| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,534 |
| تعداد مقالات | 35,975 |
| تعداد مشاهده مقاله | 15,797,459 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,247,266 |
واحد انگاری کلام و متکلم در نصوص شریعت | ||
| جستارهای فقهی و اصولی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: پژوهشی (داوری عادی) | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jrj.2025.72208.3005 | ||
| نویسنده | ||
| حمید زراعت کاشانی* | ||
| مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم و پژوهشگر مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام | ||
| تاریخ دریافت: 29 تیر 1404، تاریخ بازنگری: 03 آبان 1404، تاریخ پذیرش: 03 آبان 1404 | ||
| چکیده | ||
| نصوص شریعت در طیِّ زمانی قریب به سیصد سال با لحاظ آمادگی تدریجی و تفاوت مخاطبین و شرائط مختلف برای موضوعاتی صادر شده و بعد از عصر تشریع و تبیین، به صورت مجموعی به دست نسلهای بعد رسیده است؛ بر این بنیان، سوالی رخ میدهد که آیا برای شناخت شریعتی که ادله نقلی، حکایتگر آن است، باید آنچه حکایت شده را یک کلام واحد از متلکم واحد دانست یا خوانش دیگری در میان است. با توجه به این که رد و اثبات هر یک، تأثیر جدی بر وجود و عدم برخی بحثهای اصولی مثل تخصیص و حکومت و ورود و بر کیفیت برخی بحثها مثل قبول استظهار ناشی از مجموعهی واحد انگاشته، دارد، شایسته بررسی است. رهاورد نوشتار حاضر که با روش تحلیلی-توصیفی مساله مورد گفتگو و اقوال کلان حاضر در مسئله و بیان قول مختار را عرضه نموده، این است که برای فهم نظر نهائی شریعت، باید مجموع ادله نقلی را به عنوان کلام واحد از متکلم واحد انگاشته و باید مراد نهایی مجموع را لحاظ کرد و با درک دقیق این نظریه، اصل آن مسلم و تالی فاسدی بر آن مترتب نیست. | ||
| کلیدواژهها | ||
| جمع عرفی؛ قرینیت؛ کلام واحد؛ مخصص منفصل؛ تأخیر بیان از وقت حاجت | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The unity of the words and the speaker in the texts of the Sharia. | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Hamid Zeraat kashani | ||
| Aemmeh athar | ||
| چکیده [English] | ||
| The texts of religious law, over a period of nearly three hundred years, have been issued with consideration of gradual preparedness, the differences among recipients, and various contexts for specific topics. After the era of legislation and clarification, they have been collectively handed down to subsequent generations. This raises the question of whether, to understand the religious law as narrated by textual evidence, we must consider what has been narrated as a single statement from a single speaker, or if there is another interpretation. Given that refuting or affirming each viewpoint significantly impacts the existence or non-existence of certain fundamental discussions, such as restriction and government, as well as the quality of some discussions, like the acceptance of inference assumed from a unitary collection, it warrants investigation. The outcome of this writing, which presents the discussed issue through an analytical-descriptive method along with the major opinions on the matter and articulates the chosen viewpoint, is that to understand the ultimate viewpoint of the religious law, it is necessary to regard the totality of textual evidence as a single statement from a single speaker. The intended meaning of the totality must be considered, and with a precise understanding of this theory, its principle is established, and there are no negative consequences attached to it. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Common gathering, companionship, a single speech, separate specification, delay of expression from the time of need | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 35 |
||