| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,546 |
| تعداد مقالات | 36,078 |
| تعداد مشاهده مقاله | 16,037,187 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,306,534 |
تحلیل انتقادی دیدگاه سرل در باب تبیین عقلانی عمل؛ تطبیقی با رهیافت علّی دیویدسن | ||
| نقد و نظر | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jpt.2025.73221.2290 | ||
| نویسندگان | ||
| حسین رستمی* 1؛ محمدعلی عبداللهی2 | ||
| 1دانشجوی دکتری فلسفه معاصر. دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران. | ||
| 2دانشیار دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران | ||
| تاریخ دریافت: 25 مهر 1404، تاریخ بازنگری: 14 آبان 1404، تاریخ پذیرش: 17 آبان 1404 | ||
| چکیده | ||
| در باب تبیین عمل، دو رویکرد کلی دیده میشود: تبیین علّی و تبیین غیرعلّی. جان سرل با وجود اتخاذ رویکردی که در پارهای جهات با دیدگاه علّی دیویدسن مشابهت دارد، از آن فراتر رفته و عناصر بدیعی نظیر علیت التفاتی و خودارجاعی علّی را در مسئله وارد میسازد. از سوی دیگر او تا حدودی تحت تاثیر رهیافت غیرعلّیِ ویتگنشتاینی قرار دارد، اما با تحلیل پایهای از اعمال، الگویی جامعتر در تبیین عمل ارائه کرده است. این مقاله با رویکردی تحلیلی-انتقادی، به بررسی دیدگاه سرل در باب تبیین عقلانی عمل پرداخته و با تعیین جایگاه او نسبت به رویکردهای مذکور، چالشهای پیشِروی دیدگاه او را بررسی خواهد کرد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که از نظر سرل، تبیین عقلانی عمل، بر دو رکنِ محرّک و باور استوار است. این دو رکن رابطهای علّی، اما نه از نوع رابطهی علّیِ ضروری، با عمل دارند. او محرکها را به سه نوع امور واقع، حالات التفاتی و واقعیات نهادی تقسیم میکند. از نظر او هریک از این سه مورد، میتوانند علت ایجاد عمل باشند. دیدگاه سرل در باب تبیین عقلانی عمل، میتواند به چالشهایی نظیر چالش هنجارمندی، ارتباط منطقی و اعمال با دلایل متعدد پاسخ دهد، اما در پاسخ به چالش انحراف در سلسله علی و چالش دسترسی معرفتی ناتوان است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تبیین عقلانی عمل؛ دیدگاه علّی؛ جان سرل؛ علیت التفاتی؛ دلایل مستقل از میل | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| A Critical Analysis of Searle’s View on the Rational Explanation of Action: A Comparative Study with Davidson’s Causal Approach | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Hossein Rostami1؛ Mohammad Ali Abdollahi2 | ||
| 1Ph.D candidate.University Of Tehran, Farabi. | ||
| 2university of Tehran | ||
| چکیده [English] | ||
| On the explanation of action, two general approaches can be distinguished: causal and non-causal explanations. John Searle, while adopting a position that in some respects resembles Davidson’s causal view, goes beyond it by introducing novel elements such as intentional causation and causal self-reference into the discussion. On the other hand, although Searle is partially influenced by the Wittgensteinian non-causal approach, he provides a more comprehensive model of action explanation through a fundamental analysis of acts. This paper, adopting an analytic-critical approach, examines Searle’s view of the rational explanation of action and, by situating his theory in relation to the aforementioned approaches, explores the main challenges it faces. The findings indicate that, for Searle, the rational explanation of action rests on two essential components: desire and belief. These components bear a causal relation to action, though not one of necessary causation. Searle classifies desires (or motivational states) into three types—brute facts, intentional states, and institutional facts—each of which, in his view, can serve as a causal factor in the production of action. Searle’s account of rational action explanation can respond to challenges such as normativity, logical connection, and actions with multiple reasons, yet it remains inadequate in addressing the problem of deviant causal chains and the epistemic access problem. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Rational Explanation of Action, Causal Approach, John Searle, Intentional Causation, Desire-Independent Reasons | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||