تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,169 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,091 |
حوزه و تحول در تبلیغات برونمرزى | ||
حوزه | ||
مقاله 13، دوره 25، شماره 145، فروردین 1387، صفحه 233-244 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
علی نهاوندی | ||
تاریخ دریافت: 24 آذر 1394، تاریخ پذیرش: 24 آذر 1394 | ||
اصل مقاله | ||
رشد فزاینده اسلام سیاسى و بیدارى انقلابىِ مسلمانان جهان، افزایش نقش و سهم فرهنگ اهلبیت، علیهم السلام، به برکت انقلاب شکوهمند اسلامى در نظام بینالملل، ظرفیت ایجاد شده در ترویج و نشر معارف اسلامى و شیعى از یکسو و شتاب و تحولات نظام بینالملل در چند دهه اخیر، فزونطلبى قدرتهاى فرامنطقهاى، اوجگیرى سیاستهاى خصمانه در برابر جهان اسلام و آرمانهاى نظام جمهورى اسلامى ایران و همچنین تلاشهاى چشمگیر ادیان و مذاهب از سوى دیگر، فرصتها و تهدیدهاى جدیدى را فراروى جهان اسلام، بویژه مکتب اهلبیت، پدید آورده است که در پیش گرفتن سیاستهاى نوین و ارزیابى درباره روشها و شیوهها و ضرورت عمل بر اساس تدبیر و درایت ژرفترى را مىطلبد. طراحى موضوع هماهنگ و کارآمد در تبلیغات بینالمللىِ سازوار با سیاستهاى کلان نظام جمهورى اسلامى و مصلحت جهان اسلام، با توجه به سندِ چشمانداز 20 ساله نظام جمهورى اسلامى ایران، ایجاب مىکند تا از نیروهاى متخصص حوزوى آشنا با عرصه بینالمللى، هستههاى فکرى، پژوهشها و آموزشهاى سازوار با تلاشهاى تبلیغى برونمرزى و مدیریت و مهندسى فرهنگى در عرصه بینالمللى و با توجه به سطحها و لایههاى مختلف جامعههاى دیگر و کشورهاى جهان، راهبردهاى کلانى را جهت جذب، آموزش و بهکارگیرى طلاب داخل و خارج از کشور طراحى کنیم و نظام جامعِ تبلیغات بینالمللى را تدوین نماییم.
اجمالى از وضعیت موجود با نگاهى به پیشینه تبلیغات بینالمللى حوزه علمیه و براساس رهیافتِ علمى بنا شده بر آسیبشناسى، نیازشناسى، نیازسنجى و امکانسنجى درمىیابیم که باید رویکردى نوین را بر مبناى تدوین هدفهاى دراز مدت و کوتاه مدت، راهبردهاى جدید و طرح و برنامههاى سازوار با سیاستهاى کلان در سرلوحه کار و برنامه قرار داد و با شناخت لایههاى گوناگون جامعهها، عرصههاى گونهگون تبلیغ در خارج از کشور و پرهیز از برخورد کلیشهاى و سطحى با امر تبلیغ، زمینههاى برنامهریزى و سیاستگذارى دقیق را براى بهرهگیرى از تمام گنجاییهاى فرهنگى و مذهبى، بهوجود آورد که این امر نیازمند نیمنگاهى به وضعیت موجود است. در یک ارزیابى کلى از وضعیت فارغالتحصیلان مرکز جهانى علوم اسلامى و سازمان حوزهها و مدارس علمیه خارج از کشور، آمار و ارقام موجود در 22 سال اخیر (1360 - 1382) رقمى افزون بر 20/000 نفر را حکایت مىکند. بر اساس برآوردهاى انجام شده، دست کم هزینه یک طلبه در دوره آموزشى 4 ساله به طور متوسط 5/000 دلار است که با این محاسبه رقمى بالغ بر 100 میلیون دلار در این زمان هزینه جذب و آموزش طلاب خارج از کشور گردیده است. برخلاف نبود اطلاع دقیق از وضعیت فعلى فارغ التحصیلان و به کارگیرى ایشان پس از آموزش، بر اساس پارهاى از اخبار و خوشبینانهترین تحلیلها، تنها 20% از آنان در امور همخوان و هماهنگ با مسائل دینى و آموزشهاى فراگرفته