| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,577 |
| تعداد مقالات | 36,664 |
| تعداد مشاهده مقاله | 16,967,598 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,710,642 |
پیامدهای تربیتی حرکت جوهری نفس انسان | ||
| پژوهشهای عقلی نوین | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 دی 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/nir.2025.72714.1506 | ||
| نویسندگان | ||
| پژمان شهیدی* 1؛ علی امینی نژاد2 | ||
| 1گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران. | ||
| 2حوزه علمیه قم، ایران. | ||
| تاریخ دریافت: 04 شهریور 1404، تاریخ بازنگری: 12 آذر 1404، تاریخ پذیرش: 02 دی 1404 | ||
| چکیده | ||
| در این مقاله، به تبیین برخی از پیامدهای تربیتی حرکت جوهری اشتدادی نفس انسان طبق دیدگاه صدرالمتألهین پرداخته میشود. برای این کار، ابتدا به طور مختصر به مبانی بحث میپردازیم و سپس بر اساس این مبانی، تربیت و اقسام آن بر اساس حرکت جوهری نفس انسان تحلیل میشود تا رابطه تربیت با حرکت جوهری مشخص شود و در نهایت، به پیامدهای تربیتی حرکت جوهری نفس انسان پرداخته میشود. انجام این تحقیق در مرتبه جمعآوری اطلاعات، کتابخانهای و در مرحله تفصیل، بر اساس تحلیل مفهومی و استنباطی از متون صدرایی است. یافتههای این پژوهش عبارتند از: تربیت اسلامی در بستر تعادل جویی برتر با تخریب تعادلهای پیشین، هویت ابزاریداشتن اصلاحات ظاهری در تربیت حقیقی و اصلاح جوهر شناختی انسان، ریشه درمان مشکلات تربیتی او. در دل برخی از این اهداف، به تحلیل فلسفی موضوعات مهم و بدیعی از منظر علم النفس صدرایی همچون تفاوت تربیت قهری و سعادتآفرین و نقش فعل اختیاری انسان در آن، رابطه تربیت و عادت، سطوح مختلف یادگیری، فرآیند اصلاح جوهر شناختی انسان از طریق تعمیق یادگیریهای سطحی و نقش عمل انسان در این فرایند پرداخته میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| شناخت؛ حرکت جوهری؛ نفس انسان؛ تربیت؛ عادت | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The educational consequences of the essential movement of the human soul | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Pezhman Shahidi1؛ Ali Amini Nejad2 | ||
| 1Department of Islamic Philosophy and Wisdom, Faculty of Theology, Ferdowsi University of Mashhad, Iran. | ||
| 2Qom Seminary, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| In this article, some of the educational consequences of the intense substantive movement of the human soul according to the view of Sadr al-Mutalahin are explained. For this purpose, we first briefly discuss the basics of the discussion and then, based on these basics, education and its types are analyzed based on the substantive movement of the human soul to determine the relationship between education and substantive movement, and finally, the educational consequences of the substantive movement of the human soul are discussed. This research is conducted in the information gathering stage, library, and in the detailed stage, based on conceptual and inferential analysis of Sadr's texts. The findings of this research include: Islamic education in the context of seeking superior balance by destroying previous balances, the instrumental identity of having apparent reforms in true education and reforming the cognitive essence of man, the root of treating his educational problems. At the heart of some of these goals, a philosophical analysis of important and novel topics from the perspective of Sadra'i psychology is addressed, such as the difference between forced and happiness-creating education and the role of human voluntary action in it, the relationship between education and habit, different levels of learning, the process of improving human cognitive essence through deepening superficial learning, and the role of human action in this process. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Recognition, material movement, human soul, education, Habit | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 23 |
||