| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,564 |
| تعداد مقالات | 36,364 |
| تعداد مشاهده مقاله | 16,525,088 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,513,500 |
کارکردهای موعودگرایی (مهدویت) و معنویت گرایی با رویکرد تطبیقی | ||
| جامعه مهدوی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jm.2025.72259.1110 | ||
| نویسنده | ||
| حسین الهی نژاد* | ||
| مدیر پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی | ||
| تاریخ دریافت: 05 مرداد 1404، تاریخ بازنگری: 25 شهریور 1404، تاریخ پذیرش: 05 آذر 1404 | ||
| چکیده | ||
| موعود گرایی که در این نوشتار در قالب مفهوم مهدویت، و معنویت گرایی که در قالب مفاهیمی چون عرفان های نو ظهور، عرفان های بدلی، جنبش های نو پدید دینی، عرفان های کاذب و...، مطرح می شود با نگرش کارکردگرایانه با رویکرد تطبیقی مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد. از آنجائی که در رویکرد تطبیقی همیشه ساحت های مشترکه و متمایزه مطرح می شود پس موعودگرایی و معنویت گرایی در نگرش کارکردی دارای مشترکات و متمایزاتی می باشند. مشترکات کارکردی نظیر پاسخ گویی به گرایشات باطنی و درونی مردم، مرجعیت و ملجئیت در مشکلات روحی و روانی مردم و... اما متمایزات کارکردی میان موعودگرایی و معنویت گرایی در تفاوت های «اومانیستی و خدا محوری»، «سکولاریستی و دین محوری»، «خرافه ستیزی و خرافه گرایی»، «عقل گرایی و عقل ستیزی» و... نمایان می شود. که در این تحقیق به فراخور ظرفیت مقاله به تبیین برخی از موارد فوق پرداخته می شود. بی شک با عنایت به رشد بی رویه معنویت گرایی در دوران معاصر و هجمه بیش از حد نگرش های الحادی و فرهنگ های سکولاری با مبانی لیبرالیستی و اومانیسمی با تابلوی معنویت گرایی به کشورهای شرقی و اسلامی، و نیز با توجه به تعارضات و تمایزات اصولی و مبانی معنویت گرایی با اسلام و تعالیم اسلامی که منجر به تحولات و تغییرات منفی در فرهنگ ها و سبک های زندگی مسلمانان و مردمان مشرق زمین می شود، لازم و ضروری است پژوهشی با روش توصیفی و تحلیلی، با فن کتابخانه ای و اسنادی صورت پذیرد.موعود گرایی که در این نوشتار در قالب مفهوم مهدویت، و معنویت گرایی که در قالب مفاهیمی چون عرفان های نو ظهور، عرفان های بدلی، جنبش های نو پدید دینی، عرفان های کاذب و...، مطرح می شود با نگرش کارکردگرایانه با رویکرد تطبیقی مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد. از آنجائی که در رویکرد تطبیقی همیشه ساحت های مشترکه و متمایزه مطرح می شود پس موعودگرایی و معنویت گرایی در نگرش کارکردی دارای مشترکات و متمایزاتی می باشند. مشترکات کارکردی نظیر پاسخ گویی به گرایشات باطنی و درونی مردم، مرجعیت و ملجئیت در مشکلات روحی و روانی مردم و... اما متمایزات کارکردی میان موعودگرایی و معنویت گرایی در تفاوت های «اومانیستی و خدا محوری»، «سکولاریستی و دین محوری»، «خرافه ستیزی و خرافه گرایی»، «عقل گرایی و عقل ستیزی» و... نمایان می شود. که در این تحقیق به فراخور ظرفیت مقاله به تبیین برخی از موارد فوق پرداخته می شود. بی شک با عنایت به رشد بی رویه معنویت گرایی در دوران معاصر و هجمه بیش از حد نگرش های الحادی و فرهنگ های سکولاری با مبانی لیبرالیستی و اومانیسمی با تابلوی معنویت گرایی به کشورهای شرقی و اسلامی، و نیز با توجه به تعارضات و تمایزات اصولی و مبانی معنویت گرایی با اسلام و تعالیم اسلامی که منجر به تحولات و تغییرات منفی در فرهنگ ها و سبک های زندگی مسلمانان و مردمان مشرق زمین می شود، لازم و ضروری است پژوهشی با روش توصیفی و تحلیلی، با فن کتابخانه ای و اسنادی صورت پذیرد.