| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,564 |
| تعداد مقالات | 36,364 |
| تعداد مشاهده مقاله | 16,525,088 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,513,500 |
مسأله شناخت در اسلام و سیر تعاملی و تکاملی آن با انقلاب اسلامی و مهدویت | ||
| جامعه مهدوی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jm.2025.72938.1126 | ||
| نویسنده | ||
| علی محمدی هوشیار* | ||
| عضو گروه جریان شناسی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی | ||
| تاریخ دریافت: 30 شهریور 1404، تاریخ بازنگری: 07 آبان 1404، تاریخ پذیرش: 05 آذر 1404 | ||
| چکیده | ||
| مقوله شناخت یکی از ارکان مهم در دستگاه الهیاتی سیستمها است. برای تبیین فروکاهش یا روند تکاملی و تعاملی شناخت در این سیستم، نیاز به شاخصهایی است تا با استفاده از آنها به نتیجه مطلوب در ارزیابی دست یافت. اگر بر این باور باشیم که مقوله شناخت از نقطه مرکزی ظهور اسلام تا قیام امام مهدی(ع) رو به تکامل بوده و وجه تعاملی آنها قابلیت بررسی دارد، ابتدا باید جایگاه آن را در الهیات دینی ترسیم و جانمایی کرد. طبق این باور، دستگاه الهیاتی مورد نظر در سه ضلع قابل ترسیم است: 1- ظهور اسلام «الهیات مفهومی» 2- انقلاب اسلامی «الهیات فرم یافته» 3- ظهور امام مهدی «الهیات تطبیقی». و مقوله شناخت در هر سه ضلع به مانند سه منزلگاه، حیث تعاملی یافته است. «عقل و نقل و حقیقت» به مثابه ملاک، معیار و ابزار شناخت در اسلام، در تعامل با «عقل ولائی و ولایت و مصلحت» در انقلاب اسلامی و «علم امام و امامت و عدالت» در مقام اتحاد کشف و کاشف و مکشوف، نیز در تعامل با شناخت در اسلام و انقلاب اسلامی، سه رکن شناخت در مهدویت را پدیدار کرده و در دستگاه الهیاتی اسلام مورد بررسی قرار گرفته اند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| الهیات؛ انقلاب اسلامی؛ عقل ولائی؛ مهدویت؛ شناخت | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The Concept of Knowledge in Islam and Its Interactive and Evolutionary Course with the Islamic Revolution and Mahdism | ||
| نویسندگان [English] | ||
| ali mohammadi hoshyar | ||
| Member of the Current Studies Group, Mahdism and Future Studies Research Institute | ||
| چکیده [English] | ||
| The concept of knowledge is one of the key pillars within the theological framework of systems. To explain the reduction, or the evolutionary and interactive trajectory of knowledge in such a system, specific indicators are required in order to achieve a desirable outcome in evaluation. If we accept the belief that the concept of knowledge, from the central point of the emergence of Islam to the rise of Imam Mahdi (AJ), has been progressing toward perfection—and that its interactive aspects can be examined—then the first step is to map and position its place within religious theology. According to this perspective, the intended theological framework can be represented in three dimensions: (1) The emergence of Islam – “Conceptual Theology” (2) The Islamic Revolution – “Formed Theology” (3) The advent of Imam Mahdi – “Comparative Theology.” In each of these three dimensions, the concept of knowledge serves as a station with an interactive nature. “Reason, Revelation, and Truth” as the criteria, standards, and tools of knowledge in Islam interact with “Wilāyah-oriented reason, Wilāyah, and expedience” in the Islamic Revolution, and “The knowledge of the Imam, Imamate, and justice” in the position of the unity between the uncoverer, the act of uncovering, and the uncovered, also in interaction with knowledge in Islam and in the Islamic Revolution, form the three pillars of knowledge in Mahdism, which are analyzed within the theological system of Islam. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Keywords: Theology, Islamic Revolution, Wilāyah-oriented Reason, Mahdism, Epistemology | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6 |
||