه موسیقی کره ای بیتیاس. نواندیشان دنیای کتاب.
نصیری، متین (1399). کیپاپ، فرهنگ نوظهور. دانستنیها، شماره 250.
Elaskary, M. (2018). The Korean Wave in the Middle East: Past and Present. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 4(4).
Gu, G-Y. (2014). The Media and Mass Culture of Iran in the Global Era: Encounters with the Korean Wave in Iran. Korean Islamic Studies Association, 24(3), p. 1-25.
Kim, S.W. (2014). 창조경제의 주역 중동 신한류 [Neo-Hallyu in the Middle East, the major part of the Korean Creative Economy]. Islamic Soc. Korea, no. 24, p. 41-67.
Lambok, H. & Salindeho, M .(2021). Analyzing the Impact of BTS on Resolving the Problem of Youth Mental Health. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 5(2).
MartinRoll (2021). Korean Wave (Hallyu) – The Rise of Korea’s Cultural Economy & Pop Culture. URL= https://martinroll.com/resources/articles/asia/korean-wave-hallyu-the-rise-of-koreas-cultural-economy-pop-culture
Phuong, D.N.H. (2016). Korean Wave as Cultural Imperialism: A study of K-pop Reception in Vietnam. MA Thesis Asian Studies. Leiden University.
World Travel & Tourism Council (2013). Travel & Tourism Economic Impact 2013: South Korea. World Travel & Tourism Council.
Yoon T.-J. & Jin D.-Y. (2017). The Korean Wave Evolution, Fandom, and Transnationality. Lexington Books. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 110 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 95 |
||