| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,564 |
| تعداد مقالات | 36,364 |
| تعداد مشاهده مقاله | 16,525,088 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,513,500 |
بررسی تحلیلی نحوه های مواجهه مدرسی کلاسیک، نواندیشی مدرن و روشنفکری پستمدرن با قرآن | ||
| الحوكمة في القران والسنة | ||
| مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 10 تیر 1404 | ||
| نوع مقاله: المقالة الأصلية | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jgq.2025.73135.1054 | ||
| نویسنده | ||
| عبدالمجید مبلغی* | ||
| معهد الدراسات الإنسانية والثقافية | ||
| تاریخ دریافت: 18 مهر 1404، تاریخ بازنگری: 05 آذر 1404، تاریخ پذیرش: 05 آذر 1404 | ||
| چکیده | ||
| جریانشناسی رویکردهای دینی در بازگشت به قرآن در پی توضیح زمینههای معرفتشناختی مواجهه با این متن مقدس در ادوار مختلف تاریخ ممکن میگردد. این پژوهش الگوهای اصلی مواجهه با قرآن را در ارتباط با تحولاتی در دستگاههای آگاهی تاریخی شناسایی کرده است که معرف تنوعی از رویکرد به عقلانیت در سه رویکرد «مواجهه سنتی مدرسی»، «مواجهه نواندیشانه مدرن» و «مواجهه روشنفکری پسامدرن» است. توضیح نحوههای متفاوت بازگشت به قرآن درون این سه رویکرد وجهه همت این پژوهش است. (هدف اصلی) مسئله پژوهش آن است که هر یک از این سه رویکرد در چارچوب کدام مبانی معرفتی استوارند و چگونه هر یک صورتبندیهای متمایزی از نسبت میان متن، عقلانیت و موقعیت تاریخی را عرضه نموده و در افق بضاعتهای تاریخی محل زایش خود پیش کشیدهاند؟ (سؤال اصلی) این مطالعه با بهرهگیری از رویکرد تحلیلی ـ تاریخی و روششناسی تطبیقی این مهم را تعقیب کرده و کوشیده است منطق معرفتی و پارادایم تفسیری موثر در این نحوههای بازگشت به قرآن را فهم و تقریر نماید. (روششناسی) یافتههای پژوهش نشان میدهد این سه رویکرد حاوی ظرفیتهایی در بازگشت به قرآن هستند که میتوان از آنها به مثابه عقلانیت نظاممند و گزارهمحور در سنت کلاسیک، عقلانیت تحلیلی و تاریخی در نواندیشی مدرن، و عقلانیت انتقادی و موقعیتمحور در روشنفکری پسامدرن یاد کرد. این تمایز، امکان تحلیل لایهمند بازگشت به قرآن و تشخیص چندوچون شکلگیری گفتوگویی انتقادی میان این نحوههای معرفتی در مواجهه با قرآن را فراهم میسازد؛ گفتوگویی که میتواند افقهای تازهای در فهم تاریخی و تاریخ فهم قرآن پیش روی ما بگشاید. (نتایج) | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| An analytical Study of the Ways in Which Classical Scholasticism, Modern Neo-Intellectualism, and Postmodern Intellectualism Encounter the Quran | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Abdolmajeed Moballeghi | ||
| Institute for Humanities and Cultural Studies | ||
| چکیده [English] | ||
| The Typology of Religious Approaches to the Return to the Qur’an The typology of religious approaches to the return to the Qur’an becomes possible through an explanation of the epistemological contexts within which this sacred text has been engaged throughout different periods of history. Accordingly, this study identifies the main paradigms of engagement with the Qur’an in relation to transformations within historical systems of consciousness, which reveal diverse conceptions of rationality across three principal approaches: the traditional-scholastic approach, the modern reformist approach, and the postmodern intellectual approach. The primary focus of this research is to explicate the various modes of returning to the Qur’an within these three frameworks. (Main Objective) The central problem of the study concerns the epistemic foundations and theoretical presuppositions underlying each of these three approaches, and how each formulates a distinct configuration of the relationship between text, rationality, and historical context, presenting its particular understanding within the horizon of the historical capacities that gave rise to it. (Main Question) Employing an analytical-historical approach and a comparative methodology, this study seeks to elucidate and articulate the epistemological logic and interpretive paradigms operative in these various modes of returning to the Qur’an. (Methodology) The findings indicate that these three approaches embody distinct capacities in their engagement with the Qur’an: a systematic and propositional rationality in the classical tradition, an analytical and historical rationality in modern reformist thought, and a critical and contextual rationality in postmodern intellectual discourse. This differentiation enables a multilayered analysis of the phenomenon of returning to the Qur’an and facilitates the identification of the dynamics underlying the emergence of a critical dialogue among these epistemic modes of engagement. Such a dialogue, in turn, may open new horizons for both the historical understanding of the Qur’an and the history of Qur’anic understanding. (Findings) | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10 |
||