| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,534 |
| تعداد مقالات | 35,975 |
| تعداد مشاهده مقاله | 15,797,459 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,247,266 |
آیا متافیزیک عامل اصلی بحرانهای اکولوژیکی است؟ نقد فلسفی- فرهنگی مقالۀ تاریخی لین وایت | ||
| پژوهشهای عقلی نوین | ||
| مقاله 2، دوره 10، شماره 19، شهریور 1404، صفحه 37-70 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/nir.2025.65020.1386 | ||
| نویسندگان | ||
| محسن جهان* 1؛ مهدی نصیری محلاتی2؛ علی جهان2 | ||
| 1دکترای فلسفه و حکمت اسلامی. گروه فلسفه، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
| 2استاد گروه فلسفه، گروه اگروتکنولوژی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
| تاریخ دریافت: 17 مهر 1401، تاریخ پذیرش: 21 بهمن 1403 | ||
| چکیده | ||
| در سالهای اخیر در علم فیزیک فرضیۀ وجود جهانهایی جز جهان ما تقویت شده است. این نظریه در بسترهای فیزیکی چون نظریۀ ریسمان، تورم آشوبناک و گرانش کوانتومی رشد یافته و نحوۀ شکلگیری این جهانها در چهار سطح تبیین شده است. به نظر میرسد سالها پیش از مطرح شدن چنین نظریههایی در فیزیک، فیلسوفانی مانند لایبنیتس به وجود جهانهایی دیگر در فلسفۀ خویش اذعان کردهاند و وجود آنها را ممکن پنداشتهاند. در تفکر لایبنیتسی این نظریه که با نام جهانهای ممکن شهرت دارد، در ارتباط با حقایق عقلی (در برابر حقایق واقعی) تبین شده است. فیلسوفان، از این نظریه دو تفسیر متفاوت با نام امکانگرایی و فعلیتگرایی ارائه کردهاند. مسئلهای که پژوهش پیشرو در پی پاسخ آن است، میزان تطبیقپذیری نظریۀ جهانهای بسیار در فیزیک و فلسفه است. واقعیت آن است که دربارۀ ماهیت علمی یا فلسفی فرضیۀ جهانهای بسیار نمیتوان به آسانی اظهار نظر نمود. یافتههای پژوهش نشان میدهد که میتوان نظریۀ جهانهای بسیار را نظریهای فلسفی-فیزیکی دانست؛ اگرچه فیزیک و فلسفه با رویکردی جداگانه به این فرضیه میپردازند، اما مکمل یکدیگر هستند و ما را در حل معضل چیستی و کیفیت وجود جهانهای بسیار یاری میرسانند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فلسفه؛ محیط؛ زیست؛ دین؛ معنا؛ اکوسیستم؛ زمین | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Is Metaphysics the Main Cause of Ecological Crises? Philosophical-Cultural Critique of Lynn White’s Article, "The Historical Roots of Our Ecologic Crisis | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Mohsen Jahan1؛ Mahdi Nassiri Mahallati2؛ Ali Jahan2 | ||
| 1Department of Agrotechnology, Faculty of Agriculture, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
| 2Department of Agrotechnilogy, Faculty of agriculture, Ferdowsi University of Mashhad | ||
| چکیده [English] | ||
| Some contemporary thinkers have considered all the problems of various sciences, especially the field of environment, to be due to the belief in metaphysics. According to Lynn White, as a representative of this viewpoint, the belief in the existence of Christian-Western metaphysics is the root of nihilism and all the problems of the present era, especially in the field of environment. A critical review of White’s article from an ecological-philosophical perspective and an explanation and representation of the fallacious points contained therein constitute the focus and basis of the present article. The groundlessness of existence, the lack of meaning, the foundation of the human self (subjectivism) have been the immediate result of Western metaphysics (and not Christian, according to White), in the sense of metaphysics. On the other hand, the belief in the existence of a world beyond the sensible (the rational world) lies in the essence of theistic metaphysics (metaphysics). Belief in God as the foundation of existence forms the basis of morality in this metaphysics, which creates theoretical and practical obligations for man and in practice restrains his actions. This is while what imposes itself on science, industry, and the dominant way of life of man, especially in his approach to the environment and natural resources, is not and has not been of the type of Christian metaphysics, but rather the idea of capitalism and consumerism, which is inherently based on the futility of existence and creation, the meaninglessness of life and its futility. Metaphysics is inherently theistic, providing the necessary and sufficient conditions for a meaningful life while properly orienting human life around God | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| environmental philosophy, religion, meaning of life, earth's ecosystem | ||
