| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,556 |
| تعداد مقالات | 36,224 |
| تعداد مشاهده مقاله | 16,323,549 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,387,454 |
تحلیل نسبت نقد و نبوغ در قلمرو مطالعات علوم انسانی | ||
| پژوهشهای عقلی نوین | ||
| مقاله 6، دوره 10، شماره 19، شهریور 1404، صفحه 153-178 اصل مقاله (544.68 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/nir.2025.67071.1413 | ||
| نویسنده | ||
| سید حسین حسینی* | ||
| استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
| تاریخ دریافت: 08 مرداد 1402، تاریخ بازنگری: 22 اردیبهشت 1403، تاریخ پذیرش: 02 آبان 1404 | ||
| چکیده | ||
| تحلیل نسبت نقد با نبوغ در حوزۀ علوم انسانی از جملۀ مسائل قابلتوجه در مجموعۀ مطالعات نقدپژوهی است که تاکنون مدنظر قرار نگرفته است. پرسش اصلی مقالۀ پیشرو این است که چه فعالیتها یا رفتارهایی، آن هم ناظر به امر نقد، میتواند به تقویت نبوغ در حوزۀ مطالعات علوم انسانی منجر شود؟ و آیا میتوان از نبوغ، مسیری به سمت نقد در قلمرو علوم انسانی باز نمود و راهبرد و راهکارهای نقد علمی در این حوزه را ارتقا بخشید؟ مقاله در اینجا از مفهومی با عنوان «نبوغ انتقادی» یاد میکند و برای این منظور، پس از گذر بر مفهوم نقد و نبوغ و ارائۀ وجوهی از تحلیل فلسفی و مؤلفههای پیرامونی آنها، از یازده راهکار یا بستر علمی– اجتماعی یاد شده است: نقش مواجهۀ انتقادی، پرسشگری، قدرت حدس، ذهن تجریدی کلنگر، رویکرد روشمند، نظم منطقی و ذهنی، تغییر زاویه نگاه به مسئله، منبع الهام، خروج از سنتهای علمی رایج، اتکا بر خود، و نیز فضای اجتماعی خلاق. نویسنده در پایان نتیجه میگیرد که تحول در علوم انسانی بدون برقراری نوعی نسبت خلاق میان نقد با نبوغ، شدنی نیست. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نقدپژوهی؛ نبوغ؛ روش شناسی؛ رابینسون؛ علوم انسانی؛ کانت؛ نبوغ انتقادی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Analyzing the Relationship Between Criticism and Genius in the Realm of Humanities Studies | ||
| نویسندگان [English] | ||
| sayyed hossein hosseini | ||
| institute for humanities and cultural studies | ||
| چکیده [English] | ||
| Analyzing the relationship between criticism and genius in the humanities is one of the notable issues in the collection of critical studies that has not been taken into consideration so far. The main question of the following article is what activities or behaviors, especially those related to criticism, can lead to the strengthening of genius in the humanities? And can genius be used to open a path to criticism in the humanities and improve the strategy and methods of scientific criticism in this field? The article here mentions a concept called “critical genius” and for this purpose, after going over the concepts of criticism and genius and presenting aspects of philosophical analysis and their surrounding components, eleven scientific-social strategies or contexts are mentioned: the role of critical confrontation, questioning, the power of conjecture, a holistic abstract mind, a methodical approach, logical and mental order, changing the angle of view of the problem, a source of inspiration, departing from common scientific traditions, self-reliance, and also a creative social space. The author concludes in the end that transformation in the humanities is not possible without establishing a kind of creative relationship between criticism and genius. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| religion؛ Avicenna؛ Kant, ethics؛ society | ||
| مراجع | ||
|
اسکات، دیوید، (1400). نظریهای رئالیستی انتقادی دربارۀ آموزش (مترجم: روزبه آقاجری). تهران: انتشارات مؤسسۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
بختیاریان، مریم، (1398). «همبستگی ذوق و نبوغ از نظر کانت در تجربۀ زیباشناختی با رهیافت فرممحور»، نشریه علمی پژوهشی متافیزیک. ش27. صص94-79.