مشغول به ترویج معارف دینىاند و باقى فارغ التحصیلان به کارهایى تن داده و شغلهایى را پیشه کردهاند که با مسائل دینى و فرهنگى فاصله دارند و گاه به دلیل حساسیت دولتهاى خود و راه نیافتن به بازار کار مناسب، با پیشه کردن شغلهاى نامناسب، به گذران زندگى پرداختهاند! توجه به آمار و ارقام یادشده، به خوبى نشان مىدهد در صورتىکه روند جذب، آموزش و بهکارگیرى طلاب خارجى از طرحى جامع و نظاممند برخوردار باشد، افزون بر آنکه بهروزیهایى از تبلیغ و نشر معارف، به همّت و پشتکار این گروه در عرصه ترویج معارف اسلام و مکتب اهلبیت، علیهم السلام، و رساندن پیام تشیع و انقلاب اسلامى به دست مىآید، دستاوردهاى فراوان دیگرى نیز به همراه خواهد داشت، مانند: فعال نمودن ظرفیت عظیم نهفته در بسیارى از کشورهاى جهان در باز تولید فرهنگ اسلام و اهلبیت، سازوار با نیاز جامعههاى مختلف. همچنین پدیدآورى زمینهها و فضاهاى جدید تبلیغى و افزایش ضریب اثرگذارى مسلمانان در تصمیمسازیهاى کشورهاى منطقهاى و سرانجام بینالمللى و در نتیجه کاهش هزینهها و افزایش بهرهورى است. سازمان مدارس خارج از کشور نیز ظرفیتهاى کم و بیش مناسبى دارد که هم اکنون در پارهاى از کشورها، با تواناییها، زمینهها و مجموعه وسائل درخور توجه جهت آموزش و تربیت جوانان همان کشورها تلاش مىورزد.
مبلغان ایرانى در عرصه بینالملل سالها قبل و در سالهاى نخست انقلاب، مرکزى در سازمان تبلیغات تأسیس شد و مبلغان حوزوى را براى تبلیغ به خارج از کشور اعزام مىکرد. به دلیل استقبال علاقهمندان و دوستداران انقلاب و بایستگى گسترش قلمرو تلاشهاى ارشادى، ارشادگرى و بیان معارف دینى در خارج از کشور شکل تخصصىترى گرفت و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى آغاز به کار کرد و هماکنون مرکز بینالمللى تبلیغ، سالانه حدود 200 مبلغ ایرانى و 1500 مبلغ غیرایرانى را در ماههاى محرم و صفر و ماه مبارک رمضان ساماندهى و گسیل مىکند. مرکز بینالمللى تبلیغ با تشکیل دفترهایى در 10 منطقه مهم به هدایت و نظارت بر تلاشها و کارهاى تبلیغى مىپردازد که هفت دفتر به صورت منطقهاى و سه دفتر به گونه ویژه است. 1. شرق آسیا: با مرکزیت اندونزى. 2. شبه قاره: با مرکزیت هند. 3. آسیاى میانه: با مرکزیت آذربایجان. 4. کشورهاى غربى: با مرکزیت لبنان. 5. شرق و جنوب آفریقا: با مرکزیت تانزانیا. 6. غرب و مرکز آفریقا: با مرکزیت غنا. 7. اروپا و آمریکا: با مرکزیت لندن. و دفترهاى ویژه عبارتند از: عراق، افغانستان و پاکستان. دفترهاى ویژه به دلیل گنجایى بالاى تبلیغى و حجم فراوان فارغالتحصیلان بومى، دستکم 500 مبلغ در هر کشور، ویژه نامیده شدهاند. از موارد دیگرى که به تبلیغات دینى، در عرصه بینالملل مىپردازد، بخشى از معاونت بینالملل دفتر مقام معظم رهبرى است. این بخش، به صورت موردى، به عرصه تبلیغ و ارشاد وارد مىشود و نیز شمارى از مبلغان که به گونه سنتى در ایّام خاص به خارج سفر مىکنند و به تبلیغ مىپردازند. به دعوت بازرگانان، و گروههاى مختلف دیگر، در حوزه نشر کتاب، مجلهها و هفتهنامههاى بینالمللى نیز اکنون در قبال خیل عظیم تشنگان معارف شیعى، با ظرفیت حداقلى کارهایى انجام مىگیرد که پاسخگوى نیازهاى گسترده مخاطبان در اقصى نقاط جهان نیست.
