| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,554 |
| تعداد مقالات | 36,179 |
| تعداد مشاهده مقاله | 16,268,301 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,357,761 |
ریشههای الهیاتی صلح ایجابی: پیوند نظریه یوهان گالتونگ و عمل مارتین لوتر کینگ جونیور | ||
| نقد و نظر | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jpt.2025.73269.2296 | ||
| نویسندگان | ||
| زهرا طالبی* 1؛ احمد رضا مفتاح2؛ حمید بخشنده2 | ||
| 1رشته دکتری مطالعات تطبیقی ادیان گرایش الهیات مسیحی، گروه ادیان ابراهیمی، دانشکده ادیان و عرفان، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران | ||
| 2گروه ادیان ابراهیمی، دانشکده ادیان و عرفان، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران | ||
| تاریخ دریافت: 01 آبان 1404، تاریخ بازنگری: 25 آبان 1404، تاریخ پذیرش: 26 آبان 1404 | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی، پیوند نظری و عملی میان مفهوم «صلح ایجابی» یوهان گالتونگ و جنبش حقوق مدنی مارتین لوتر کینگ جونیور را بررسی میکند و استدلال مینماید که موفقیت کینگ در ایجاد تحولات ساختاری، نمونهای عینی و کارآمد از تحقق این نظریه بهشمار میرود. درحالی که چارچوب گالتونگ با نقدهایی مبنی بر آرمان گرایانه بودن افراطی مواجه بوده، مقاله نشان میدهد که کنشگری کینگ با تکیه بر مبانی الهیات مسیحی، بهویژه آموزههای عیسی درباره «عشق آگاپه» (محبت بیقیدوشرط به دشمن) و مقاومت بدون خشونت—توانست اصول نظری صلح ایجابی (شامل رفع خشونت ساختاری مانند قوانین تبعیضآمیز و خشونت فرهنگی مشروعیتبخش نژادپرستی) را در عرصه عمل محقق سازد. کینگ با الهام از ساتیاگراهای گاندی و بازتفسیر الهیاتی «موعظه سر کوه» عیسی مسیح، تاکتیکهایی مانند تحصن، تحریم و نافرمانی مدنی را بهمثابه ابزاری برای بیدارسازی وجدان اخلاقی جامعه بهکار گرفت و از رهگذر رنج آگاهانه بدون انتقامجویی، چرخه خشونت را شکست. دستاوردهای ملموس این جنبش، از جمله تصویب قوانین تاریخی حقوق مدنی (۱۹۶۴) و حق رأی (۱۹۶۵)، نهتنها تغییر در ساختارهای ناعادلانه بلکه تأسیس پایههای عدالت و آشتی—بهعنوان جوهر صلح ایجابی—را ممکن ساخت. یافتهها مؤید آن است که موفقیت پایدار این جنبش، ریشه در نیروی معنوی الهیات مسیحی داشته و اثبات میکند صلح ایجابی با تلفیق مبانی الهیاتی و سازماندهی استراتژیک، آرمانی دستیافتنی و پاسخی عملی به منتقدان گالتونگ است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| صلح ایجابی؛ خشونت ساختاری؛ خشونت فرهنگی؛ مقاومت بدون خشونت؛ مارتین لوتر کینگ؛ یوهان گالتونگ؛ الهیات مسیحی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The Theological Roots of Positive peace linking Johann Galtung's Theory and Martin luther King Jr'.s Practic | ||
| نویسندگان [English] | ||
| zahra Talebi1؛ Ahmadreza Meftah2؛ Hamid Bakhshandeh2 | ||
| 1University of Religions and Denominations Faculty of Religions and mysticism PhD Dissertation Major: Comparative studies of religions Subfield: Christian theology | ||
| 2Department of Abrahamic Religions, Faculty of Religions and Mysticism, University of Religions and Denominations, Qom, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Using a descriptive-analytical method, this study examines the theoretical and practical connection between Johan Galtung’s concept of “positive peace” and the Civil Rights Movement led by Martin Luther King Jr. It argues that King’s success in creating structural transformations represents a concrete and effective realization of this theory. While Galtung’s framework has faced criticism for being excessively idealistic, the article demonstrates that King’s activism—grounded in Christian theology, particularly Jesus’ teachings on agape (unconditional love for one’s enemy) and nonviolent resistance—was able to actualize the principles of positive peace (including the elimination of structural violence such as discriminatory laws and cultural violence that legitimizes racism) in practice. Inspired by Gandhi’s Satyagraha and a theological reinterpretation of Jesus Christ’s “Sermon on the Mount,” King employed tactics such as sit-ins, boycotts, and civil disobedience as instruments to awaken the moral conscience of society. Through conscious suffering without retaliation, he succeeded in breaking the cycle of violence. The tangible achievements of this movement—including the enactment of the historic Civil Rights Act (1964) and Voting Rights Act (1965)—made possible not only the transformation of unjust structures but also the establishment of the foundations of justice and reconciliation, as the essence of positive peace. The findings indicate that the lasting success of this movement was rooted in the spiritual power of Christian theology and demonstrate that positive peace—when integrated with theological foundations and strategic organization—is an attainable ideal and a practical response to Galtung’s critics. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Positive peace, structural violence, cultural violence, nonviolent resistance, Martin Luther King Jr, Johan Galtung, Christian theology | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||