تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,392 |
تعداد مقالات | 34,404 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,105,674 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,776,393 |
دو رهیافت متفاوت در جریان بازگشت به اسلام در جهان عرب | ||
علوم سیاسی | ||
مقاله 13، دوره 3، سال سوم - شماره دوازدهم - زمستان 79، دی 1379، صفحه 267-290 اصل مقاله (390.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سیداحمد موثقی(مترجم) | ||
استادیار علوم سیاسى دانشگاه تهران | ||
تاریخ دریافت: 06 مهر 1393، تاریخ پذیرش: 06 مهر 1393 | ||
چکیده | ||
اندیشه سیاسى در جهان عرب متأثر از دو طرز فکر بنیادگرا و نوگراست که به ترتیب ریشه در افکار محمد بن عبدالوهاب و سید جمال الدین اسد آبادى دارد. در مقاله حاضر نمایندگان معاصر این دو رهیافت به ترتیب سید قطب و مالک بن نبى هستند که با وجود آن که هر دو سخن از اسلام و باز گشت به اسلام اصیل و راستین دارند، ولى رهیافت و جهان بینى و درون مایههاى فکرى آنان متفاوت از هم است. بنیادگرایى اسلامى در اندیشه سید قطب، ضد عقل و فلسفه بوده و با مسائل جامعه و جهان، شکلى و ظاهرى برخورد مىکند و مدرنیته و تمدن جدید غربى را به دلیل مادىگرایى و عدم توجه آن به جنبههاى اخلاقى و معنوى، به طور مطلق رد مىکند. در مقابل، نوگرایى دینى با جهتگیرى رادیکال و عمیق و ساختارى در اندیشه مالک بن نبى، رویکردى عقلى و عملى و انتقادى و نوآورانه دارد و مسائل جوامع مسلمان را مسائل توسعه و توسعه نیافتگى در ابعاد مختلف مىداند و مدرنیته و تمدن جدید غربى را به طور مقایسهاى با دنیاى اسلام مورد ارزیابى قرار مىدهد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Two Different Strategies in the Process of Returning To lslam in The Arab World | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyed Ahmad Movaseghi | ||
چکیده [English] | ||
The political in the Arab world has been affected from fundamentalist and modernist schools of thought from Mohammad Ibn Abd-Alwahhab and Sayyid Jamaloddin Asadabadi, respectively . The present article has focused on the two contemparary repersentatives of these thoughts, namely, Said Ghótb and Malek Ibn Nabi. Although both of them intend to return to true Islam, but they are fundemantally different in terms of their convictions and worldviews. Fundematalism, from Said Ghótb's point of view is anti-intellect and denies any social issues in the context of materialism, civiliztions and modernity which have been taken from the West. He believed that materialism has no attention to spirituality and morality. On the other side religious modernism based on the thoughts of Malek Ibn Nabi, is an intellectual , pragmatical and critical Thought which believes that undevelopment is the most important issue of Muslem societies. He accepts that the western modernity has many positive lessons to learn. In fact religious fundemantalism works on forms, while the other one focuses on the essence of human issues in the two levels of internal affairs and confrontation with the West. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,106 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 721 |