
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,530 |
تعداد مقالات | 35,886 |
تعداد مشاهده مقاله | 15,500,321 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,094,375 |
پژوهشی مقایسهای در «ترتب» بین دیدگاه میرزای نائینی و آخوند خراسانی و بیان ثمرات آن | ||
جستارهای فقهی و اصولی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقالات کنگره میرزای نائینی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jrj.2025.72762.3051 | ||
نویسنده | ||
احسان مهرکش* | ||
استاد سطوح عالی حوزه قم | ||
تاریخ دریافت: 11 شهریور 1404، تاریخ بازنگری: 19 شهریور 1404، تاریخ پذیرش: 22 شهریور 1404 | ||
چکیده | ||
مبحث ترتب یکی از مسائلی است که برای تصحیح ضد عبادی مانند مواجه شدن «صلاه» با واجب مهمتری مثل «انقاذ غریق یا ازاله از مسجد» سامان یافته است؛ محل نزاع در چگونگی فعلی شدن هر دو خطاب است و دو دیدگاه کلی درباره آن مطرح است؛ عدهای مانند میرزای نائینی با تقریری که ارائه میدهند اثبات میکنند در امر ترتبی هر دو خطاب فعلی است و عدهای مانند مرحوم آخوند منکر آن هستند و با تعمیم نزاع در مقدمه «مقدم» و «مقارن» قائلند امکان ندارد هر دو خطاب فعلی باشد. این مقاله با روش کتابخانهای و تحلیل دادهها به مقایسه «دیدگاه مرحوم آخوند و میرزای نائینی در مسأله ترتب» پرداخت. آخوند خراسانی با استناد به امتناع اجتماع ضدین و محذور تعدد عقاب، ترتب را ناممکن میدانند و تقریری ارائه میدهند که به موجب آن، از محل نزاع در مسأله ترتب خارج میشوند. در مقابل میرزای نائینی با ارائه پنج مقدمه دقیق (از جمله طولی بودن رابطه تکالیف، قید بودن شرایط تکلیف در موضوع، و رتبی بودن ترتب) نشان میدهند که میتوان بدون تناقض هر دو خطاب را فعلی و در طول یکدیگر تصور کرد. «اثبات صحت ترتب»، «اثبات عدم جریان ترتب بنا بر صحت آن در برخی از مصادیق» و «بیان ثمرات» سه هدف دیگر از مقاله حاضر است. نتیجه نشان میدهد تقریر محقق نائینی منسجمتر بوده و توانایی بیشتری در حل تعارضات عملی فقهی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ترتب؛ ضد؛ طلب ضدین؛ جمع بین ضدین؛ آخوند خراسانی؛ میرزای نائینی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A comparative study on the "order" between the views of Mirza Na'ini and Akhund Khorasani and the expression of its fruits | ||
نویسندگان [English] | ||
ehsan mehrkesh | ||
ostad | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |