
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,525 |
تعداد مقالات | 35,825 |
تعداد مشاهده مقاله | 15,297,569 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,935,969 |
معرفی نشریه اتاق آبی (گاهنامه فرهنگی- ادبی دبیرستان فرهنگ قم) | ||
آینه پژوهش | ||
دوره 36، شماره 213، مرداد و شهریور 1404، صفحه 79-93 اصل مقاله (902.4 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jap.2025.78376 | ||
نویسنده | ||
سیدرضا باقریان موحد* | ||
تاریخ دریافت: 19 مهر 1404، تاریخ پذیرش: 19 مهر 1404 | ||
چکیده | ||
معلمان و دانشآموزان دبیرستان فرهنگ قم، با همکاری و همفکری یکدیگر، یازده شمارۀ گاهنامۀ «اتاق آبی» را در 640 صفحه منتشر کردند. این کوشش مشترک، ارزش ثبت در تاریخ مطبوعات ایران را دارد. همکاری و همفکری معلمان و دانشآموزان، یکی از بهترین راههای تبدیل نظامِ گردآوری اطلاعات (حافظهمحوری) به پردازش اطلاعات و عملیاتیکردن دانشهاست. مهمترین رمز موفقیت «اتاق آبی»ها در این بود که به تنوع رنگها و دیدگاهها و سلیقهها ایمان داشتند و دنیا را فقط آبی نمیدیدند، بلکه دنیا را با همه رنگها و تفاوتها و تضادها و تناقضهایش دوست داشتند. «اتاق آبی»ها به همۀ ابعاد و جوانب مختلف ادبیات فارسی توجه کردهاند و بخشی را به آن اختصاص دادهاند: ادبیات کهن/ ادبیات معاصر/ ادبیات منظوم/ ادبیات منثور/ ادبیات ایران/ ادبیات جهان/ ادبیات جدی/ ادبیات طنز و ... . | ||
کلیدواژهها | ||
دبیرستان فرهنگ قم؛ گاهنامۀ اتاق آبی؛ علی ندیمی؛ غلامعلی گرایی؛ سیدمرتضی سجادینژاد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Introducing the Periodical Uṭāq-e Ābī (The Blue Room): A Cultural–Literary Journal of Farhang High School, Qom | ||
نویسندگان [English] | ||
Sayyed Reza Baqeriyan-Muvahhed | ||
چکیده [English] | ||
Teachers and students of Farhang High School in Qom, through joint effort and collaboration, published eleven issues of the cultural–literary periodical Uṭāq-e Ābī (“The Blue Room”), amounting to 640 pages. This collective endeavor deserves recognition in the history of the Iranian press. The cooperation between teachers and students provided one of the best pathways for transforming an education system centered on rote memorization into one emphasizing information processing and the practical application of knowledge. The key to the success of the Uṭāq-e Ābī group lay in their commitment to diversity of perspectives, tastes, and approaches. They did not see the world only in blue; they cherished it in all its colors, differences, contradictions, and tensions. Their work encompassed multiple dimensions of Persian literature, dedicating sections to classical and contemporary literature, poetry and prose, Iranian and world literature, as well as serious and humorous writing. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Farhang High School, Qom, Uṭāq-e Ābī periodical, Ali Nadimi, Ghulam-Ali Geraei, Sayyed Mortaza Sajadi-Nejad | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2 |