تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,392 |
تعداد مقالات | 34,404 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,105,615 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,776,359 |
رابطه میان «خود» و «دیگرى» (نیم نگاهى به معرفت شناسى گفت و گو) | ||
علوم سیاسی | ||
مقاله 14، دوره 2، سال دوم - شماره هشتم - بهار 79، اردیبهشت 1379، صفحه 278-288 اصل مقاله (333.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
الله کرم کرمی پور | ||
الله کرم کرمی پور | ||
تاریخ دریافت: 03 مهر 1393، تاریخ پذیرش: 03 مهر 1393 | ||
چکیده | ||
آدمى طبعا و ذاتا مایل است که دیگران کلام و سخنش را بفهمند و به منظور و مقصودش پى ببرند. انسانها حتى اگر از کمترین درجه معرفت و امکانات شناخت برخوردار باشند، مىکوشند براى بیان و تفهیم ما فىالضمیر خویش از «طریق زبان»، به سطح ذهن و فکر مخاطب نقبىزده و رهیافتهاى درون خود را به دیگران عرضه کند. مخاطب نیز براى فهمیدن و شناخت در قلمرویى که چه بسا گوینده از آن بىخبر بوده، واکنش نشان مىهد. این کنش و واکنش زبانى / معرفتى، فرایند مکالمه و تفاهم براى ایضاح مقصود به «فهم عمیقتر» را پارادایم ارتباط سازى دیالوگ (Dialogue) میسر مىسازد. گفت و گو به منظور کشف حقیقت را اول بار به سقراط یونانى نسبت مىدهند. او کوشش کرد تا مکالمات و مناظرات خود را با سوفسطائیان که داعیه سوداگرى داشتند و نیز پیشه وران، صنعتگران و هنرمندان که از اصل حقیقت و فضیلت اخلاقى غفلت کرده بودند، به مسیر عقلانى و غیر اخلاقى رهنمون سازد. در خیابانها و میدانهاى عمومى شهر با جوانان به مناظره مىنشست و با دیالکتیک «پذیرش و انکار»، آنها را به شنیدن بهترین صورت معانى عدالت، فضیلت و خیر اخلاقى وادار مىکرد. هدف و غرض سقراط از گفت و گو کردن «یافتن» حقیقت بوده است. افلاطون از زبان سقراط نقل مىکند و مىگوید: «کسى که بخواهد در راه حق نبرد کند و زمانى کوتاه زنده بماند، ناچار است به گفت و گو با افراد قناعت کند». در این میان، دیالوگ و ارتباط سازى (Communication) حلقه ارتباطى است که پارهها و اجزاى اندیشهها را به هم پیوند مىزند. در چنان ساحتى، ذهن از یک نقطه به نقطه دیگر پیش مىرود و در یک جریان حلقوى براى رسیدن به مقصد و مقصود تداوم مىیابد. این نوشته، قصد توضیح و تحلیل فلسفه سقراط یا افلاطون را ندارد. غرض آن بود که مدخل بحث را با این نکته آغاز کنیم که اول کسى که روش گفت و گو را در فرایند معرفت بنا نهاده مکالمات سقراط و شاگردش افلاطون بوده است. از آن زمان به بعد، راهها، روشها و نگرشهاى گوناگون در این مسأله که انسان چگونه از طریق ذهن و زبان دیگران، به بازشناسى و باز فهمى خویشتن مىپردازد، به وجود آمد. اینک این پرسش اساسى مطرح است که؛ اهمیت تفاهم و «درک دیگرى» چیست و چگونه ممکن است؟ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
. | ||
نویسندگان [English] | ||
Allah karam Karami pour | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,156 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 875 |