حرکت به سمت وضعیت مطلوب به نظر مىرسد تبلیغات بینالمللى حوزههاى علمیه تا رسیدن به وضعیت مطلوب و پوشش همهجانبه تبلیغات بینالمللى، از نظر کمى و کیفى، راهى بسیار طولانى در پیش روى دارد، تا بتواند مکتب غنى فکر و اندیشه تشیع را به جهان صادر کند. بر این اساس، پارهاى از موارد زیر را به عنوان راهکارهاى تبلیغات دینى در عرصه بینالملل پیشنهاد مىکنیم: 1. فعال نمودن ظرفیتهاى نهفته در بسیارى از کشورهاى جهان در بازتولید فرهنگ اهلبیت، سازوار با نیاز جامعههاى گوناگون. 2. پدیدآورى زمینهها و بسترهاى جدید تبلیغى و به دست آوردن تکنولوژى و فنّاوریهاى نوین تبلیغات و ارتباطات، مانند استفاده از ماهوارهها و رسانههاى ارتباط جمعى. 3. داشتن رویکردى علمى و فراگیر در امر تبلیغ با توجه به نیاز سنجى، امکان سنجى و آسیبشناسى جهت تدوین هدفهاى درازمدت و کوتاه مدت، راهبردهاى جدید، سازوار با سیاستهاى کلان. 4. اهتمام بر بومىسازى تبلیغ و بهرهگیرى از توان طلاب خارجى و شناسایى فارغالتحصیلان در رشتههاى گوناگون بر اساس پراکندگى جغرافیایى، همچنین سازماندهى نیروهاى بومى هر کشور. 5. نظارت، هدایت و آموزش پیاپى و مدام با بهرهگیرى از فنّاوریهاى نوین ارتباطى. 6. سازماندهى امر پژوهش تبلیغى و اهتمام به آموزشهاى توجیهى و کاربردى نیروى اعزامى. 7. شناسایى و بهرهگیرى از نخبگان روحانى ایرانى آشنا به فن تبلیغات و ارتباطات بینالمللى، با هدف بالا بردن سطح تبلیغات دینى در خارج از کشور و اثرگذارى بر اقشار فرهیخته و تحصیل کرده ایرانى و غیرایرانى. 8. آمادهسازى و بالا بردن سطح دانش، مهارت و بینش مبلغان با توجه به شرایط جدید نظام بینالمللى و روشنگرى درباره فرصتها و چالشهاى پیش رو. 9. تجهیز مبلغان به علمىترین و دقیقترین پاسخها در زمینه آخرین شبهههاى مطرح شده در زمینههاى اعتقادى، سیاسى، فرهنگى و... 10. پدیدآورى ساختارى به هم تنیده و متمرکز جهت هدایت و سیاستگذارى امر تبلیغ در خارج از کشور. 11. تشکیل مؤسسه آموزشى تبلیغات بینالمللى. 12. تشکیل ستاد جنگ تبلیغاتى که مىتواند به بررسى و تحلیل تهدیدها و شناسایى تاکتیکهاى تبلیغى دشمن و شبههها علیه دین اسلام و راههاى رویارویى با آن بپردازد. براى روشن شدن مطلب یاد شده و نمایش دادن هجمه جنگ تبلیغاتى و مذهبى علیه ارزشها و اعتقادات، تنها به گزارشى کوتاه از وضعیت ماهوارههاى تلویزیونى فعال بر روى فضاى ایران و آثار ویرانگر آن اشاره مىکنیم که در آیندهاى نه چندان دور به ارزانى و سادگى بدون نیاز به امکانات فنى پیچیده درخور دسترسى است. باید بپذیریم که امروزه در جامعهاى ماهوارهاى زندگى مىکنیم که با تخدیر اذهان عمومى، ملاک و معیار ارزشها را در جهان مجازى تعیین مىکنند. امروزه در 159 مدار تلویزیونى در کل جهان 203 ماهواره فعال وجود دارد که شمار 80 مدار قابل دریافت در ایران 100 ماهواره تلویزیونى قرار دارد. این شمار ماهواره امکان تماشاى 17661 شبکه تلویزیونى و شنیدن 9013 شبکه رادیویى را تاکنون در ایران فراهم آورده است. با هزینهاى اندک و تنها دیشى کوچک مىتوان نزدیک به 2000 کانال ماهوارهاى را با کیفیت بسیار بالا در خانه هر ایرانى راهاندازى کرد که همه آنها با فرهنگ دینى و ارزشى ما ناسازگار و ناهمخوانند. در حال حاضر، ماهوارههایى به آسانى در ایران قابل دریافت است که بیش از 378 شبکه مووى یا فیلم نت در ژانرهاى پرمخاطب کمدى - اکشن، جلوههاى جنسى و سکسى، ژانر وحشت توهمهاى شیطانى، مفاهیم ضداخلاقى و دینى را به مخاطبان انتقال مىدهند. بیش از 380 کانال مخصوص موسیقى وجود دارد که 24 ساعته در حال پخشِ رقص، آهنگ، کلیپ و موسیقى است، آن هم در پوششهاى بسیار مبتذل. 