
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,408 |
تعداد مقالات | 34,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,341,328 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,871,549 |
قشربندى اجتماعى از دیدگاه امام على علیه السلام | ||
علوم سیاسی | ||
مقاله 8، دوره 3، سال سوم - شماره یازدهم - زمستان 79، دی 1379، صفحه 150-178 اصل مقاله (824.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
کریم خان محمدی | ||
حجة الاسلام و المسلمین کریم خان محمدى، عضو هیأت علمى دانشگاه باقرالعلوم(ع) | ||
تاریخ دریافت: 04 مهر 1393، تاریخ پذیرش: 04 مهر 1393 | ||
چکیده | ||
در این مقاله سعى بر این است که ضمن مقایسه مفهوم قشر بندى با مفاهیم مشابه از قبیل «تفاوت»، «نابرابرى»، تعریف مشخصى از قشربندى ارائه شود که با شاخصهاى نابرابرى اجتماعى قابل تعریف باشد. «قشربندى اجتماعى» گر چه ممکن است در آغاز مبتنى بر نابرابرىهاى طبیعى و استعدادهاى خدادادى باشد، ولى قشربندى همواره میل به نهادى شدن دارد و طى این فراگرد، قشربندىهاى عمدهاى از قبیل نظام بردگى، نظام کاستى و نظام سلسله مراتبى و نظام طبقهاى شکل گرفته است که تحت عنوان «قشربندى نهادمند» مقوله بندى شده است. به زعم نگارنده، امام على با اصل «قشربندى اجتماعى» مخالفتى ندارند، ولى با نهادى شدن آن شدیدا مخالف است؛ از این رو برداشت محافظه کارانه و چپ گرایانه از اسلام مطرود است و «مدل قشربندى» ارائه شده از دیدگاه امام على یک مدل تلفیقى است که ضمن محترم شمردن حاکمیت خصوصى، و اجازه بروز توانمندىهاى ذاتى افراد، تأمین معیشت عامه مردم را در سطح «کفاف» بر جامعه فرض مىداند | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Social classification from Imam Ali's point of view | ||
نویسندگان [English] | ||
Karim Khanmohammadi | ||
چکیده [English] | ||
In this article, author has tried, based on a comparsion between meaning of classification with meaning of inequality, to reach a particular definition of classification which elements such as social ineguality could be recognized Within it. Although, at the first glance, ineguality could be seen as a natural phnenomenon, or as a genetice one, studies have proved that classification in societies such as slavery and cast system are the main source of social inequality. Author believes that Imam Ali did not opposse the essence of classification, but he was strongly oppossing with instituionalization of it. Therefore any leftist and radical interpretation of Islam is wrong. Classificational modal in Imam Ali`s thoughts has combined elements of private authority , agreement for being rich, and answering peopl`s needs according to ability of society. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 837 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 510 |