| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,572 |
| تعداد مقالات | 36,547 |
| تعداد مشاهده مقاله | 16,862,725 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,668,235 |
گشودگی و تعهد در الاهیات مقایسهای اسلامی: راهکار حل تعارض | ||
| نقد و نظر | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jpt.2025.73649.2320 | ||
| نویسندگان | ||
| مصطفی رستگار* 1؛ احمدرضا مفتاح2؛ مهراب صادقنیا3 | ||
| 1شهرک پردیسان، بلوار شهیدان تقوی، مجتمع جام جم، بلوک سه، واحد ۵ | ||
| 2گروه ادیان ابراهیمی، دانشکده ادیان و عرفان، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران | ||
| 3گروه ادیان ابراهیمی، دانشکده ادیان و عرفان، دانشگاه ادیان و مذاهب | ||
| تاریخ دریافت: 19 آذر 1404، تاریخ بازنگری: 28 آذر 1404، تاریخ پذیرش: 28 آذر 1404 | ||
| چکیده | ||
| در رویکرد اعترافی به الاهیات مقایسهای، برای رسیدن به فهمی ژرفتر از سنت دینی مبدأ در ضمن تحفظ بر مرزهای راستکیشی و راستکرداری آن، از ابزار مقایسه با سنت دینی دیگر بهره گرفته میشود. در بدو نظر، چنین مینماید که این رویکرد با چالشی بنیادین مواجه است: تعارض در میان گشودگی در قبال دین دیگر و تعهد به دین مبدأ. این تعارضِ بدوی، بهعنوان چالشی معرفتشناختی، مسئلۀ اصلی این پژوهش است. هدف پاسخ به این پرسش است: چگونه در الاهیات مقایسهای اسلامی، بهرغم گشودگی در قبال سنت دینی دیگر، تعهد به سنت مبدأ آسیب نمیبیند؟ پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. نتایج نشان میدهد که اولاً در ادبیات الاهیات مقایسهای اعترافی، بهعنوان دانشی ایمانپایه، منظور از «حقیقت» حقیقتِ هماهنگ با یا مبتنیبر وحی و مکاشفۀ موجود در سنت دینی «مبدأ» است و الاهیدان میکوشد تا از راه مقایسه فهم دقیقتری از حقیقت و هنجاریبودگی سنت «مبدأ» یا «خودی» کسب کند. ثانیاً دایرۀ تعهد به سنت مبدأ محدود به هنجار اولیه (دین سطح یک) و هنجار ثانویه (ضروریات سطوح دوم و سوم دین) است و در ورای این دو هنجار، منطقةالفراغ وسیعی برای گشودگی وجود دارد. بنابراین، نسبت میان دو دایرۀ گشودگی و تعهد تباین است؛ این دو عرصه هیچ تداخلی باهم ندارند و درنتیجه، گشودگی هیچ آسیبی به تعهد نمیزند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| الاهیات مقایسهای/ تطبیقی اسلامی؛ ایمان جویای فهم؛ یادگیری بینادینی؛ رویکرد اعترافی؛ هنجاریبودگی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Openness and Commitment in Islamic Comparative Theology: A Solution to the Apparent Conflict | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Mostafa Rastegar1؛ Ahmad Reza Meftah2؛ Mehrab Sadeghnia3 | ||
| 1Faculty of Religions and Mysticism, University of Religions and Denominations | ||
| 2Department of Abrahamic Religions, University of Religions and Denominations, Qom, Iran | ||
| 3Department of Abrahamic Religions, University of Religions and Denominations, Qom, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| In the confessional approach to comparative theology, comparison with another religious tradition is employed as a means of attaining a deeper understanding of the home tradition while preserving the boundaries of its orthodoxy and orthopraxy. At first glance, this approach seems to confront a fundamental challenge: the tension between openness toward the other religion and commitment to the home tradition. This initial tension, understood as an epistemic problem, constitutes the central question of this study: How, in Islamic comparative theology, can commitment to the home tradition be maintained while exercising openness toward another religious tradition? This research employs a descriptive–analytical method. The findings indicate, first, that in the literature of confessional comparative theology, conceived as a faith-based discipline, “truth” refers to that which accords with, or is grounded in, the revelation found within the home religious tradition; through comparison, the comparative theologian seeks to achieve a deeper grasp of the truth and normativity of the home tradition. Second, the scope of commitment to the home tradition is confined to the norma normans and the norma normata. Beyond these primary and secondary norms lies a broad sphere of discretionary openness. Accordingly, the relationship between the domains of openness and commitment is one of mutual exclusivity: the two domains do not overlap, and thus openness does not undermine commitment. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Islamic comparative theology, faith seeking understanding, interreligious learning, confessional approach, normativity | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 |
||