| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,554 |
| تعداد مقالات | 36,179 |
| تعداد مشاهده مقاله | 16,267,932 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,357,626 |
وظیفهگروی اخلاقیِ مبتنی بر حسن و قبح عقلی و سازگار با فضیلت گروی و غایت گروی | ||
| نقد و نظر | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jpt.2025.72299.2257 | ||
| نویسندگان | ||
| رضا برنجکار1؛ محمدامین خوانساری* 2 | ||
| 1استاد تمام دانشگاه تهران | ||
| 2استادیار گروه اخلاق نظری پژوهشگاه قرآن و حدیث | ||
| تاریخ دریافت: 22 تیر 1404، تاریخ بازنگری: 05 آبان 1404، تاریخ پذیرش: 26 آبان 1404 | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر، بر مبنای نظریه حسن و قبح عقلی امامیه، نوعی نظریه وظیفهگروی اخلاقی معتدل را پایهریزی میکند که ضمن اجتناب از افراط وظیفهگروی کانت، تفسیر جدیدی از غایت گروی و فضیلت گروی، مبتنی بر وظیفه گروی را ارائه می دهد که قابل دفاع است. این تقریر از وظیفهگروی، امتداد یک نظریه کلامی، یعنی حسن و قبح عقلی را در عرصه فلسفه اخلاق را نشان میدهد. در این پژوهش با روش عقلی و تحلیلی کوشیده شده تا دیدگاهی در فلسفه اخلاق ارائه شود که از یک سو با مبانی کلامی عدلیه هماهنگ باشد و از سوی دیگر سه نظریه مطرح در فلسفه اخلاق را با هم جمع کند. ادعای پژوهش حاضر این است که وظیفهگروی بر نظریههای دیگر، ترجیح دارد، اما این نظریه میتواند غایتگروی و فضیلتگروی را در درون خود تلفیق کرده و با رفع کاستی این دو نظریه، پیوندی منطقی و سازگار میان هر سه نظریه ارائه نماید. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که عقل قادر به درک پیشینی و مستقلِ بایدها و نبایدهای اصلی اخلاقی است. این فهم عقلانی، از ذات افعال نشأت میگیرد نه از نتایج یا پیامدها، یا امر و نهی شارع. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مبانی کلامی اخلاق؛ وظیفهگروی؛ حسن و قبح عقلی؛ غایت گروی؛ فضیلتگروی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Duty-Based Ethical Theory Grounded in Rational Good and Evil and Compatible with Virtue Ethics and Teleology | ||
| نویسندگان [English] | ||
| reza berenjkar1؛ mohamad amin khansari2 | ||
| 1استاد تمام دانشگاه تهران | ||
| 2استادیار گروه اخلاق پژوهشگاه قرآن و حدیث | ||
| چکیده [English] | ||
| پژوهش حاضر، بر مبنای نظریه حسن و قبح عقلی امامیه، نوعی نظریه وظیفهگروی اخلاقی معتدل را پایهریزی میکند که ضمن اجتناب از افراط وظیفهگروی کانت، تفسیر جدیدی از غایت گروی و فضیلت گروی، مبتنی بر وظیفه گروی را ارائه می دهد که قابل دفاع است. این تقریر از وظیفهگروی، امتداد یک نظریه کلامی، یعنی حسن و قبح عقلی را در عرصه فلسفه اخلاق را نشان میدهد. در این پژوهش با روش عقلی و تحلیلی کوشیده شده تا دیدگاهی در فلسفه اخلاق ارائه شود که از یک سو با مبانی کلامی عدلیه هماهنگ باشد و از سوی دیگر سه نظریه مطرح در فلسفه اخلاق را با هم جمع کند. ادعای پژوهش حاضر این است که وظیفهگروی بر نظریههای دیگر، ترجیح دارد، اما این نظریه میتواند غایتگروی و فضیلتگروی را در درون خود تلفیق کرده و با رفع کاستی این دو نظریه، پیوندی منطقی و سازگار میان هر سه نظریه ارائه نماید. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که عقل قادر به درک پیشینی و مستقلِ بایدها و نبایدهای اصلی اخلاقی است. این فهم عقلانی، از ذات افعال نشأت میگیرد نه از نتایج یا پیامدها، یا امر و نهی شارع. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| مبانی کلامی اخلاق, وظیفهگروی, حسن و قبح عقلی, غایت گروی, فضیلتگروی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||