| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,554 |
| تعداد مقالات | 36,179 |
| تعداد مشاهده مقاله | 16,267,338 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,357,338 |
استدلال الإمامية على قاعدة اللطف في وجوب نصب الإمام ودورها في وجود الإمام الغائب عند آية الله السيد محمد سعيد الحكيم | ||
| وعد الامم فی القرآن والحدیث | ||
| مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 26 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: المقالة الأصلية | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jpnq.2025.72405.1017 | ||
| نویسنده | ||
| سید حسن سيادتي* | ||
| مؤسسة الإمامة الدولیة | ||
| تاریخ دریافت: 29 تیر 1404، تاریخ پذیرش: 24 آبان 1404 | ||
| چکیده | ||
| قاعدة اللطف من القواعد المهمة في علم الكلام. و بهذه القاعدة، تتحقق الغاية الإلهية، و هي هداية البشر و إرشادهم و تكميلهم. ويُبرَّر في هذا الصدد إرسال الرسل، وإنزال الكتب السماوية، ونصب الأئمة. ولما كان الله قد تولى هداية البشر وتكميلهم، ولا يتحقق ذلك إلا بإرسال الرسل ونصب الإمام، فإن إرسال الرسل ونصب الإمام يصبحان حتميين وضروريين. الآن يطرح هذا السؤال؛ في عصر الغيبة حيث يكون إمام الزمان (عليه السلام) خلف ستار الغيبة، أولاً؛ ما فائدة وضرورة تنصيب الإمام؟ ثانياً؛ ما العلاقة والترابط بين حكم الرحمة والغيبة؟ في هذه المقالة، جُمعت المعلومات بالمنهج المكتبي والوثائقي، وعولجت البيانات بالمنهج الوصفي التحليلي المبني على أفكار وآراء آية الله الحكيم. والجواب باختصار هو: أولاً: إن المصلحة التكوينية لإمام الزمان (عليه السلام) تقتضي وجوب نصب إمام في عصر الغيبة. ثانياً: إن الغيبة ثلاثة أركان: سبب الغيبة، وغايتها، وحكمتها، وقاعدة الإحسان تتنافى مع ركني سبب الغيبة وغايتها المتعلقين بعيوب الناس، وتتوافق مع حكمة الغيبة وتتداخل معها. | ||
| کلیدواژهها | ||
| قاعدة اللطف؛ تنصيب الإمام آية الله الحكيم؛ الطبيعة المعرفية للغيبة؛ النطاق الدلالي للغيبة | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| استدلال امامیه به قاعده لطف بر وجوب نصب امام و نقش آن در وجود امام غایب در دیدگاه آیت الله سید محمد سعید حکیم | ||
| نویسندگان [English] | ||
| seyed hasan siyadati | ||
| International institute of Imamat | ||
| چکیده [English] | ||
| قاعده لطف یکی از قواعد مهم کلامی است. با این قاعده غرض و هدف الهی که همان راهنمایی، هدایتبخشی و کمالرسانی بشر است حاصل می شود. ارسال رسل، نزول کتب آسمانی و نصب امامان در همین راستا توجیه میشود. از آنجایی که خداوند هدایتبخشی و کمالرسانی بشر را بر خویشتن فرض کرده و چنین مطلوبی بدون ارسال رسل و تعیین امام حاصل نمیشود، پس ارسال رسل و نصب امام حتمیت و ضرورت پیدا میکند. حال این پرسش مطرح میشود؛ در عصر غیبت که امام زمان (ع) در پس پرده غیبت به سر میبرد نخست؛ نصب امام چه فایده و ضرورتی دارد؟ دوم؛ قاعده لطف با غیبت چه رابطه و نسبتی دارد؟ در این نوشتار با شیوه کتابخانهای و اسنادی به جمعآوری اطلاعات و با روش توصیفی و تحلیلی به پردازش دادهها بر اساس اندیشه و دیدگاه آیت الله حکیم پرداخته و به صورت اجمالی چنین پاسخ داده میشود که اولا؛ فایده تکوینی امام زمان (ع) توجیهگر ضرورت نصب امام در عصر غیبت است. ثانیا؛ غیبت دارای عناصر سهگانه علت غیبت، غایت غیبت و حکمت غیبت بوده و قاعده لطف با دو عنصر علت و غایت غیبت که مربوط به کوتاهیهای مردم است ناسازگار و با عنصر حکمت غیبت سازگار است. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| قاعده لطف, نصب امام, آیت الله حکیم, ماهیتشناختی غیبت, گستره معنایی غیبت | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |
||