74 شبکه از مجموعه شبکههاى قابل دریافت در ایران، تنها به نمایش مد و لباسهایى که تبلیغ و انتشار فرهنگ نیمه عریان و بىعفتى است را دنبال مىکنند. شبکههاى مستند و علمى که به ظاهر کمترین ناسازگاریها و ناهمخوانیها را با فرهنگ ما دارند نیز، به گونهاى دیگر، جنگ فرهنگى و تبلیغى علیه ملت اسلامى ایران را یارى مىرسانند و به تحقیر فرهنگ اسلامى مىپردازند و نقش دین را در عقبماندگى جامعهها به تصویر مىکشند. 237 شبکه مستند، یا داکیومنترى و 23 شبکه تاریخى را پوشش مىدهد. به ظاهر شبکههاى ورزشى، از جمله بهترین شبکهها هستند، لیکن 419 شبکه ورزشى درخور دریافت در ایران، تهاجم فرهنگى را با نمایش ارتباط زن و مرد، حاشیههاى غیراخلاقى در ورزشگاهها و خشونتهاى اجتماعى را رواج مىدهند. در حوزه کودک و نوجوان 252 کانال قابل دریافت در ایران موجود است که به فرهنگ سازى زندگى غربى و بویژه آمریکایى و همچنین روابط غیرمحدود دختر و پسر، باورپذیرى این فرهنگ را در اذهان کودکان دوچندان مىکند. در حوزه اقتصاد 92 شبکه خاص قابل دریافت در ایران است که مدام در حال تبلیغ مصرفگرایى و رفاهزدگى است. رژیم صهیونیستى، به عنوان بزرگترین دشمن اسلام، داراى یک ماهواره رسمى تلویزیونى به نام 2 و 1 somA است که 214 شبکه 24 ساعته را به جهان عرضه مىکند. این در حالى است که هر روز عرصه کشمکشها و درگیریهاى جهانى میان حق و باطل تنگتر مىشود و نیاز به استفاده از ابزارهاى برابر ضرورى مىنماید. اکنون آنچه جامعه را بیش از هر چیز دیگرى تحت تأثیر قرار مىدهد، 32 شبکه فارسى زبان است که با هدفهاى سیاسى ضدفرهنگى، براندازى، قومیتگرایى و بویژه تبلیغات دینى و ضداسلامى را دنبال مىکنند و زمینه را براى به تردید افکندن جوانان و کشاندن آنان را به سوى بىایمانى، فراهم مىآورند. علاوه بر چهل شبکه به زبانهاى مختلف که گرایشهاى دینى را به رسمیت بودائیسم، هندویسم، یهودیت و مسیحیت تبلیغ مىکنند، سه شبکه دینى فارسى زبان 24 ساعته به تبلیغ مسیحیت مشغول است. گفتنى است بسیارى از این شبکههاى ماهوارهاى توسط کمپانیهاى یهودى و مسیحى و با پشتیبانى دولتهاى استعمارى سیاستگذارى مىشوند. در این میان، تنها چند شبکه محدود اسلامى وجود دارد )الزهرا، سلام، سحر، جامجم، العالم، پرس VT المنار و... ( که به زبانهاى فارسى، انگلیسى و عربى، به برنامهسازیهاى مذهبى و اسلامى مىپردازند که در برابر تهاجم تبلیغاتى دشمن بسیار اندک هستند و از یک سیاست هماهنگ، منسجم و همهجانبه، بىبهرهاند. با این گفتار، ضرورت راهاندازى سایتهاى مختلف و به کارگیرى شبکههاى ماهوارهاى با حمایت و هدایت فکرى و فرهنگى حوزههاى علمیه جهت نشر و ترویج معارف اهلبیت، بسیار لازم و ضرورى است; چرا که دنیاى امروز از این همه مسائل خلاف اخلاق و خطرات به ستوه آمده و منتظر تحول و تغییر به سمت نیازهاى اصیل انسانى و الهى است.