موعود گرایی که در این نوشتار در قالب مفهوم مهدویت، و معنویت گرایی که در قالب مفاهیمی چون عرفان های نو ظهور، عرفان های بدلی، جنبش های نو پدید دینی، عرفان های کاذب و...، مطرح می شود با نگرش کارکردگرایانه با رویکرد تطبیقی مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد. از آنجائی که در رویکرد تطبیقی همیشه ساحت های مشترکه و متمایزه مطرح می شود پس موعودگرایی و معنویت گرایی در نگرش کارکردی دارای مشترکات و متمایزاتی می باشند. مشترکات کارکردی نظیر پاسخ گویی به گرایشات باطنی و درونی مردم، مرجعیت و ملجئیت در مشکلات روحی و روانی مردم و... اما متمایزات کارکردی میان موعودگرایی و معنویت گرایی در تفاوت های «اومانیستی و خدا محوری»، «سکولاریستی و دین محوری»، «خرافه ستیزی و خرافه گرایی»، «عقل گرایی و عقل ستیزی» و... نمایان می شود. که در این تحقیق به فراخور ظرفیت مقاله به تبیین برخی از موارد فوق پرداخته می شود. بی شک با عنایت به رشد بی رویه معنویت گرایی در دوران معاصر و هجمه بیش از حد نگرش های الحادی و فرهنگ های سکولاری با مبانی لیبرالیستی و اومانیسمی با تابلوی معنویت گرایی به کشورهای شرقی و اسلامی، و نیز با توجه به تعارضات و تمایزات اصولی و مبانی معنویت گرایی با اسلام و تعالیم اسلامی که منجر به تحولات و تغییرات منفی در فرهنگ ها و سبک های زندگی مسلمانان و مردمان مشرق زمین می شود، لازم و ضروری است پژوهشی با روش توصیفی و تحلیلی، با فن کتابخانه ای و اسنادی صورت پذیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| موعودگرایی؛ معنویت گرایی؛ مهدویت؛ معنویت؛ رویکرد تطبیقی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Functions of Promisedism (Mahdism) and Spiritualism with a Comparative Approach | ||
| نویسندگان [English] | ||
| حسین الهی نجاد | ||
| مدیر پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی | ||
| چکیده [English] | ||
| موعود گرایی که در این نوشتار در قالب مفهوم مهدویت، و معنویت گرایی که در قالب مفاهیمی چون عرفان های نو ظهور، عرفان های بدلی، جنبش های نو پدید دینی، عرفان های کاذب و...، مطرح می شود با نگرش کارکردگرایانه با رویکرد تطبیقی مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد. از آنجائی که در رویکرد تطبیقی همیشه ساحت های مشترکه و متمایزه مطرح می شود پس موعودگرایی و معنویت گرایی در نگرش کارکردی دارای مشترکات و متمایزاتی می باشند. مشترکات کارکردی نظیر پاسخ گویی به گرایشات باطنی و درونی مردم، مرجعیت و ملجئیت در مشکلات روحی و روانی مردم و... اما متمایزات کارکردی میان موعودگرایی و معنویت گرایی در تفاوت های «اومانیستی و خدا محوری»، «سکولاریستی و دین محوری»، «خرافه ستیزی و خرافه گرایی»، «عقل گرایی و عقل ستیزی» و... نمایان می شود. که در این تحقیق به فراخور ظرفیت مقاله به تبیین برخی از موارد فوق پرداخته می شود. بی شک با عنایت به رشد بی رویه معنویت گرایی در دوران معاصر و هجمه بیش از حد نگرش های الحادی و فرهنگ های سکولاری با مبانی لیبرالیستی و اومانیسمی با تابلوی معنویت گرایی به کشورهای شرقی و اسلامی، و نیز با توجه به تعارضات و تمایزات اصولی و مبانی معنویت گرایی با اسلام و تعالیم اسلامی که منجر به تحولات و تغییرات منفی در فرهنگ ها و سبک های زندگی مسلمانان و مردمان مشرق زمین می شود، لازم و ضروری است پژوهشی با روش توصیفی و تحلیلی، با فن کتابخانه ای و اسنادی صورت پذیرد.