| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,564 |
| تعداد مقالات | 36,364 |
| تعداد مشاهده مقاله | 16,525,088 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,513,500 |
تبیین مبانی دانش عرفان اسلامی: از معرفت شهودی تا معنویت نظاممند عقلانی | ||
| دو فصلنامه معنویت پژوهی اسلامی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jsr.2025.72427.1154 | ||
| نویسنده | ||
| علیرضا کرمانی* | ||
| عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی | ||
| تاریخ دریافت: 31 تیر 1404، تاریخ پذیرش: 10 آذر 1404 | ||
| چکیده | ||
| عرفان اسلامی، معرفتِ شهودیِ متعالی از توحید صمدی اطلاقی است که در فرهنگ اسلامی به صورت معنویتی نظاممند و در قالب دانشی با بنیادهای خاص به خود ظهور یافته و رابطه مسائل و موضوع آن به مدد عقل تعلیلی، تبیین شده است. عارفان تعابیر مختلفی در باب موضوع این دانش بیان داشتهاند که در این مقاله به آنها اشاره شده و جامع مشترک میان همه آنها «وجود مطلق از حیث ظهورات» معرفی شده است. در این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی نشان داده شده است که مسائل دانش عرفان اسلامی اعم از مسائل هستیشناسانه، سلوکی، تربیتی و ... بر محوریت این موضوع میگردد. محوریت این موضوع باعث شده است که روش در جمعآوری دادههای عرفان، روش شهودی و در تبدیل آن به معنویتی نظاممند، روش عقلی در کارکرد توصیفی، تحلیلی و به ویژه تعلیلی باشد و نشان داده شده است بدون تعلیل و تبیین علّی دانش عرفان اسلامی شکل نمیگیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| عرفان؛ عرفان اسلامی؛ دانش عرفان؛ عرفان نظری؛ عرفان عملی؛ عرفان شهودی؛ عرفان نقلی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Elucidating the Foundations of the Discipline of Islamic Mysticism: Definition, Subject Matter, and Methodology | ||
| نویسندگان [English] | ||
| علیرضا کرمانی | ||
| عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی | ||
| چکیده [English] | ||
| Islamic mysticism (ʿIrfān) is the sublime intuitive knowledge of absolute monotheism (tawḥīd), which has emerged in Islamic culture as a systematic discipline—a discipline in which the relationship between its Issues and subject matter is explained through demonstrative reasoning (ʿaql-e taʿlīlī). Mystics have offered various interpretations regarding the subject of this science, both in theoretical and practical mysticism, as discussed in this article. The common unifying element among all these interpretations is identified as "the Absolute Being in terms of its manifestations." Using a descriptive and analytical method, this article argues that the issues of Islamic mysticism—including ontological, spiritual, ethical, and educational matters—revolve around this central subject, where "absoluteness" (iṭlāq) is not a restrictive condition. Thus, it encompasses both the Absolute (mawjūd-e muṭlaq) in contrast to the limited (muqayyad) and the limited (muqayyad) in contrast to the Absolute. Furthermore, the article argues that the methodology of Islamic mysticism relies on rational reasoning in its descriptive, analytical, and particularly demonstrative (taʿlīlī) functions. Without causal explanation (tabyīn-e ʿillī) and logical reasoning, the discipline of Islamic mysticism cannot be properly formed. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Islamic Mysticism, The Discipline of Mysticism, Theoretical Mysticism, Practical Mysticism, Intuitive Mysticism | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 |
||