تبلیغات دینى و مذهبى مسیحیت انسان در برابر عاملها و سببهاى به خیزش و هیجان وادارنده یا بازدارنده، داراى خصلت انعطافپذیرى است که تحولات اعتقادى و فکرى او را رقم مىزند. این امر از طریق دستگاههاى تبلیغاتى بینالمللى براى سیاستمداران و یا صاحبان فکر و اندیشه فراهم مىباشد. با مرورى به اردوگاه دشمن و تلاشهاى تبلیغاتى آن مىبینیم که آژانس ارتباطات بینالمللى آمریکا سالانه 400 میلیون دلار بودجه، هزینه کارها و تلاشهاى فرهنگى مىکند: نشر دوازده مجله به 22 زبان، تولید هر سال 900 فیلم، به نمایش گذاشتن برنامههاى تلویزیونى در 100 کشور جهان، پخش 5 میلیون نسخه کتاب تبلیغاتى به 25 زبان در کشورهاى در حال توسعه. شمار فرستندههاى رادیویى آمریکا، به 5000 دستگاه مىرسد که به 38 زبان، پیامهاى خود را پخش مىکنند. اکنون بخش مهمى از سرمایههاى مادى و معنوى کشورهاى پیشرفته جهان، در راه کارهاى تبلیغاتى هزینه مىشود. بنگاهها و آژانسهاى خبرى وابسته به صهیونیستها، روزانه به 110 کشور جهان اخبار خود را مخابره مىکنند که از این موارد مىتوان به آسوشیتدپرس، یونایتد پرس، اینترنشنال، رویتر و فرانس پرس اشاره کرد. تنها یک مؤسسه و مرکز انتشاراتى صهیونیستى به نام )انگلو جوئیش پرس( حدود 140 روزنامه در بیش از 40 میلیون نسخه در روز منتشر مىکند. یکى از بنیادىترین ابزارهاى تبلیغى مسیحیت، تأسیس مدارس، کودکستانها، دانشکدهها و دانشگاههاى مسیحى در کشورهاى غربى و اسلامى است که نمونههایى از آن: دانشکده آمریکایى بیروت و قاهره، دانشکده روبرت در استانبول دانشگاه فرانسوى در لاهور است. مدرسههاى وابسته به کلیسا در مالزى و سنگاپور، دستکم، 550 مدرسه است و این مدرسهها بیش از 40 هزار دانشآموز دارند. مسیحیت در آفریقا نیز بیشترین فعالیت را دارد. برابر آمار، کلیسا در کشورهاى آفریقایى، بیش از 1/5 میلیون مؤسسه دارد. 111 هزار کشیش و طبیب و معلم در این قاره فعالیت دارند. مدرسههایى را که کلیسا در دنیا ساخته است عبارتند از: 36/450 مدرسه ابتدایى، 11/154 مدرسه متوسطه و 10/738 کودکستان. تنها در آفریقا 5 میلیون دانشآموز مسلمان، در مدارس میسیونرى درس مىخوانند. تأسیس مدارس مسیحى در ایران با اعزام نخستین گروههاى تبشیرى همراه بود، در بسیارى از شهرهاى بزرگ ایران زبدهترین دانشآموزان از فرزندان رجال و شخصیتهاى سیاسى و فرهنگى مسلمانان، در این مدرسهها تحصیل مىکردند و در اینجا بود که بذر اندیشه غربى و مسیحى در اذهان ایشان افشانده مىشد که به برکت انقلاب اسلامى ایران خاتمه پیدا کرد. از نظر پژوهشى، چاپ و نشر کتاب و مجله، یهودیان و مسیحیان، سخت تلاش مىورزند و فعالیتهاى چشمگیرى دارند. واتیکان در سراسر جهان 5/000 نوع مجله و روزنامه دارد که تیراژ آنها از مرز دو میلیارد گذشته است. شمار مجلههایى که مسیحیان براى تبلیغ آیین خود، چاپ مىکنند و نشر مىدهند، به 20/007 مى رسد. نشریه برج مراقبت، وابسته به یکى