| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,564 |
| تعداد مقالات | 36,364 |
| تعداد مشاهده مقاله | 16,525,088 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,513,500 |
تحلیل انتقادی دیدگاه دیپاک چوپرا درباره پیوند «واکنش های مغز» با «تکامل وجودی» | ||
| دو فصلنامه معنویت پژوهی اسلامی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jsr.2025.71242.1140 | ||
| نویسنده | ||
| محمدحسین کیانی* | ||
| استادیار فلسفه و کلام دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع)، تهران، ایران | ||
| تاریخ دریافت: 10 اسفند 1403، تاریخ بازنگری: 01 شهریور 1404، تاریخ پذیرش: 08 آذر 1404 | ||
| چکیده | ||
| ایده چوپرا درباره «تکامل وجودی» با «واکنشهای مغزی» پیوند دارد؛ چرا که کارکردهای مغز را منشا افکار و کنشهای فردی به حساب میآورد. از همینرو، پرسش مقاله در اینباره است که نگرش چوپرا درباره نسبت «تکامل وجودی» و «واکنش مغزی» تا چه اندازه از استحکام و اعتبار برخوردار است؟ بدینسان، یافتههای پژوهش به شیوه کتابخانهای و روش تحلیلی- انتقادی نشان میدهد که ایده چوپرا که با شرح سهگانه «خدا همچون هوشمندی بیکران»، «واکنشهای مغزی» و «تمرینهای معنوی» به دست میآید؛ از اعتبار کافی برخوردار نیست؛ چرا که شکاف عمیقی بهلحاظ روششناختی میان دعاوی و مستندات وجود دارد و از همینرو، اصل ایده بهمنزله خوانش شبهعلمی بهنظر میرسد. از یکسو، سوبژکتیویته بهمنزله بنیاد نگرش چوپرا به معنویت و بهویژه مسئله تکامل وجودی موجب چالشهای متنوع نظیر نسبیت، پلورالیسم، اضمحلال معیار میشود و از سوی دیگر، تقلیل خودآگاهی به تنآگاهی به فهم ناقص از تکامل وجودی میانجامد؛ چرا که مستلزم نادیدهانگاری بسیاری از قابلیتهای روحی-نفسانی است. چنانکه، اتکا به یافتههای تجربی و روش فیزیکالیسم و توامان، کوشش برای توجیه معنا، متافیزیک و بهویژه مقولاتی نظیر خدا و روح بسان دو رهیافت متفاوت است که سرانجام به نوعی تناقص درونی در اندیشه چوپرا ختم میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خدا؛ ماده؛ خودشکوفایی؛ هوشمندی؛ معنویت | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| A critical analysis of Brain Reactions in Existential Evolution from the perspective of Deepak Chopra | ||
| نویسندگان [English] | ||
| محمدحسین کیانی | ||
| Assistant Professor of Ahl al -Bayt International University, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Chopra's idea of existential evolution is deeply intertwined with brain responses, as he considers brain functions the source of thoughts and individual actions. Accordingly, this paper investigates the extent to which Chopra's perspective on the relationship between "existential evolution" and "brain responses" is robust and credible. Using a library-based and analytical-critical method, the findings reveal that Chopra's framework, which is developed through the triad of "God as infinite intelligence," "brain responses," and "spiritual practices," lacks sufficient validity. This deficiency arises due to a significant methodological gap between his claims and evidence, making his concept appear as a pseudoscientific interpretation. On one hand, subjectivity, as the foundation of Chopra's perspective on spirituality and particularly on existential evolution, leads to diverse challenges such as relativism, pluralism, and the erosion of criteria. On the other hand, reducing self-awareness to bodily awareness results in an incomplete understanding of existential evolution by neglecting many of the spiritual and psychological faculties. Furthermore, reliance on empirical findings alongside a physicalist methodology, combined with attempts to justify meaning, metaphysics, and concepts such as God and the soul, represents two different approaches that ultimately result in an internal contradiction within Chopra's thought. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| God, matter, self-actualization, intelligence, spirituality | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 |
||