موعود گرایی که در این نوشتار در قالب مفهوم مهدویت، و معنویت گرایی که در قالب مفاهیمی چون عرفان های نو ظهور، عرفان های بدلی، جنبش های نو پدید دینی، عرفان های کاذب و...، مطرح می شود با نگرش کارکردگرایانه با رویکرد تطبیقی مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد. از آنجائی که در رویکرد تطبیقی همیشه ساحت های مشترکه و متمایزه مطرح می شود پس موعودگرایی و معنویت گرایی در نگرش کارکردی دارای مشترکات و متمایزاتی می باشند. مشترکات کارکردی نظیر پاسخ گویی به گرایشات باطنی و درونی مردم، مرجعیت و ملجئیت در مشکلات روحی و روانی مردم و... اما متمایزات کارکردی میان موعودگرایی و معنویت گرایی در تفاوت های «اومانیستی و خدا محوری»، «سکولاریستی و دین محوری»، «خرافه ستیزی و خرافه گرایی»، «عقل گرایی و عقل ستیزی» و... نمایان می شود. که در این تحقیق به فراخور ظرفیت مقاله به تبیین برخی از موارد فوق پرداخته می شود. بی شک با عنایت به رشد بی رویه معنویت گرایی در دوران معاصر و هجمه بیش از حد نگرش های الحادی و فرهنگ های سکولاری با مبانی لیبرالیستی و اومانیسمی با تابلوی معنویت گرایی به کشورهای شرقی و اسلامی، و نیز با توجه به تعارضات و تمایزات اصولی و مبانی معنویت گرایی با اسلام و تعالیم اسلامی که منجر به تحولات و تغییرات منفی در فرهنگ ها و سبک های زندگی مسلمانان و مردمان مشرق زمین می شود، لازم و ضروری است پژوهشی با روش توصیفی و تحلیلی، با فن کتابخانه ای و اسنادی صورت پذیرد.موعود گرایی که در این نوشتار در قالب مفهوم مهدویت، و معنویت گرایی که در قالب مفاهیمی چون عرفان های نو ظهور، عرفان های بدلی، جنبش های نو پدید دینی، عرفان های کاذب و...، مطرح می شود با نگرش کارکردگرایانه با رویکرد تطبیقی مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد. از آنجائی که در رویکرد تطبیقی همیشه ساحت های مشترکه و متمایزه مطرح می شود پس موعودگرایی و معنویت گرایی در نگرش کارکردی دارای مشترکات و متمایزاتی می باشند. مشترکات کارکردی نظیر پاسخ گویی به گرایشات باطنی و درونی مردم، مرجعیت و ملجئیت در مشکلات روحی و روانی مردم و... اما متمایزات کارکردی میان موعودگرایی و معنویت گرایی در تفاوت های «اومانیستی و خدا محوری»، «سکولاریستی و دین محوری»، «خرافه ستیزی و خرافه گرایی»، «عقل گرایی و عقل ستیزی» و... نمایان می شود. که در این تحقیق به فراخور ظرفیت مقاله به تبیین برخی از موارد فوق پرداخته می شود. بی شک با عنایت به رشد بی رویه معنویت گرایی در دوران معاصر و هجمه بیش از حد نگرش های الحادی و فرهنگ های سکولاری با مبانی لیبرالیستی و اومانیسمی با تابلوی معنویت گرایی به کشورهای شرقی و اسلامی، و نیز با توجه به تعارضات و تمایزات اصولی و مبانی معنویت گرایی با اسلام و تعالیم اسلامی که منجر به تحولات و تغییرات منفی در فرهنگ ها و سبک های زندگی مسلمانان و مردمان مشرق زمین می شود، لازم و ضروری است پژوهشی با روش توصیفی و تحلیلی، با فن کتابخانه ای و اسنادی صورت پذیرد. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| موعودگرایی, معنویت گرایی, مهدویت, معنویت, رویکرد تطبیقی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |
||