| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,534 |
| تعداد مقالات | 35,975 |
| تعداد مشاهده مقاله | 15,797,459 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,247,266 |
فلسفه سیاسی امام خمینی: بنیادهای نظریه دولت اسلامی | ||
| الفکر السیاسي الاسلامي | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/ipt.2025.73025.1035 | ||
| نویسنده | ||
| رضا لک زایی* | ||
| عضو المجلس العلمي لمعهد الإمام الصادق (ع) لبحوث العلوم الإسلامية | ||
| تاریخ دریافت: 06 مهر 1404، تاریخ بازنگری: 08 آبان 1404، تاریخ پذیرش: 05 آبان 1404 | ||
| چکیده | ||
| فلسفه سیاسی همانند اسکلت ساختمان، شالوده نظام سیاسی را تشکیل میدهد. هدف این مقاله، ارائهی نظامی منسجم از فلسفهی سیاسی امام خمینی با تکیه بر نظریهی «فطرت» است. این نظریه، به مثابه سنگ بنای مبانی معرفتشناسی، انسانشناسی، هستیشناسی، مقصدشناسی و راهنماشناسیِ سیاسی امام خمینی عمل میکند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که فطرت، در مقام یک زیرساخت توحیدی، هم شرک و کثرتهای موهوم را نفی میکند و هم راهبردی وحدتبخش ارائه میدهد. در این نظام فکری، انسان دارای سه نشئهی عقلی، نفسی و جسمی است و فلسفهی سیاسی در لایهی عقلی ایشان جایگاهی محوری دارد. دولت مطلوب از منظر امام، نظامی سهرکنی (متشکل از محبت، تربیت و هدایت) است که قدرت را صرفاً در خدمت مبارزه با موانع درونی و بیرونی کمال به کار میگیرد. نوآوری مقاله در ارائه یک «نظام فلسفی» از معرفت شناسی تا نظریه دولت بر پا یه یک مفهوم محوری، یعنی فطرت، است. این رویکرد به اندیشه امام خمینی انسجام میبخشد. مقاله ضمن نقدی بنیادین اومانیسم و نظامهای سیاسی سکولار (دولتهای ضالین و مغضوبین). جمهوری اسلامی را به عنوان الگوی عینی دولت اسلامی معرفی میکند که با محوریت قانون الهی، توانایی تأمین نیازهای مادی و معنوی انسان معاصر را دارد و توانسته مشروعیت الهی را با مقبولیت مردمی درهم بیامیزد. مقاله با بهرهگیری از «روش دلالت» به سامان رسیده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| امام خمینی؛ معرفتشناسی؛ انسان شناسی؛ فطرت؛ مشروعیت؛ نظام سیاسی مطلوب | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| فلسفه سیاسی امام خمینی: بنیادهای نظریه دولت اسلامی | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Reza Lakzaei | ||
| Member of the Scientific Board of Imam Sadiq (AS) Islamic Sciences Research Institute | ||
| چکیده [English] | ||
| فلسفه سیاسی همانند اسکلت ساختمان، شالوده نظام سیاسی را تشکیل میدهد. هدف این مقاله، ارائهی نظامی منسجم از فلسفهی سیاسی امام خمینی با تکیه بر نظریهی «فطرت» است. این نظریه، به مثابه سنگ بنای مبانی معرفتشناسی، انسانشناسی، هستیشناسی، مقصدشناسی و راهنماشناسیِ سیاسی امام خمینی عمل میکند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که فطرت، در مقام یک زیرساخت توحیدی، هم شرک و کثرتهای موهوم را نفی میکند و هم راهبردی وحدتبخش ارائه میدهد. در این نظام فکری، انسان دارای سه نشئهی عقلی، نفسی و جسمی است و فلسفهی سیاسی در لایهی عقلی ایشان جایگاهی محوری دارد. دولت مطلوب از منظر امام، نظامی سهرکنی (متشکل از محبت، تربیت و هدایت) است که قدرت را صرفاً در خدمت مبارزه با موانع درونی و بیرونی کمال به کار میگیرد. نوآوری مقاله در ارائه یک «نظام فلسفی» از معرفت شناسی تا نظریه دولت بر پا یه یک مفهوم محوری، یعنی فطرت، است. این رویکرد به اندیشه امام خمینی انسجام میبخشد. مقاله ضمن نقدی بنیادین اومانیسم و نظامهای سیاسی سکولار (دولتهای ضالین و مغضوبین). جمهوری اسلامی را به عنوان الگوی عینی دولت اسلامی معرفی میکند که با محوریت قانون الهی، توانایی تأمین نیازهای مادی و معنوی انسان معاصر را دارد و توانسته مشروعیت الهی را با مقبولیت مردمی درهم بیامیزد. مقاله با بهرهگیری از «روش دلالت» به سامان رسیده است. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| امام خمینی, معرفتشناسی, انسان شناسی, فطرت, مشروعیت, نظام سیاسی مطلوب | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||