| مراجع | ||
|
بیمل، والتر. (1396). بررسی روشنگرانۀ اندیشههای مارتین هایدگر (مترجم: بیژن عبدالکریمی). تهران:انتشارات سروش. حداد عادل، غلامعلی. (1393). مقالات کانتی. تهران: انتشارات هرمس. خیرال دو، عمر فیلیپه. (1400). اگرواکولوژی در سپهر پساتوسعه (مترجم: علیرضا کوچکی، عبدالمجید مهدوی دامغانی، حسین محمودی). مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. دریفوس، هیوبرت ل. (1400). مسیحیت عاری از هستی-یزدان شناسی: تقریر کییرکگور از حرکتِ نفس از یأس به سُرور. در: دین پس از متافیزیک (ویراستۀ مارک راتال؛ ویراستار فارسی: علی اصغر مصلح). تهران: نشر ققنوس. راتال، مارک. (1400). متافیزیک و هستی-یزدان شناسی. در: دین پس از متافیزیک (ویراستار فارسی: علی اصغر مصلح). تهران. نشر ققنوس. شایگان، داریوش. (1394). هانری کربن، آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی (مترجم: باقر پرهام). تهران: نشر فرزان روز. عبدالکریمی، بیژن. (1397). پایان تئولوژی 1: تئولوژی، عقلانیت و علوم انسانی جدید. تهران: نشر نقد فرهنگ. عبدالکریمی، بیژن. (1395). ما و جهان نیچهای. تهران: نشر نقد فرهنگ. فتحی، علی. (1398). هیدگر، پایان فلسفه و معنای تفکر. تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی. قهاری، نظام الدین. (1398). ماوراءالطبیعه و مابعدالطبیعه. تهران: انشارات چاپخش. کانت، ایمانوئل. (1370). تمهیدات. ترجمه: غلامعلی حداد عادل. تهران، مرکز نشر دانشگاهی. لیچ، استفان. تارتالیا، جیمز. (1399). معنای زندگی و فلاسفۀ بزرگ (مترجم: مجتبی پردل). مشهد: انتشارات ترانه. هایدگر، مارتین. (1387). متافیزیک چیست؟ (مترجم: سیاوش جمادی). تهران: نشر ققنوس. هیگ، مت. (1398). یادداشتهایی برای سیارۀ پر استرس (مترجم: محمد غفوری). مشهد: نشر شمشاد. وان این.اگن، پیتر. سالیوان، مگان. (1394). متافیزیک (دانشنامۀ فلسفۀ استنفورد، 46) (مترجم: یاسر پوراسماعیل). تهران: انتشارات ققنوس. وایت، لین. (1382). ریشههای تاریخی بحران بوم شناسی ما. در: وهابزاده، عبدالحسین. بومشناسی، علم عصیانگر: مجموعه مقالات کلاسیک در بومشناسی. مشهد: انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. وودز، رابرت ای. (1382). هایدگر، تفکر، محیط آدمی (مترجم: محمدرضا جوزی). تهران: فصلنامۀ فرهنگستان هنر. هریس، توماس. (1376). وضعیت آخر (مترجم: اسماعیل فصیح). تهران: نشر فاخته. هایدگر، مارتین. (1391). متافیزیک چیست؟ (مترجم: سیاوش جمادی). تهران: نشر ققنوس. یوناس، هانس. (1395). به بروز فاجعه نزدیک می شویم. در: در جست و جوی معنای زندگی: گفتگو با اندیشهورزان اروپایی (تدوین و ترجمه: خسرو ناقد). تهران: نشر فرهنگ معاصر. Collignon, J. (1964). The Use of Guilt. Saturday Review of Literature, Oct. 31, 1964. De Chardin PT. 1959. The Phenomenon of Man. Harper Pub. New York. ISBN-10: 0061632651 Habermas, J. (2002). Religion and Rationality: Essays on Reason, God, and Modernity (Studies in Contemporary German Social Thought). The MIT Press; 1st edition. ISBN-13: 978-0262582162 http://www.sustainableideas.it/2013/02/ego-vs-eco-2/ https://www.mehrnews.com/news/3026125/ Jonas, H. (1994). Philosophy at the End of the Century: A Survey of Its Past and Future. Social Research. 61(4): 812–832. Kidwell, JH. (2020). The historical roots of the ecological crisis. Available online at: https://jeremykidwell.info/pdf/ecological_crisis_chapter_revisedsubmission.pdf Living Planet Report. (2020). Available online at: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiGgZrqw-_-AhWrxQIHHSLfAHMQFnoECAsQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.zsl.org%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2FLPR%25202020%2520Full%2520report.pdf&usg=AOvVaw0lqLkErUobL3TIuHIEnRRU ISBN 978-2-940529-99-5. Northcott, MS. (2017). Lynn White Jr. Right and Wrong: The Anti-Ecological Character of Latin Christianity and the Pro-Ecological Turn of Protestantism. In: Religion and Ecological Crisis. Routledge Books, eBook ISBN: 9781315629018 Randolph, R. Yunt, J. (2002). Beyond Lynn White, Jr. In Ecology and Christian Theology. Counterbalance Interactive Library. Available online at: https://counterbalance.org/enviro/intro-frame.html Spencer, AJ. (2019). The modernistic roots of our ecological crisis: the Lynn White thesis at fifty. Journal of Markets & Morality, 22(2): 355-371 White, L.T. (1967). The historical roots of our ecologic crisis. Science, 155(3767):1203-1207. DOI: 10.1126/science.155.3767.1203 Whitney, E. (2015). Lynn White Jr.'s ‘The Historical Roots of Our Ecologic Crisis’ After 50 Years. History Compass. 13(8): 396-410. DOI: 10.1111/hic3.12254 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8 |
||