| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,534 |
| تعداد مقالات | 35,975 |
| تعداد مشاهده مقاله | 15,797,459 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,247,266 |
بررسی ابعاد و علل فرعی انگاری تبلیغ دینی در حوزه علمیه و راهبردهای پیش رو | ||
| اسلام و مطالعات اجتماعی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jiss.2025.70773.2121 | ||
| نویسندگان | ||
| سیدمحمدحسین هاشمیان1؛ محمدحسن جاویدی2؛ سیدصابر رضایی* 3 | ||
| 1دانشیار گروه مدیریت راهبردی دانشگاه باقرالعلوم ع، ایران، قم. | ||
| 2دانشجوی دکتر سیاستگذاری فرهنگی، دانشگاه باقرالعلوم. قم . ایران | ||
| 3دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم ع قم | ||
| تاریخ دریافت: 19 دی 1403، تاریخ بازنگری: 21 فروردین 1404، تاریخ پذیرش: 04 آبان 1404 | ||
| چکیده | ||
| تبلیغ دینی بهعنوان رسالت محوری انبیاء الهی و عنصر هویتی بنیادین حوزه علمیه، همواره نقشی اساسی در حفظ و گسترش آموزههای اسلامی ایفا کرده است. در متون دینی، تبلیغ بهعنوان وظیفهای الهی و راهبردی برای هدایت بشر مورد تأکید قرار گرفته و از دیرباز در ساختار علمی و اجتماعی حوزههای علمیه جایگاه ویژهای داشته است. با این حال، در دوران معاصر، مشاهده میشود که تبلیغ در اولویتهای پایینتری قرار گرفته و این تغییر نگرش، بهویژه در سطح آموزش، پژوهش و تهذیب، منجر به کاهش توجه به تبلیغ شده و تأثیرگذاری آن در تحولات اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی را کاهش داده است. پژوهش حاضر، با استفاده از روش تحلیل مضمون و مدل تحلیل لایهای علتها (CLA)، ابعاد و علل این پدیده را در چهار سطح لیتانی، ساختاری، گفتمانی و استعاری بررسی میکند. یافتهها نشان میدهد در سطح لیتانی، نشانههایی مانند اصالت فقاهت در نظام آموزشی، حاشیهنشینی آموزش تبلیغ و گسست تبلیغ از زمانه مشاهده میشود. در سطح علل اجتماعی؛ عللی نظیر؛ نظام ارزشی حاکم بر حوزه، تغییرات فضایی مدارس، و ضعف پشتیبانی، در لایه گفتمانی؛ مواردی همچون؛ بسیطانگاری تبلیغ، فهم نامتوازن از مردمپایهبودن آن و در سطح استعاری و نمادین، مواردی نظیر؛ «منبریّ»، «آخرین پناهگاه ناکامان» به دست آمده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| «تبلیغ دینی»؛ «فرعی انگاری تبلیغ»؛ «CLA»؛ «تحلیل لایه ای علتها»؛ «راهبرد» | ||
| موضوعات | ||
| تمرکز محتوایی بر مباحث فرهنگی و اجتماعی معطوف به حوزه دین؛ | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Examining the dimensions and causes of the marginalization of religious propaganda in the Howze Elmieh and future strategies | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Seyyed Mohammad Hossein Hashemian1؛ Mohammad Hassan Javidi2؛ Sayed Saber Rezaiee3 | ||
| 1Associate Professor, Strategic Management Department, Bagher-ul-Uloom University, Qom, Iran. | ||
| 2PhD student in Cultural Policy, Bagher-e-Uloom University. Qom. Iran | ||
| 3Ph.D. student of cultural policy, Bagheral Uloom University of Qom | ||
| چکیده [English] | ||
| Religious propagation (tabligh) has historically served as both the core mission of divine prophets and a foundational identity element of Islamic seminaries (hawzat ilmiyya), playing a pivotal role in preserving and disseminating Islamic teachings. Sacred texts emphasize tabligh as a divine mandate and strategic mechanism for human guidance, with established institutional prominence in seminaries' scholarly and social structures. However, contemporary observations reveal its systemic marginalization within institutional priorities, particularly in education, research, and moral cultivation. This paradigm shift has diminished its societal impact and cultural transformative capacity in Muslim communities. This study employs thematic analysis and Causal Layered Analysis (CLA) to examine this phenomenon across four strata: 1) Litany: Surface manifestations like jurisprudential dominance (fiqhiyyat) in curricula, marginalization of propagation training, and temporal disconnection; 2) Structural causes: Institutional value systems, spatial transformations in seminary schools, and inadequate support mechanisms; 3) Discursive layer: Reductionist perceptions of tabligh as elementary practice, imbalanced conceptualizations of its populist nature; 4) Symbolic/metaphoric level: Prevailing constructs such as the 'minbari' (pulpit-dependent) stereotype and 'last refuge for the unaccomplished' narrative. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| ", Religious propagation ", Marginalization of propaganda", CLA", Layered analysis of causes", , ", Strategy" | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 20 |
||