| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,554 |
| تعداد مقالات | 36,179 |
| تعداد مشاهده مقاله | 16,267,923 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,357,620 |
بازخوانی نظریه ضمانت پلانتینگا در پرتو نقدهای معرفت شناسی فضیلتمحورو اجتماعی | ||
| نقد و نظر | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jpt.2025.73101.2288 | ||
| نویسنده | ||
| فهیمه خوشنویسان* | ||
| دکتری تخصصی فلسفه دین از دانشگاه پیام نور مرکز تحصیلات تکمیلی | ||
| تاریخ دریافت: 13 مهر 1404، تاریخ بازنگری: 10 آبان 1404، تاریخ پذیرش: 26 آبان 1404 | ||
| چکیده | ||
| مساله اصلی مقاله بازخوانی نظریه ضمانت پلانتینگا براساس نقدهای وارد شده از سوی معرفت شناسان فضلیت محورواجتماعی است .پلانتینگا در معرفت شناسی با تمایز نهادن میان توجیه و تضمین و نقد مبناگرایی سنتی ، مدل معرفتی را مطرح میکند که در آن باورهای دینی بهمثابه باورهایی پایه و تضمینشده تلقی گردند، مشروط بر آنکه در بستر عملکرد صحیح معرفتشناسی بهکار گرفته شوند .در این میان، نظریه ضمانت با اتکا بر عملکرد صحیح معرفت شناسی، با نقدهایی از جانب رویکردهای معرفتشناسی فضیلتمحور و اجتماعی مواجه شده است. این مقاله با رویکردی تحلیلی- انتقادی و با هدف بررسی مبانی این دیدگاه و نسبت آن با تحولات معرفتشناختی معاصر امکان بازخوانی آن را در پرتو فضائل معرفتی و زمینههای اجتماعی باور دینی ارزیابی مینماید.مقاله حاضر با بازخوانی نظریه ضمانت ، به تحلیل عناصر مغفولماندهای چون فضائل معرفتی، زمینهمندی اجتماعی و مسئولیت معرفتی میپردازد. نتیجه بدست آمده آن است که بازخوانی مدل ضمانت در قالب یک الگوی تلفیقی، با بهرهگیری از معرفت شناسی فضیلتمحور زاگزبسکی و سوسا و معرفتشناسی اجتماعی فریکر، میتواند چارچوبی منسجم و پاسخگوتر برای تبیین عقلانیت باور دینی فراهم کند، افزودن عناصر فضیلتمحور همچون تواضع، صداقت و شجاعت معرفتی، در کنار ملاحظات اجتماعی مانند عدالت معرفتی ، میتواند به بازخوانی دیدگاهی جامعتر منتهی شود . | ||
| کلیدواژهها | ||
| پلانتینگا'؛ ،ضمانت '؛ ، معرفت شناسی فضیلت محور،'؛ زاگزبسکی ،معرفت شناسی اجتماعی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Rereading of Plantinga’s Warrant Theory in Light of criticisms of Virtue-Based and Social Epistemology | ||
| نویسندگان [English] | ||
| fahime khoshnevisan | ||
| phd philosophy of religion of university payam noor tehran | ||
| چکیده [English] | ||
| In epistemology, Plantinga, by distinguishing between justification and assurance and criticizing traditional foundationalism, proposes an epistemological model in which religious beliefs can be considered as basic and assured beliefs, provided that they are used in the context of correct epistemological functioning. Meanwhile, the assurance theory, relying on the correct functioning of the cognitive system designed by God, has faced criticism from virtue-oriented and social epistemological approaches. This article, with an analytical-critical approach and with the aim of examining the foundations of this view and its relationship with recent epistemological developments, evaluates the possibility of reconstructing or criticizing it in the light of the epistemic virtues and social contexts of religious belief. By rereading the assurance theory, the present article analyzes neglected elements such as reflexivity, epistemic virtues, social contextuality, and epistemic responsibility. The result is that reconstructing the assurance model in the form of a combined model, utilizing the virtueism of Sousa and Zagzbeski as well as Fricker's social epistemology, can provide a more coherent and responsive framework for explaining the rationality of religious belief. Adding virtue-based elements such as humility, honesty, and epistemic courage, along with social considerations such as epistemic justice, can lead to the reconstruction of a more comprehensive theory. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Plantinga', , Guarantee', , Virtue-Based Epistemology', , zagzebski,Social Epistemology | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||