از جمعیتهاى مسیحى به 80 زبان چاپ و توزیع مىشود. کتاب مقدس تاکنون به 1200 زبان ترجمه و منتشر شده است. استفاده از رسانههاى جمعى، مانند رادیو و تلویزیون و ماهواره یکى دیگر از عرصههایى است که مسیحیان و یهودیان، در امر تبلیغ مسیحیت و یهودیت از آنها بهره مىبرند. تنها رادیو واتیکان، روزانه به 36 زبان زنده دنیا برنامه پخش مىکند. امروزه، شمار ایستگاههاى رادیویى و تلویزیونى مربوط به تبلیغ مسیحیت به 280 ایستگاه رسیده است و شمار نشریهها و مجلههاى مسیحى به 20/700 مىرسد. تنها یک مجله به نام »حقیقت« در انگلستان به هفت زبان در بیست میلیون نسخه در سراسر جهان منتشر مىشود که هدف آن ترویج مسیحیت و عقاید کلیسایى است. خدمات انسانى از دیگر وسائل تبشیرى مسیحیت و یهود در دنیاست که با سلاح انسان دوستى، افکار خویش را نشر مىدهند و به تألیف قلوب مىپردازند. تأسیس بیمارستان، اعزام طبیب و پرستار، وسیله رایجى است که مسیحیان و یهودیان براى نفوذ و نشر عقاید خود، از آن بهره مىبرند. برابر آمار، هم اکنون 2040 بیمارستان 266 درمانگاه رایگان 698 جذامخانه، 2655 یتیم خانه زیر پوشش ایشان است. هرکجاى دنیا که سایه شوم فقر و بیمارى بر سر مردم افتاده و زمینه عاطفى براى جلب و جذب بیماران و مستمندان وجود دارد، مبشرین راهى آن دیار مىشوند تا سلطه کلیسا را بگسترانند و جسم دردمندان را علاج کنند و روح آنان را تا ابد گرفتار عذاب سازند. از جمله آفریقا که از نقاط محروم دنیاست، 14/149 میسیونر مسیحى به تبلیغ مسیحیت مشغول هستند و 16/671 مدرسه عالى و 500 مدرسه لاهوتى )مذهبى( دارند. شوراى جهانى کلیسا در آمریکاى لاتین 3000 مبشر مسیحى دارد که افزون بر تلاشها و تکاپوهاى مستقیم تبلیغى، با پوشش خدمات فرهنگى و عامالمنفعه، در سمت طبیب و پرستار، مهندس و معلم که مورد نیاز مردم است، براى تبلیغ مسیحیت در جهان تلاش مىکنند. همچنین کل مبشرین که از طرف کلیسا در دنیا اعزام شدهاند، برابر آمار رسمى 220 هزار است. جالب آن که روشهاى دیگر تبلیغ مسیحیت و یهودیت، فرستادن پیاپى نامهها از طریق صندوقهاى پستى و ارسال جزوهها و تبریکها، تشکیل اردوهاى مختلط با جاذبههاى جنسى است. ازدواج با جوانان مسلمان، در اروپا و آمریکا، بویژه مهاجران، ایجاد تفرقه، دامن زدن به اختلافهاى مذهبى و قومى مسلمانان، استفاده از اوقات فراغت مسافران در کشورهاى مسیحى نشین و پذیرش پناهندگى و خدمات ویزا براى جوانان کشورهاى مختلف به شرط مسیحى شدن، از دیگر روشهایى است که مبلغان مسیحى و مبشران دنبال مىکنند. پس از تحولات اخیر (1990 م( و فروپاشى نظامهاى مارکسیستى 150 هزار کشیش با صدها میلیون دلار بودجه راهى مناطق کمونیستى شدند، تا آیین مسیحیت را در آن سرزمینها رواج دهند. با مطالبى که گفته آمد، بایستگى حرکت تبلیغى با مدیریت و مهندسى نوین بیش از پیش درخور توجه است. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 422 |