| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,553 |
| تعداد مقالات | 36,163 |
| تعداد مشاهده مقاله | 16,259,359 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,355,552 |
فهم نصوص در روش اجتهادی معاصر | ||
| روش شناسی علوم اسلامی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/mis.2025.72746.1070 | ||
| نویسندگان | ||
| کاظم ابراهیم زاده بخت آباد* 1؛ احمد مبلغی2؛ علی رحمانی3 | ||
| 1استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان | ||
| 2مدرس خارج حوزه علمیه قم | ||
| 3استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان | ||
| تاریخ دریافت: 09 شهریور 1404، تاریخ بازنگری: 18 آبان 1404، تاریخ پذیرش: 19 آبان 1404 | ||
| چکیده | ||
| فقه نصوص به معنای بررسی عمیق نصوص برای شناسایی هدف نهایی آنها است. در عرصه اجتهاد شاید در نگاه نخست به نظر آید که فقه نصوص از اهمیت چندانی در استنباط برخوردار نیست؛ اما باید گفت که عملیات استنباط، بدون توجه به فقه نصوص در مواضع نیاز بدان در غالب موارد – به ویژه در مسائل پیچیدهتر و دارای ابعاد بیشتر – تقریبا بیمعنا بوده و باید آن را کوششی بی حاصل محسوب کرد. از مزایای پرداختن به فقه نصوص، تسهیل اجتهاد، افزایش کیفیت اجتهاد و کاهش خطا در اجتهاد است. بر این اساس پژوهش حاضر به نحو مشخص با هدف تبیین و تحلیل فقه نصوص و مکانیزمهای آن در روش اجتهادی معاصر صورت گرفته است. پژوههی فرارو با روش تحلیلی و توصیفی مشخص کرده است که استنباط مطلوب نیازمند فقه نصوص است و طی یافتههای این پژوهش، فقه نصوص دارای دو محور: 1. فقه الصدور 2. فقه التفسیر است که میبایست چهار مکانیزم از قبیل:1.منظرها(انگاره، اندیشه، نظریه)2. اطلاعات3. تکنیکها 4. سازماندهی را دارا باشد تا استنباط به نحو مطلوب حاصل شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فقه نصوص؛ فقه الصدور؛ فقه التفسیر؛ فقه القرائن؛ فقه الرجال؛ فقه اللغه؛ فقه اللحن | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Understanding texts in contemporary ijtihadist methodology | ||
| نویسندگان [English] | ||
| kazem ebrahimzadehbakhtabad1؛ Ahmad Mobleghi2؛ Ali Rahmani3 | ||
| 1Professor at the Higher Levels of Khorasan Seminary | ||
| 2Lecturer outside Qom Seminary | ||
| 3High-level professor at Khorasan Seminary | ||
| چکیده [English] | ||
| Textual jurisprudence means the in-depth study of texts to identify their ultimate purpose. In the field of ijtihad, it may seem at first glance that textual jurisprudence is not of much importance in inference; however, it must be said that the inference operation, without paying attention to textual jurisprudence in the positions where it is needed, is almost meaningless in most cases - especially in more complex and larger-scale issues - and should be considered a fruitless effort. Among the advantages of addressing textual jurisprudence is the facilitation of ijtihad, increasing the quality of ijtihad, and reducing errors in ijtihad. Accordingly, the present study has been carried out specifically with the aim of explaining and analyzing textual jurisprudence and its mechanisms in the contemporary ijtihad method. The present study, using an analytical and descriptive method, has determined that the desired inference requires the jurisprudence of texts. According to the findings of this study, the jurisprudence of texts has two axes: 1. Jurisprudence of the sources 2. Jurisprudence of interpretation, which must have four mechanisms such as: 1. Perspectives (idea, thought, theory) 2. Information 3. Techniques 4. Organization in order to achieve the desired inference. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Jurisprudence of texts, jurisprudence of al-Sudor, jurisprudence of al-Tafsir, jurisprudence of Qur', an, jurisprudence of men, jurisprudence of al-Laghe, jurisprudence of al-Lahan | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |
||