| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,568 |
| تعداد مقالات | 36,429 |
| تعداد مشاهده مقاله | 16,790,454 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,633,661 |
تبیین نیازهای اخلاقی معنوی نوجوانان مبتلا به بیماریهای سخت درمان: تحلیل کاربردی مبتنی بر چهار اصل اخلاق پزشکی | ||
| فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی | ||
| دوره 21، شماره 3 - شماره پیاپی 81، آذر 1404، صفحه 90-119 اصل مقاله (1.02 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jare.2025.72751.2082 | ||
| نویسندگان | ||
| سعیده حمله داری* 1؛ احمد فاضلی2؛ روح الله موسوی زاده3 | ||
| 1گروه معارف دانشکده الهیات دانشگاه قم ایران | ||
| 2دانشیار گروه معارف، دانشکده الهیات، دانشگاه قم، ایران | ||
| 3استادیار گروه معارف، دانشکده پزشکی، دانشگاه اصفهان، ایران | ||
| تاریخ دریافت: 09 شهریور 1404، تاریخ بازنگری: 05 آبان 1404، تاریخ پذیرش: 06 آبان 1404 | ||
| چکیده | ||
| نوجوانان مبتلا به بیماریهای سختدرمان با چالشهای اخلاقی و معنوی درهمتنیدهای روبهرو هستند که میتواند کیفیت زندگی، کرامت انسانی و مشارکت آنان در تصمیمگیریهای درمانی را تحتتأثیر قرار دهد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تبیین این نیازهای اخلاقی–معنوی در چارچوب اصول چهارگانه اخلاق پزشکی و اصل مکمل کرامت انسانی بود. روش پژوهش: این مطالعه با رویکرد کیفی ترکیبی (نظریه دادهبنیاد و تحلیل مضمون) انجام شد. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۱۳ نوجوان (۹ تا ۱۹ سال)، والدین و مراقبان معنوی گردآوری و با کدگذاری و الگوی ششمرحلهای براون و کلارک تحلیل شدند. یافتهها: نیازهای اخلاقی–معنوی نوجوانان در پنج محور اختیار، سودرسانی، نازیان مندی (عدم آسیب)، عدالت دوسویه و کرامت انسانی قابل تبیین است. نوجوانان عدالت را هم در بُعد اخلاقی (توزیع عادلانه امکانات، رفع تبعیض) و هم در بُعد معنوی (پرسش از عدل الهی) تجربه کردند و کرامت انسانی را بهصورت ملموس در روابط با خانواده، دوستان و تیم درمان مطالبه نمودند. والدین و مراقبان نیز بر ضرورت حمایت اخلاقی–معنوی برای کاهش رنج، تقویت امید و کاهش تعارضات اخلاقی تأکید کردند. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها، تلفیق اصول اخلاق پزشکی با بُعد معنوی میتواند چارچوبی بومی و کاربردی برای ارتقای کیفیت مراقبت از نوجوانان مبتلا به بیماریهای سختدرمان فراهم آورد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بیماریهای سختدرمان؛ نیازهای اخلاقی-معنوی؛ اصول اخلاق پزشکی؛ کرامت انسانی؛ نوجوانان | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Explaining the Ethical–Spiritual Needs of Adolescents with Life-Threatening Illnesses: An Applied Analysis Based on the Four Principles of Biomedical Ethics | ||
| نویسندگان [English] | ||
| saeide hamledari1؛ ahmad fazeli2؛ Rohollah mosavizadeh3 | ||
| 1Department of Education, Faculty of Theology, University of Qom, Iran | ||
| 2Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Faculty of Theology, University of Qom, Iran | ||
| 3Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Faculty of Medical, University of Isfahan, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Adolescents with life-threatening illnesses face intertwined ethical and spiritual challenges that can affect their quality of life, human dignity, and participation in treatment decision-making. The present study aimed to identify and explain these ethical–spiritual needs within the framework of the four principles of biomedical ethics and the complementary principle of human dignity. This qualitative study employed a combined approach of grounded theory and thematic analysis. Data were collected through semi-structured interviews with 13 adolescents (aged 9–19), their parents, and spiritual caregivers, and were analyzed using coding and Braun and Clarke’s six-phase framework. Findings: revealed that adolescents’ ethical–spiritual needs could be explained across five domains: autonomy, beneficence, non-maleficence (no damage) , dual justice, and human dignity. Justice was experienced both in the ethical dimension (fair distribution of resources, elimination of discrimination) and in the spiritual dimension (questioning divine justice). Human dignity was tangibly expressed and demanded by adolescents in their interactions with families and healthcare teams. Parents and spiritual caregivers also emphasized the necessity of ethical–spiritual support to reduce suffering, strengthen hope, and alleviate ethical conflicts. Accordingly, integrating biomedical ethics with spirituality may provide a practical and context-sensitive framework to enhance the quality of care for adolescents with life-threatening illnesses. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Life-threatening illnesses, Ethical–spiritual needs, Principles of biomedical ethics, Human dignity, Adolescents | ||
| مراجع | ||
|
منابع
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4 |
||