برنهام، داگلاس. (1399). درآمدی بر نقد قوۀ کانت (مترجم: محمدرضا ابوالقاسمی). تهران: نشر نی.
برونو، پاول، (1401). دیدگاه کانت درباره نبوغ (مترجم: حسام گودرزی). تهران: انتشارات طرح نو.
بلوم، هرولد. (1400). سیمای پنجاه نابغه سخن (مترجم: محبوبه مهاجر). تهران: انتشارات هرمس.
پایا. علی. (1396). گره گشایی به شیوه فیلسوفان و مهندسان. تهران: انتشارات طرح نقد.
پوپر. کارل. (1393). زندگی سراسر حل مسئله است (مترجم: شهریار خواجیان). تهران: نشر مرکز.
پوپر. کارل. (1389). اسطورۀ چارچوب در دفاع از علم و عقلانیت (مترجم: علی پایا). تهران: انتشارات طرح نو.
حسینی، سید حسین؛ شهابی، روح الله. (1397). «علوم انسانی در ایران؛ وضعیت کنونی و راهکارهای ارتقاء آن با بهرهگیری از الگوی SWOT ». فصلنامۀ علمی پژوهشی پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، سال18. ش2. صص126-101.
حسینی، سید حسین (1389). «نقد و پژوهشگری». نشریۀ علمی تخصصی کرسی اندیشه. ش 9.
حسینی، سید حسین. (1394). نقد در تراز جهانی (ج1). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
حسینی، سید حسین. (1399). پرسش ـ نقد فلسفی، تهران: انتشارات نقد فرهنگ.
حسینی، سید حسین. (1401الف). کارگاه آموزشی نقد و نبوغ. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
حسینی، سید حسین. (1401ب). الگوی نقد. تهران: انتشارات نقد فرهنگ.
حسینی، سید حسین. (1401ج). «تهذیب اجتماعی – انسان اجتماعی». فصلنامۀ علمی پژوهشی پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، ش 8. صص41-23.
حسینی. مالک. (1389). ویتگنشتاین و حکمت. تهران: انتشارات هرمس.
خویی. مهسا؛ اکرمی، موسی؛ ریاحی، حسن (1393). «نبوغ کانتی و بتهوون». نشریۀ علمی پژوهشی هنرهای زیبا-هنرهای نمایشی و موسیقی. ش2. صص30-25.
دلوز. ژیل. (1392). فلسفه نقادی کانت؛ رابطۀ قوا (مترجم: اصغر واعظی). تهران: نشر نی.
رابینسون. اندرو. (1398). نبوغ (مترجم: فرنوش سلیمانزاده). تهران: نشر حکمت سینا.
راجرز. نایجل و دیگران. (1398). فیلسوفان بدکردار (مترجم: احسان شاه قاسمی). تهران: انتشارات امیر کبیر.
سیمونتون. دین کیت. (1400). نبوغ (مترجم: بافتهچی). تهران: انتشارات پارسه.
شوپنهاور. آرتور. (1386). جهان و تاملات فیلسوف (مترجم: رضا ولی یاری). تهران: نشر مرکز.
صلیبا. جمیل. (1370). واژۀنامه فلسفه و علوم اجتماعی (مترجم: کاظم برگ نیسی). تهران: انتشارات شرکت سهامی انتشار.
کارول. نوئل. (1393). درباره نقد؛ گذری بر فلسفه نقد (مترجم: صالح طباطبائی). تهران: نشرنی.
کانت، ایمانوئل. (1399). نقد قوۀ حکم (مترجم: عبدالکریم رشیدیان). تهران: نشر نی.
کلاگ، جیمزسی. (1400). ویتگنشتاین در تبعید (مترجم: احسان سنایی). تهران: انتشارات ققنوس.
موسوی. آرش. (1388). درآمدی بر روانشناسی علم؛ تحلیل روانشناختی فرآیند نظریهپردازی. قم: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
Carroll, Noel, (2009), On Criticism, Routledge; London and New York. Carroll, Noel, (1999), Philosophy of Art: A Contemporary Introduction, Routledge; London and New York. Popper, karl.r, (1994), the myth of the framework in defence of science and ratinolity, routledge, London and NY. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 48 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 17 |
||