| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,554 |
| تعداد مقالات | 36,179 |
| تعداد مشاهده مقاله | 16,267,490 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,357,406 |
چشمانداز نظم نوین جهانی بر اساس رویکردهای موعودگرایانه و ظرفیت تمدنی انقلاب اسلامی | ||
| وعد الامم فی القرآن والحدیث | ||
| مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 26 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: المقالة الأصلية | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jpnq.2025.72191.1016 | ||
| نویسنده | ||
| جواد آقایان* | ||
| ااا | ||
| تاریخ دریافت: 08 تیر 1404، تاریخ پذیرش: 26 آبان 1404 | ||
| چکیده | ||
| با توجه به وضعیت گذار جهانی و با توجه به اینکه جامعه جهانی در حال عبور از یک پیچ تاریخی مهمی قرار دارد و انتقال قدرت از غرب به شرق در حال انجام هست، بررسی رویکردهای گوناگون نسبت به موعودگرایی و نظم نوین جهانی ضروری مینماید. این نوشتار با روش توصیفی–کتابخانهای، ابتدا به واکاوی مبانی و رویکردهای مکاتب مختلف در باب موعود و حکومت جهانی پرداخته و سپس پیامدهای تمدنی و نظم حاصل از آنها را بررسی میکند. مکاتب مادی و ادیان غیرابراهیمی نظیر هندو و بودا، تصویری از نظم جهانی مادّی و تهی از معنویت ارائه میدهند که بهدلیل ناتوانی در پاسخ به نیازهای فطری بشر، فاقد پایداریاند. ادیان ابراهیمیِ تحریفشده(مسیحیت، یهودیت و اسلام اهل تسنن) نیز با وجود تأکید بر رستگاری اخروی، بهسبب انحرافات معرفتی، فاقد ظرفیت تمدنسازی و حکمرانی واحد جهانیاند. در مقابل، مهدویت شیعی با تأکید بر عدالت جهانی، معنویت و انتظار فعال، واجد قابلیت تحقق نظم نوین الهی و پاسخگویی به نیازهای بشری است. در همین راستا، انقلاب اسلامی ایران با الهام از این تفکر، در پی ایجاد تمدن نوین اسلامی و زمینهسازی ظهور بوده و با گفتمان مقاومت، در تغییر موازنه قدرت جهانی و شکلگیری یک قطب مستقل در برابر نظامسلطه، نقشآفرینی کرده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آرمانشهر؛ تفکر مقاومت؛ موعودگرایی؛ مهدویت و انتظار؛ نظمنوین شرقی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| چشمانداز نظم نوین جهانی بر اساس رویکردهای موعودگرایانه و ظرفیت تمدنی انقلاب اسلامی | ||
| نویسندگان [English] | ||
| javad Aghayan | ||
| حوزه علمیه قم | ||
| چکیده [English] | ||
| با توجه به وضعیت گذار جهانی و با توجه به اینکه جامعه جهانی در حال عبور از یک پیچ تاریخی مهمی قرار دارد و انتقال قدرت از غرب به شرق در حال انجام هست، بررسی رویکردهای گوناگون نسبت به موعودگرایی و نظم نوین جهانی ضروری مینماید. این نوشتار با روش توصیفی–کتابخانهای، ابتدا به واکاوی مبانی و رویکردهای مکاتب مختلف در باب موعود و حکومت جهانی پرداخته و سپس پیامدهای تمدنی و نظم حاصل از آنها را بررسی میکند. مکاتب مادی و ادیان غیرابراهیمی نظیر هندو و بودا، تصویری از نظم جهانی مادّی و تهی از معنویت ارائه میدهند که بهدلیل ناتوانی در پاسخ به نیازهای فطری بشر، فاقد پایداریاند. ادیان ابراهیمیِ تحریفشده(مسیحیت، یهودیت و اسلام اهل تسنن) نیز با وجود تأکید بر رستگاری اخروی، بهسبب انحرافات معرفتی، فاقد ظرفیت تمدنسازی و حکمرانی واحد جهانیاند. در مقابل، مهدویت شیعی با تأکید بر عدالت جهانی، معنویت و انتظار فعال، واجد قابلیت تحقق نظم نوین الهی و پاسخگویی به نیازهای بشری است. در همین راستا، انقلاب اسلامی ایران با الهام از این تفکر، در پی ایجاد تمدن نوین اسلامی و زمینهسازی ظهور بوده و با گفتمان مقاومت، در تغییر موازنه قدرت جهانی و شکلگیری یک قطب مستقل در برابر نظامسلطه، نقشآفرینی کرده است. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| آرمانشهر, تفکر مقاومت, موعودگرایی, مهدویت و انتظار, نظمنوین شرقی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 |
||